Eux tiltrækker elever, der ellers ville have valgt gymnasiet
Meget tyder på, at manglen på faglærte bliver en samfundsmæssig udfordring i fremtiden, og vi halser efter det politiske mål om, at hver fjerde ung skal vælge en erhvervsuddannelse.
Eux’en, der på få år er blevet et meget populært uddannelsesvalg blandt de unge, kan være et af svarene på, hvordan vi får flere stærke faglærte. Uddannelsen, der mikser studentereksamen med et svendebrev, vælges ofte af unge, som ellers har haft en gymnasial uddannelse i tankerne: 45 % af de unge, der går på en teknisk eux, ville have valgt gymnasiet, hvis ikke eux eksisterede.
Eux-eleverne er da også kendetegnet ved, at de er fagligt stærke i de boglige fag og har et snit med fra grundskolen, der kunne skaffe dem adgang til gymnasiet. Det viser en undersøgelse fra EVA.
Praktisk undervisning og videreuddannelsesmuligheder
Eleverne vælger eux’en i stedet for gymnasiet af flere grunde. Mange savner en mere varieret undervisning end den primært boglige. Andre ønsker sig praktisk erfaring inden for en branche, som de senere kan videreuddanne sig indenfor, som fx landbrugseleven, der gerne vil være dyrlæge senere i livet.
Ifølge EVA’s undersøgelse vil 42 % af eleverne på de tekniske eux-uddannelser arbejde inden for deres fag en periode, hvorefter de har planer om at videreuddanne sig.
”Eux tiltaler en gruppe af unge, som har en interesse for et fag og gerne vil have en god, praktisk uddannelse, men ønsker sig flere muligheder for videre uddannelse, end hvad de får med en almindelig erhvervsuddannelse. Så på den måde kan eux’en give det, som samfundet efterspørger: Faglært arbejdskraft, som er gearet til at tilpasse sig et omskifteligt arbejdsmarked,” siger Marie Seliger, der er en af dem, der står bag EVA’s undersøgelse.
Sværere ved at finde en praktikplads
EVA’s undersøgelse peger dog også på en udfordring for de tekniske eux-uddannelser, nemlig at eleverne har sværere ved at finde en læreplads end andre eud-elever.
På de tekniske eux’er er 34 % af eleverne i skolepraktik - og dermed ikke i en virksomhed - i deres første lærepladsperiode, mens det samme kun er tilfældet for 25 % af eleverne på ordinære erhvervsuddannelser.
”De unge oplever, at virksomhederne, især inden for bygge- og anlægsområdet og industriens uddannelser, er tilbageholdende med at ansætte eux’ere, fordi de har længere skoleperioder og dermed er mere væk fra virksomheden end de almindelige eud-elever,” siger Marie Seliger.
Fakta: Sådan har EVA gjort
- Undersøgelsen ”Elevernes oplevelse af de tekniske eux-forløb” koncentrerer sig om de tekniske erhvervsuddannelser med eux:(1) Bygge- og Anlægsområdet, 2) Fødevare og service, 3) De grønne uddannelser, 4) Industriens uddannelser, 5) SOSU og PAU og 6) Frisør og Kosmetiker).
- Den bygger på tre kilder: Registerdata om elever på tekniske erhvervsuddannelser, der både udbydes med og uden eux (fra perioden 2015-2019), en spørgeskemaundersøgelse blandt 2124 elever på tekniske eux-forløb fra maj 2021 og dybdegående interviews med 20 hovedforløbselever på tværs af de fire største tekniske eux-uddannelser.
- Rapporten er den anden om eux, som EVA står bag: I rapporten ”Praktikvirksomheders erfaringer med tekniske eux-elever” får man et indblik i virksomhedernes syn på eux. Rapporten er fra april 2021.
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:29 84 67 11abo@eva.dkVedhæftede filer
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum