BESTSELLER lancerer cirkulær design guide og gør den tilgængelig for alle

Til alle fremtidige cirkulære kollektioner vil BESTSELLERs designere og produktudviklere benytte det nye værktøj ’Circular Design Guide’. Guiden sætter standarden for, hvordan BESTSELLER vil arbejde for cirkulær genanvendelse og for mere bæredygtigt design. Samtidig skal den sikre, at alle beslutninger i et givent produkts cyklus – fra råvarer og produktion til brug og genanvendelse – overvejes nøje.
”Vi er helt overbeviste om, at det at designe til cirkularitet bliver en hel central del af modeindustriens bæredygtige fremtid,” siger Emma Bach Nørbæk, Project Specialist i BESTSELLERs Fashion FWD Lab og ansvarlig for guidens tilblivelse, og uddyber:
”Om et produkt kan blive cirkulært, afgøres fuldstændig af de beslutninger, som træffes af designere og produktudviklere. Derfor ville vi gerne gøre det nemmere at gennemskue, hvilke valg man skal tage for i sidste ende at skabe det bedst mulige produkt.”
Samarbejde på brancheniveau
BESTSELLER har en ultimativ ambition om at blive ’circular by design’. Blandt andet derfor har modehuset det seneste år også investeret i række innovative virksomheder, som bakker op om en cirkulær økonomi – med flere på vej. Cirkularitet i modebranchen bliver dog kun muligt, hvis det sker på tværs af alle og netop brancheniveau. Det er også en medvirkende årsag til, at BESTSELLER vælger at gøre sit nye cirkulære design-værktøj offentligt tilgængeligt for alle interesserede.
Den nye guide indeholder både detaljerige modeller og udvalgte case-eksempler. Guiden er udarbejdet i samarbejde med blandt andre Designskolen Kolding, der også er partner på ReSuit-projektet, som BESTSELLER ligeledes er en del af. ReSuit, ledet af Teknologisk Institut, har samlet en række centrale aktører, som vil flytte grænserne for tøjdesign, genanvendelsesteknologi og forbrugeradfærd.
“Overgangen til en bæredygtig og cirkulær fremtid kan være både kompleks og udfordrende. Derfor er det afgørende, at vi samarbejder med interessenter rundt om hele værdikæden, så alle kan lære af hinanden,” siger Cathryn Anneka Hall, Postdoc Researcher ved Designskolen Koldings ’Lab for Sustainability and Design’.
”At arbejde på denne måde betyder, at designere derefter kan træffe informerede beslutninger."
Hun bakkes op af Emma Bach Nørbæk, som anerkender at samarbejde både på tværs af og udenfor industrien er helt essentielt, hvis BESTSELLERs ambitiøse mål skal nås:
”Ligesom vi kan være afhængige af, at andre stiller deres viden og ekspertise til rådighed, ønsker vi også at bidrage til at andre kan blive klogere ved at kigge os over skulderen i vores cirkularitetsarbejde. Det er netop pointen med at frigive vores nye guide til fri afbenyttelse,” afslutter Emma Bach Nørbæk.
BESTSELLERs nye Circular Design Guide kan gratis findes på www.bestseller.com
Nøgleord
Kontakter
Kasper ReggelsenHead of Communications
Tlf:+45 52 15 10 11Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER lancerer designkonkurrence for internationale talenter20.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
I 2025 fejrer den danske modevirksomhed 50-års jubilæum. Det markeres blandt andet med en designkonkurrence, hvor internationale designstuderende og talenter inviteres til at skabe en særkollektion, som fortolker design gennem de seneste fem årtier.
BESTSELLER indleder byggeriet af logistikcenter i Holland27.1.2025 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
BESTSELLER har netop taget første spadestik til et logistikcenter i Holland, tegnet af arkitektvirksomheden Henning Larsen. Med 155.000 m2 og 1400 robotter skal de nye faciliteter bringe modevirksomhedens forsyningskæde endnu tættere på de største markeder i Europa.
Ung para-længdespringer vinder BESTSELLERs Olympiske Håb4.1.2025 21:36:47 CET | Pressemeddelelse
For 16. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld, spirende dansk atlet, der spås en stor fremtid inden for sin sport. I år er det den 23-årige para-længdespringer Emilie Aaen, som løber med titlen.
HEARTLAND 2023/2422.11.2024 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
HEARTLAND offentliggør resultatet for regnskabsåret 2023/24 med en årsrapport, der viser en styrket omsætning og et samlet resultat før skat på fire mia. kr.
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter nært partnerskab med lang, ny aftale15.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Motion og BESTSELLER fortsætter deres 10 år lange samarbejde med en ny fireårig aftale. Med aftalen, der er den længste, de to organisationer har indgået til dato, vil Aarhus Motion og BESTSELLER løfte det populære halvmaraton i Aarhus’ gader og fortsætte den kollektive løbefest, som i år var totalt udsolgt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum