Hvad bliver der af bøjlen, når du køber tøj?

Har du nogensinde købt et stykke tøj; set plastikbøjlen blive smidt i en stor kurv bag ved kassen og spekuleret på, hvad der mon bliver af den?
For Salling Group, der står bag tøjmærket VRS, der sælges i føtex og Bilka, har plastikbøjler hidtil været lidt af en udfordring.
”Vi arbejder intensivt på at reducere alle former for spild fra vores tekstil-produktion, og har bl.a. fjernet overflødig plastikemballage helt ned til plastikruderne i undertøjspakker, og vi har længe arbejdet på at finde en god løsning til genanvendelse af bøjlerne, der jo hverken bliver slidte eller ’forurenede’ af at hænge i butikken. De færreste kunder ønsker at tage bøjlerne med hjem, og selv om der i Danmark er gode muligheder for genanvendelse, har vi, helt lavpraktisk, haft svært ved at finde en samarbejdspartner, der kunne håndtere udfordringen med at skille metalkrogen fra plastikbøjlen,” siger tekstildirektør i Salling Group Jette Radich.
Den udfordring tog Salling Groups renovationssamarbejdspartner ISS Facility Services op og har nu fundet en løsning sammen med RenoFyn i Nyborg. En løsning, der helt konkret går ud på at kværne den indsamlede plast i stykker og ved hjælp af magnet- og forskellige andre teknologier sortere metaller, gummi og andre ’urenheder’ fra plastikken.
Det lyder enkelt, men er ikke så ligetil endda og har krævet en omstilling af RenoFyns nuværende genanvendelsesanlæg. Indtil videre er opgaven derfor blevet løst hos en ekstern samarbejdspartner i Holland, men bliver i starten af det nye år altså flyttet til Nyborg.
Når bøjlerne er knust og sorteret, bliver plastikken omsmeltet til granulat, som RenoFyn sælger til produktion af nye plastikprodukter. Det nye samarbejde trådte i kraft august 2021, og siden da har Salling Group leveret 55 ton plastikbøjler til genbrug, svarende til ca. en million bøjler.
Salling Group afholder udgiften til indsamling og fragt af bøjlerne og har ingen gevinst ved ordningen. Alligevel er tekstildirektøren mere end godt tilfreds med aftalen.
”Vi vidste, at der var et stort uudnyttet potentiale, og ikke mindst en kæmpe miljømæssig gevinst, ved at genanvende bøjlerne, så vi er utrolig glade for at have fundet et løsning,” siger Jette Radich.
RenoFyn, der også håndterer sortering og genanvendelse af tomme blomsterbakker og hård plast fra delikatesseafdelingerne i Salling Groups dagligvarekæder, er glade for at kunne levere en løsning på en generel udfordring i tekstilindustrien.
”Vi lever af at skabe ny værdi af plastik, primært fra husholdninger og genbrugspladser, og er konstant på udkig efter nye måder at bidrage til løsningen af verdens udfordringer på plastikområdet. Da vi blev forespurgt på udfordringen med plastikbøjler, gik vi i gang med at udvikle en løsning,” siger ejer af RenoFyn Jan Hohberg, der med denne løsning håber, at mange flere tekstilproducenter og -forhandlere vil benytte sig af muligheden for at genanvende overskydende bøjler og andre plastprodukter.
Fakta
- Salling Group omsætter årligt mere end 20 millioner stykker tøj under mærket VRS, der sælges i føtex og Bilka.
- Salling Group indsamler bøjler og andet hård plast i varehusene, som sendes til genanvendelse hos RenoFyn. RenoFyn omdanner plasten til granulat og sælger den videre til produktion af nye plastikprodukter.
- Salling Group arbejder som et led i sin overordnede klimaambition målrettet med bæredygtighed indenfor tekstilproduktion. VRS har siden 2019 bl.a. reduceret antallet af styles og stykmængder markant, øget andelen af bæredygtige produkter, herunder produkter i økologisk bomuld og genanvendelige materialer som nylonstrømper og flyverdragter produceret af plastikflasker.
Kontakter
Pernille Bonne Neisig
CSR Manager, Salling Group
+45 2273 1676
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Hver anden dansker sover dårligt: Salling Group vil gøre nattesøvnen bedre13.8.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et helt nyt søvnunivers i Bilka - Salling NatteRo vil Danmarks største dagligvarekoncern gøre det nemmere at prioritere en god nattesøvn – og som en af de første i Norden lancerer dagligvarekæden nu også søvnprodukter med fiber, som er mærket og anbefalet af Asthma & Allergy Nordic.
Salling Seeds investerer 100 mio. kr. i østjysk innovationsfond12.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group investerer sammen med Aarhus Universitets Forskningsfond og to store østjyske aktører i en innovationsfond, der skal finde og dyrke innovative start-ups. Investeringen er samtidig den første i regi af Salling Seeds.
Salling Seeds åbner for investeringer i startups og innovatører11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group åbner nu officielt for ansøgninger til koncernens nye investeringspulje, Salling Seeds. Med en samlet investeringsramme på 500 millioner kroner ønsker Salling Group at styrke koncernens adgang til ny viden, teknologier og bæredygtige løsninger.
Innovation Day 2025 med historisk stor præmie: Salling Group søger nye og innovative nonfood-produkter31.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group, Danmarks største detailvirksomhed, inviterer endnu en gang kloge og kreative hoveder til Nonfood Innovation Day på hovedkontoret i Aarslev, Aarhus, hvor et helt nyt og kundevendt format introduceres.
Salling Group hugger toppen af ananasen21.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kunder i Bilka, føtex og Netto behøver ikke længere irritere sig over flossede indkøbs- og affaldsposer, idet toppen af ananasen hugges af.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum