Udenrigsministeriet

Nyt medie skal engagere unge i verdens bæredygtige udvikling

Del
Neglelak, fodbold, sneakers eller andre hverdagsting skal forbinde danske unge med unge i udviklingslandene – og dermed åbne for de store historier om verdens udvikling. Det er ’Tingenes Verdens’ mission.

Hvordan kan man sikre et større engagement i udviklingssamarbejdet fra en bredere del af befolkningen? – Det er spørgsmålet, som blev stillet i 2020, da Udviklingsministeren satte gang i en gennemtænkning af støtteordninger og kommunikation om udviklingssamarbejdet.

Et mediekonsortium bestående af Journalistbureauet TANK, PlanBørnefonden og rådgiver Morten Ro har vundet Udenrigsministeriets idekonkurrence om at skabe et nyt globalt medie. Vindermediet hedder ’Tingenes Verden’ og vil gerne nå ud til de 13-29-årige, som ikke normalt interesserer sig for globale forhold. En målgruppe, som mediet vil nå ved at tage udgangspunkt i genstande, der fylder i målgruppens hverdag. Fx neglelak og fodbolde.

”Vi ved alle sammen, at engagement og interesse kommer når man kan se sig selv i et emne. Det synes jeg, at ’Tingenes Verden’ har fanget. De tager udgangspunkt i, hvad målgruppen interesserer sig for. Og deres koncept er iderigt og klart,” siger udviklingsminister Flemming Møller Mortensen

Unge skal have retten til deres egen historie

Historierne i ’Tingenes Verden’ tager udgangspunkt i konkrete ting, som alle kender. Genkendeligheden giver mulighed for, at der kan bygges bro til andre fortællinger. Om globale magtstrukturer. Om ulighed. Om klimaproblemer. Eller om den rolle, Danmark spiller.

Og så skal mange af historierne også fortælles af unge selv. Det sker bl.a. gennem et korps af unge mobiljournalister i over 40 lande, som PlanBørnefonden har uddannet.

Derudover vil historierne også udkomme via andre samarbejder og partnerskaber på tværs af sektoren. Og så får ’Tingenes Verden’ også sin egen hjemmeside og sociale medier. 

Baggrund om Udenrigsministeriets idekonkurrence

Tingenes Verden er resultatet af en idekonkurrence, som Udenrigsministeriet udskrev i foråret 2021, og hvor ansøgningen fra Journalistbureauet TANK konsortiet fik den højeste score.

Det nye medie vil være finansieret via midlerne afsat til folkelig oplysning og engagement på Finansloven 2021. Det er del af ministeriets forpligtelse til at støtte udbredelsen af kendskab til og forståelse for udviklingslandes udfordringer og for betydningen af dansk deltagelse i det internationale udviklingssamarbejde.

Mediet får tildelt en toårig bevilling med et årligt budget på 2 mio. kr. og mulighed for en toårig forlængelse.

Pressekontakt

Presesvagten@um.dk, tlf. 61 97 92 47



Information om Udenrigsministeriet

Udenrigsministeriet
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K

33 92 00 00http://um.dk/

Følg pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Udenrigsministeriet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye