Tidlig SFO betyder skoleforberedelse for flere og flere børn allerede som 4-årige
Kommunernes brug af tidlig SFO har i øjeblikket stor politisk bevågenhed og med god grund. En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, viser at flere og flere kommuner benytter sig af tidlig SFO, vel at mærke uden at vi har viden om, hvad starten i tidlig SFO betyder for børnene.
Børn skal forholde sig til skolen i en tidligere alder
Når børnene starter tidligere i SFO, får det også betydning for deres tid i børnehaven. Børnehaven skal begynde at skabe sammenhæng til børnehaveklassen et år før børnene starter i skole eller tidlig SFO. Det er bestemt af dagtilbudsloven fra 2018. Det vil sige, at et barn, der skal starte i tidlig SFO i maj, allerede et år inden starten i SFO bliver en del af det skoleforberedende arbejde i børnehaven. Hvis barnet er et af de yngste i sin nye klasse, vil det være 4 år, når det skoleforberedende arbejde starter.
”Vi ved, at børn udvikler deres kognitive og sociale kompetencer via leg, og det kan være en hårfin balance at aktivere børn i den alder med tanke på den forestående skolestart. Legen er et vigtigt element i lovgrundlaget for børnehaveklassen, så arbejdet for at skabe sammenhæng til børnehaveklassen behøver ikke at være så forskelligt fra det, børnene ellers møder i daginstitutionen. Men vi ved meget lidt om, hvordan det skoleforberedende arbejde tilrettelægges og endnu mindre om, hvilken betydning den tidligere skolestart har”, fortæller EVA’s områdechef for dagtilbud for børn, Dina Celia Madsen.
Hver anden skole benytter tidlig SFO
EVA’s undersøgelse viser, at mere end hver anden skole benytter en skolestartsmodel, hvor børnene starter i SFO, inden de starter i børnehaveklassen. De fleste børn, der starter på skoler med tidlig SFO, starter i april (på 38 % af skolerne) eller maj (37 %). Resten af børnene starter i tidlig SFO i marts, juni og nogle sågar i februar. Brugen af tidlig SFO har været stigende de seneste 15 år, og udviklingen ser ud til at fortsætte. 70 % af de skoler, som har planlagt en ændring af deres skolestartsmodel, vil gå over til skolestart med tidlig SFO.
Men vi mangler viden om fordele og ulemper ved tidlig SFO, forklarer Dina Celia Madsen:
”Det er tankevækkende, at så mange kommuner benytter en skolestartsmodel med tidlig SFO uden at der bliver fulgt op på, hvad det betyder for børnenes trivsel og udvikling, og uden at vi har viden om, hvordan tidlig SFO bliver udmøntet i de forskellige kommuner og skoler. Derfor hilser vi Børne- og Undervisningsministerens initiativ til en ny undersøgelse velkommen og håber, at den kan give viden om, hvordan tiden i dagtilbuddet op til skolestart og tiden i tidlig sfo tilrettelægges, og hvad det betyder for børnene”.
Nøgleord
Kontakter
Line GadeKommunikationskonsulent
Tlf:35255673lng@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ledere i daginstitutioner: Vi har flere børn i mistrivsel og flere børn med komplekse udfordringer14.5.2024 06:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at daginstitutionsledere landet over oplever flere børn i udsatte positioner og i mistrivsel. Undersøgelsen viser også markante forskelle på, hvornår daginstitutioner vurderer, at et barn er i en udsat position.
Studenter på erhvervsuddannelserne fortryder ikke studenterhuen7.5.2024 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Studenter på erhvervsuddannelserne oplever, at gymnasiet har været et skridt på vejen mod valg af job og uddannelse, og at tiden i gymnasiet ikke har været spildt. Det er tendensen i en ny undersøgelse blandt unge, der efter studentereksamen vælger at tage en erhvervsuddannelse.
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger i daginstitutioner er især et storbyfænomen25.4.2024 13:24:55 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at 64 % af bykommunerne har svært ved at rekruttere pædagoger til deres dagtilbud. I Region Nordjylland har ingen dagtilbudschefer angivet, at de har rekrutteringsudfordringer.
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum