Fokus på sammenhængende digital service: 11 guides på borger.dk hjælper borgerne i afgørende livssituationer
En digital vejviser, når du fx skal flytte eller starte på en uddannelse
Når borgerne i Danmark skal flytte, starte på en uddannelse eller bliver forældre er flere offentlige myndigheder typisk involveret. Derfor kan det være en udfordring for borgerne at få det samlede overblik over, hvad man skal gøre og huske, når man står i en ny – måske svær – livssituation.
Borgerne har behov for at opleve sammenhæng i deres digitale kontakt med det offentlige og at blive hjulpet igennem de forskellige nødvendige interaktioner med det offentlige, så man ikke eksempelvis misser en vigtig ansøgningsfrist eller formular, der skal udfyldes.
Derfor har Digitaliseringsstyrelsen sammen med en række myndigheder udviklet 11 guides på borger.dk. De 11 guides giver borgeren et personligt og skræddersyet overblik over alt det, han eller hun skal huske at gøre på tværs af det offentlige og det private, når man fx bliver forælder eller skal på pension.
Der er en guide til dig, som:
Find alle guides på borger.dk/guides |
Guides er udviklet med udgangspunkt i borgernes behov
God digital service handler i høj grad om at kende borgernes behov og tilpasse servicen derefter. De 11 guides på borger.dk er udviklet ud fra dybe indsigter i borgernes behov i deres ageren på tværs af det offentlige (også kaldet brugerrejserne) - i i alt 11 livssituationer – med henblik på at hjælpe danskerne til en lettere hverdag.
En række interviews har vist, at borgerne ønsker mere overblik, gennemsigtighed og lettere adgang til information. På baggrund af den viden – og en analyse af brugerrejsen for den enkelte livssituation – er der udviklet guides, der er blevet testet af borgere, der selv har stået i en af livssituationerne. Analyserne og udviklingen af guiderne er foretaget i samarbejde med de fagligt ansvarlige myndigheder på tværs af stat, regioner og kommuner.
”Med guiderne tager vi de første vigtige skridt på vejen mod mere sammenhæng på tværs af det offentlige. De forskellige guides, som populært sagt favner alle større livssituationer fra vugge til grav, samler gøremål på tværs af stat, regioner og kommuner og gør mødet med det offentlige meget mere overskueligt. Det er noget, der skaber værdi i hverdagen for den enkelte borger.”
- Tanja Franck, direktør i Digitaliseringsstyrelsen
Guiderne vil løbende blive videreudviklet i et fortsat samarbejde med de involverede myndigheder og interesseorganisationer og på baggrund af den feedback, der løbende bliver indhentet fra brugerne af guiderne.
Nøgleord
Kontakter
Digitaliseringsstyrelsens pressevagt
Tlf:41786060presse@digst.dkInformation om Digitaliseringsstyrelsen
I Digitaliseringsstyrelsen står vi i spidsen for en ambitiøs digital udvikling af Danmark, der skaber værdi for borgere, virksomheder og offentlige organisationer og bidrager med løsninger på samfundets store udfordringer.
Følg pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsstyrelsen
AI-forordningens første regler gælder nu3.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Virksomheder og myndigheder der udvikler, distribuerer eller benytter kunstig intelligens skal fra i dag leve op til de første regler i AI-forordningen
Betaling for apps sikrer ikke dine børns private data22.1.2025 15:23:33 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at du ikke kan vide dig sikker på, om der indsamles data fra tredjeparter, selvom du betaler for dine apps.
Forbrugere vil betale for at undgå sporing online7.10.2024 11:56:59 CEST | Pressemeddelelse
Ny undersøgelse viser, at danske forbrugere er opmærksomme på virksomheders brug af deres data. Forbrugerne både fravælger nogle tjenester og er parat til at betale for, at der indsamles mindre data om dem.
MitID får ekstra antisvindel-mekanisme13.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu styrkes sikkerheden i MitID yderligere ved at indføre et såkaldt integritetstjek, der forhindrer, at brugere kan installere falske versioner af MitID appen og derved risikerer at blive udsat for svindel.
Pas på snyd med festivalbilletter31.5.2024 12:57:57 CEST | Pressemeddelelse
Svindlere udnytter enhver mulighed for at franarre borgere deres penge, og snyd med festivalbilletter er ingen undtagelse. Vær kritisk, når du handler billetter online og følg nogle enkle råd for at mindske risikoen for at blive snydt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum