Hver tredje dansker er skeptisk over for kunstig intelligens
Kunstig intelligens er allerede en del af vores hverdag. Digitale (stemme)assistenter som Siri fra Apple eller Alexa fra Amazon er gode eksempler på dette. Men hvordan ser forbrugere over hele verden på denne teknologiske udvikling?
Den mest udbredte følelse i forbindelse med kunstig intelligens er at ’være skeptisk’ på tværs af 17 undersøgte markeder. 28% er således skeptiske over for kunstig intelligens. De mest skeptiske er tyskerne (40%) samt briterne og amerikanerne (39%). Indonesere er de mindst tilbøjelige til at sige, at de er skeptiske over for kunstig intelligens (9%).
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
At være skeptisk er også den mest udbredte følelse i Danmark, hvor 35% er skeptiske overfor kunstig intelligens. 45% af danskerne mener også, at vi skal være opmærksomme på udviklingen, så det ikke løber løbsk. Særligt befolkningen over 55 år deler denne opfattelse (48%).
34% ad danskerne ser til gengæld kunstig intelligens som et naturligt skridt i den teknologiske udvikling.
Store regionale forskelle
Accept af kunstig intelligens er den næst mest udbredte følelse globalt, idet det nævnes af 23% af respondenterne på de 17 markeder. Befolkningen i Mexico (39%), Hong Kong (36%), Indien (33%) er mest tilbøjelige til at sige, at de accepterer kunstig intelligens. Accept af kunstig intelligens er mindst udbredt i Frankrig (7%). Også Danmark ligger under det globale gennemsnit. 18% af danskerne føler accept og en tilsvarende andel spænding i forbindelse med kunstig intelligens.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på data fra YouGov BrandIndex og YouGov Profiles samt en dybdegående undersøgelse. Alt i alt gennemførte vi over 19.000 interview på tværs af 17 markeder. Undersøgelse blev foretaget i august 2021.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
Om YouGov
YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.
Vores 15 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.
Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.
YouGov
Best panel
Best data
Best tools
For yderligere information besøg yougov.com.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.