Ny analyse: God håndhygiejne kan give 8.900 flere job
”Dansk erhvervsliv higer i øjeblikket efter arbejdskraft, og politikerne leder med lys og lygte efter løsninger på, hvordan vi kan øge arbejdsudbuddet. Vores analyse viser, at der et kæmpe økonomisk potentiale i at fastholde de gode hygiejnevaner, som vi har lært i forbindelse med coronapandemien, fordi vi kan nedbringe det generelle sygefravær markant,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen, og tilføjer:
”Vi taler ikke om store forkromede arbejdsmarkedsreformer eller offentlige ydelser, der skal justeres. Vi taler om, at vi skal blive ved med at spritte af og fastholde de gode hygiejnevaner, som vi har fået ind under huden i løbet af coronapandemien. Det er så lavthængende en frugt, at det er for dumt ikke at plukke den.”
Analysen bygger på danske og internationale videnskabelige studier, der undersøger sammenhængen mellem sygefraværet og god håndhygiejne på arbejdspladser, daginstitutioner og skoler. Den dokumenterer, at jævnlig brug af håndsprit kan fjerne 1,9 millioner fraværsdage om året. Det svarer til et øget arbejdsudbud på 8.900 fuldtidsbeskæftigede om året.
Matas er en af de virksomheder som under hele coronapandemien har sat stort fokus på hygiejne i kædens butikker.
”I Matas har vi i forbindelse med corona systematiseret og intensiveret vores rengørings- og hygiejne indsat i butikkerne. Blandt andet skal alle nyansatte igennem et on-boarding kursus, hvor kædens rengørings- og hygiejne regler gennemgås. På baggrund af vores erfaringer med rengøring og hygiejne under corona, har vi valgt at fastholde en stor del af vores rengørings- og hygiejneregler, da de giver rigtigt god mening i forbindelse med generel smitte og sygdomsforebyggelse. Vores ansatte giver ligeledes udtryk for, at de er glade for det øgede fokus på rengøring og hygiejne, da det er med til at give tryghed på arbejdspladsen,” siger arbejdsmiljø-, uddannelses- og integrationskonsulent i Matas, Ditte Thygesen Gullach.
Hos Rådet for Bedre Hygiejne, der arbejder for at udbrede viden om hygiejne og de samfundsgavnlige effekter, siger formand og professor ved Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab på Københavns Universitet, Anders Miki Bojesen, om analysen:
”Det er næsten skræmmende store tal, som et så begrænset tiltag som fortsat fokus på håndhygiejne kan bidrage med. De gode vaner er allerede under pres og der bliver længere og længere imellem håndspritten i forretninger, på kontorer og i offentlige bygninger. Det er nu vi skal holde fast og huske hvor stor en forskel det gør”.
Nøgleord
Kontakter
Helle FabiansenAdm. direktør
Medlemmer, presse, interessevaretagelse og politikerkontakt
Anders Miki BojesenFormandRådet for Bedre Hygiejne
Tlf:23 84 41 88miki@sund.ku.dkDitte Thygesen GullachArbejdsmiljø-, uddannelses- og integrationskonsulentMatas
Tlf:48 16 55 67Tlf:25 67 68 67dt@matas.dkChristian Ditlev LundKommunikation og Public Affairs
Kommunikation, presse og public affairs
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Kosmetik- og hygiejnebranchen
Den danske kosmetik- og hygiejnebranche løser samfundsnyttige og konkrete behov hos danskerne hver dag. Tandpasta forebygger karies, håndsæbe, desinfektionsmidler og rengøringsmidler fjerner farlige bakterier i hjemmet og i offentlige institutioner og solcreme forebygger hudkræft.
Kosmetik- og hygiejnebranchen er Danmarks førende brancheforening for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje og vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked.
Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Ny generation af unge mænd bruger makeup som aldrig før30.7.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik, som mascara, neglelak eller concealer på ugentlig basis. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, der har spurgt danskerne om, hvilken rolle kosmetikprodukter spiller for dem i deres hverdag.
Kosmetikbranchen udfaser PFAS4.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der skal ikke længere være PFAS i mascara, øjenskygger, cremer og alle andre kosmetikprodukter, der sælges i Danmark og resten af EU. Derfor anbefaler Kosmetik- og hygiejnebranchen alle sine medlemsvirksomheder at udfase anvendelsen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter pr. 31. december 2025.
Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.
Danskerne køber solcreme med høj solfaktor som aldrig før23.6.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af solcremer med solfaktor 30 eller højere er steget med 50% på ti år, viser ny undersøgelse fra brancheorganisation. Hudlæge kalder udviklingen positiv.
Ny brancheanalyse: Kosmetik- og hygiejnebranchen går forrest i den grønne omstilling14.3.2023 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danske producenter og distributører af kosmetik og hygiejneprodukter har formået at skabe betydelig økonomisk vækst, samtidig med at branchens udledning af drivhusgasser er sænket markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum