
At købe bæredygtigt tøj er vigtigt for hver fjerde dansker

Begrebet bæredygtighed har vundet indpas i de fleste sektorer. Ifølge de europæiske forbrugere er det dog vigtigst inden for føde- og drikkevarer, energi-, transport- og bilsektoren.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Modeindustrien kommer ifølge den nye European Fashion Report 2021 ind på en 8. plads i rækken af de sektorer, hvor bæredygtighed er vigtigst for forbrugerne. 42% af forbrugerne fra 10 europæiske lande angiver, at det er vigtigt for dem at købe etisk og bæredygtigt produceret tøj. I Danmark er 24% enige i dette udsagn, en del under det europæiske gennemsnit. Flest italienere (60%) og spaniere (56%) er enige i udsagnet, mens færrest danskere og nordmænd (24%) er enige i udsagnet.
Hvad lægger forbrugerne vægt på, når de køber tøj?
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Pris er, europæisk set, det vigtigste kriterie for forbrugere når det handler om køb af tøj (68%). Næst vigtigst er kvalitet (61%), mens pasformen kommer ind på tredjepladsen (56%).
Bæredygtige aspekter ligger længere nede på listen. 30% prioriterer produktets levetid, lidt færre (24%) prioriterer stoffet (genanvendt, økologisk, syntetisk ...), mens 15% prioriterer produktets indvirkning på miljøet.
Rapporten viser dog også, at der er flere årsager til at europæerne ikke køber mere etisk og bæredygtigt produceret tøj?
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Prisen er afgørende. 34% mener, at det er for dyrt at købe etisk og bæredygtigt produceret tøj. Derudover mener 30%, at det ikke er tydeligt, hvilke miljøvenlige aspekter der er opfyldt, og 28% siger, at det er svært at se, hvilke mærker der er miljøvenlige.
Klik her for at læse mere og downloade rapporten
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med 11.483 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs panel i september 2021. Heraf 1.010 i Danmark, 1.008 i Finland, 1.007 i Norge, 1.026 i Sverige, 1048 i Frankrig, 1138 i Italien, 1081 i Spanien, 2124 i Tyskland, 1013 Østrig og 1015 Schweitz.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
Om YouGov
YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.
Vores 17 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.
Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.
YouGov
Best panel
Best data
Best tools
For yderligere information besøg yougov.com.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.