Fonden for Entreprenørskab

Grundfos vinder Årets Innovative Læreplads 2021

Del
Samarbejde på tværs af faggrupper, plads til at afprøve nye faglige kompetencer og tre engagerede lærlinge. Det er opskriften på en nyudviklet løftearm, der har skabt bedre arbejdsforhold på en af Grundfos´ fabrikker. Samtidig har projektet netop sikret Grundfos titlen som Årets Innovative Læreplads.
Anders Bak Christiansen og Jesper Kvistgaard fra Grundfos modtog prisen Årets Innovative Læreplads.
Anders Bak Christiansen og Jesper Kvistgaard fra Grundfos modtog prisen Årets Innovative Læreplads.

På Grundfos’ fabrik i Odense producerer de mange og store brønde. Hver brønd skal have monteret pumper indeni og hidtil har det været et manuelt arbejde, hvor en medarbejder har skulle holde den op til 90 kg. tunge pumpe inde i brønden, mens den blev monteret. Men det har tre engagerede lærlinge nu gjort op med.

Den 24-årige værktøjsmagerlærling Anders Bak Christiansen var i første praktikperiode hos Grundfos, da han sammen med to andre lærlinge blev betroet opgaven med at realisere ideen om en løftearm til Grundfos’ fabrik i Odense. Ideen var egentlig udsprunget fra nogle ingeniørstuderende, men at lave en funktionsdygtig løftearm var en opgave, som kun kunne løftes af Grundfos’ lærlinge.

- Det er et fedt projekt for os lærlinge, for det er stort, i forhold til hvad vi plejer at lave. Løftearmen består af en masse dele, der skal passe sammen, og det er ikke det, vi er vant til, siger Anders Bak Christiansen, lærling ved Grundfos.

De tre lærlinge fik masser af opbakning fra Grundfos, og derfor har Anders Bak Christiansen indstillet virksomheden til Årets Innovative Læreplads. Og tirsdag den 2. november løb netop Grundfos med titlen, da landsvinderen af Årets Innovative Læreplads blev kåret til et event i København.

- Det er helt fantastisk, at vi vinder Årets Innovative Læreplads, og vi er virkelig stolte af den her pris. Det er jo det, vi som virksomhed gerne vil arbejde med hver eneste dag – at blive ved med at være innovative i de produkter, vi laver. Men kan vi også få uddannet nogle faglærte, som har et innovativt mindset, så synes jeg, vi er lykkedes og fremtiden ser lys ud for vores virksomhed, siger Jesper Kvistgaard, CSR-chef med ansvar for elever og lærlinge hos Grundfos.

Behov for lærlinge der er med til at finde nytænkende løsninger

Begrundelsen fra juryen var klar, fortalte Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab, da han overrakte prisen fra scenen:

- Grundfos er et stærkt eksempel en arbejdsplads, der ansporer sine lærlinge til at arbejde med innovation på et andet niveau, end de selv havde forestillet sig, har givet eleven tid og rum til selv at være ansvarshavende og køre innovationen i mål og samtidig har indarbejdet en kultur, der griber den nytænkning, eleverne kommer med. Derfor vinder Grundfos prisen som Årets Innovative Læreplads 2021.

Anders Bak Christiansen er ved at uddanne sig til værktøjsmager ved Skive College og i lære ved Grundfos. Hos Grundfos har han og de andre to lærlinge fået frie tøjler, ansvar og opbakning fra lærepladsen, og det har netop været en stor motivation for Anders Bak Christiansen.

Vi har selv fået ansvaret, selv uddelegeret hvem der laver hvad, og fundet ud af hvordan vi skulle lave alting. Det har været en rigtig fed proces. Rent fagligt har der været mange nye ting i processen, bl.a. sådan noget med at problemløse. Vi har virkelig skulle tænke kreativt for at løse de problemer, vi er stødt på undervejs, siger Anders Bak Christiansen og fortæller, at anden version af prototypen på løftearmen er ved at blive testet på Grundfos’s fabrik i Odense. Løftearmen giver både højere effektivitet og bedre arbejdsmiljø for de ansatte på fabrikken.

På Grundfos har de mange lærlinge og er en stor arbejdsplads med omkring 4500 ansatte i Danmark. I deres politik om erhvervsuddannelser er der netop fokus på at udvikle innovative kommende medarbejdere.

- Der skal være plads til den her slags ting. Vi skal udvikle lærlingene fagligt og socialt, og det gør sådan et projekt her. Også med tværfaglighed. Her skulle Anders bl.a. arbejde sammen med en smed som var lærling i en anden afdeling. Det giver bare en hel masse. Derfor forsøger vi altid at give plads til den her slags projekter og prioritere dem, siger Jesper Kvistgaard.

Mange lærepladser med god plads til elevers innovative ideer

De to andre finalister til Årets Innovative Læreplads var Kageriget fra Holsted, som var indstillet af konditorelev Mette Cæcilia Markmann-Eriksen fra ZBC - Zealand Business College i Ringsted, og Acacia Blomsterkunst i Roskilde, indstillet af Emma Hedegaard fra Roskilde Tekniske Skole og Roskilde Handelsskole.

Ud over uddelingen af Årets Innovative Læreplads, blev Årets Læreplads også kåret. Den pris gik til FynBus i Odense.

Bag uddelingen af Årets Innovative Læreplads og Årets Læreplads står Fonden for Entreprenørskab og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, og priserne er støttet af Tietgenfonden. Årets Læreplads har været uddelt i mange år, mens det kun er tredje år Årets Innovative Læreplads bliver kåret.

Nøgleord

Kontakter

Jesper Kvistgaard, CSR-chef, Grundfos. Mobil: 20278107


Berit Bader Lemming, pressekonsulent, Fonden for Entreprenørskab. Mobil: 31753481

Billeder

Anders Bak Christiansen og Jesper Kvistgaard fra Grundfos modtog prisen Årets Innovative Læreplads.
Anders Bak Christiansen og Jesper Kvistgaard fra Grundfos modtog prisen Årets Innovative Læreplads.
Download
Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab, overrækker prisen til Årets Innovative Læreplads 2021.
Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab, overrækker prisen til Årets Innovative Læreplads 2021.
Download
Alle finalister til Årets Innovative Læreplads 2021: Grundfos, Acaia Blomsterkunst og Kageriget.
Alle finalister til Årets Innovative Læreplads 2021: Grundfos, Acaia Blomsterkunst og Kageriget.
Download

Information om Fonden for Entreprenørskab

Fonden for Entreprenørskab
Fonden for Entreprenørskab
Ejlskovsgade 3D
5000 Odense C

https://www.ffefonden.dk

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Fonden for Entreprenørskab

Danmarksmesterskaberne i entreprenørskab: Teknologi fra unge iværksættere skal forbedre medicinhåndtering for ældre og lette sundhedspersonalets arbejdspres25.4.2025 18:05:24 CEST | Pressemeddelelse

Fonden for Entreprenørskab afholdt Danmarksmesterskaberne i Entreprenørskabsprogrammet Next Level for grundskoler 2025 i Koldinghus fredag den 25. april. Mere end 3000 elever i 7. – 10. klasse har landet over i ugerne op til konkurreret om at blive et af de bedste 28 hold, der gik videre til finalen i Kolding.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye