Aarhusianerne donerer, så indlagte børn og unge kan få endnu flere besøg af Danske Hospitalsklovne på Universitetshospitalet

Hospitalsklovnen Luna har spredt uendelige mængder glæde blandt indlagte børn og unge på Aarhus Universitetshospital Skejby, siden hun begyndte sit vigtige virke i 2003. Men under corona-pandemien har det ikke været muligt for Luna, hvis borgerlige navn er Dorthe Andersen, at møde de indlagte børn og unge på hospitalet på samme måde, som hun plejede. I stedet har der været alternative klovnebesøg enten udendørs, med afstand eller online.
Efter restriktionerne er blevet ophævet, er Dorthe Andersen tilbage på Aarhus Universitetshospitalet og allerede i fuld gang med at sprede glæde og rare oplevelser – for tiden har hun sin gang på BU2 Sengeafsnittet, Dagsafsnittet og på Hammel Neurocenter.
”Det er helt fantastisk at være rigtigt tilbage hos børnene og personalet på Skejby igen. De fysiske møder mellem barn og hospitalsklovn er bare noget helt særligt. Luna kan godt lide at efterlade en lille ting til barnet efter et besøg, så mødet kan vare ved, selvom Luna går ud ad døren. Det kan være, at hun har pyntet op på hospitalsstuen eller har efterladt en lille sten,” fortæller Dorthe Andersen.
”Vi sad bare lige dér uden at tænke på sygdom”
Når kunderne i Lidls butikker afleverer deres tomme pantflasker og dåser i pantautomaten, kan de med et enkelt tryk på donationsknappen vælge, at beløbet går til Danske Hospitalsklovne. Ubeskåret. Og det er der heldigvis rigtig mange aarhusianere, der har valgt at gøre i 2021. Beløbet lyder nemlig på hele 46.787,5 kr., og det glæder Dorthe Andersen og hendes hospitalsklovnskarakter Luna meget.
”Tusind tak helt dybt ind i hjertet,” lyder det fra Dorthe Andersen, der glæder sig til at få endnu flere klovnekollegaer, der kan komme ud og gøre en forskel og skabe gode oplevelser for indlagte børn og unge på Universitetshospitalet, der går igennem en meget svær tid.
Som et helt særligt minde står et møde med en lille pige på BU2 Sengeafsnittet og en følelse af, at de fik skabt et helt særligt univers sammen – lige midt på hospitalsgangen.
”Vi lagde slet ikke mærke til portører, sygeplejersker og læger, der kom forbi. Vi fandt bare et særligt fællesskab. Luna havde sin kuffert med, som pigen var meget betaget af at kigge i. Sådan et møde er lige præcis det som hospitalsklovnen kan. Alt udefra – selv sygdom og nåle - kan bare passere forbi. For nu sidder vi bare lige dér og er til stede uden at tænke på sygdom,” fortæller Dorthe Andersen.
Pantdonation betyder uddannelse af endnu flere hospitalsklovne
I 2022 har Lidl besluttet, at halvdelen af pantdonationerne til Danske Hospitalsklovne skal gå til at uddanne flere hospitalsklovne, mens den anden halvdel af pantdonationerne som vanligt går til klovnetimer på børneafdelingerne. Og at høre Dorthe Andersen fortælle om, hvordan Luna gør en forskel for de indlagte børn og unge på Universitetshospitalet understreger for adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann, at det kun er det helt rigtige at bidrage til at uddanne endnu flere hospitalsklovne.
”Vores samarbejde med Danske Hospitalsklovne er en hjertesag for Lidl, fordi vi ønsker at tage et samfundsansvar. Vi vil engagere og yde et aktivt bidrag til det samfund, vi er en del af, og her er Danske Hospitalsklovne et fremragende eksempel på en forening med et uvurderligt godt formål og gode værdier, som vi kan se os selv i. Derfor er det selvfølgelig utrolig glædeligt, at vores kunder bakker op om initiativet og har valgt at donere så mange penge, som gør, at der nu kan blive uddannet endnu flere hospitalsklovne.”
Danske Hospitalsklovne har allerede startet optagelsesprøver og vil i de kommende måneder starte et nyt hold af hospitalsklovnelærlinge op på uddannelsen til at blive hospitalsklovn, og de er meget taknemmelige for samarbejdet med Lidl og pantdonationerne fra kunderne i Aarhus.
"Vi er meget begejstrede for Lidls valg om, at halvdelen af pantdonationerne i år skal støtte vores uddannelse af endnu flere hospitalsklovne. Flere hospitalsklovne betyder, at vi kan besøge endnu flere syge børn i fremtiden. Af hjertet tak til Lidls kunder og til Lidl for at gøre det muligt at støtte i deres butikker,” siger engagementschef hos Danske Hospitalsklovne Malene Berland Grauslund.
Læs mere om samarbejdet her: https://om.lidl.dk/ansvarlighed/samfund/subitems/undersider/danske-hospitalsklovne
Faktaboks
- På landsplan donerede Lidls kunder 860.904,5 kr. i flaskepant i 2021.
- Lidls samarbejde med Danske Hospitalsklovne blev etableret i 2012, og siden 2015 har Lidl været hovedsponsor for foreningen.
- Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for afdelinger på hospitalet og lønnes af foreningen Danske Hospitalsklovne. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.
- Der er pt. 61 hospitalsklovne hos Danske Hospitalsklovne. Det er foreningens mål at nå ud til alle børn og unge på de danske hospitaler, på landets børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger samt bosteder for børn med svær autisme.
- Alle hospitalsklovne gennemgår en 1,5-årig uddannelse.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum