Medie- og underholdningsbranchen i comeback efter COVID-19

Den globale medie- og underholdningsindustri har genvundet momentum. Globalt forudses det, at industrien således vil opnå en vækst på hele 6,5 % i 2021 og 6,7 % i 2022, som er drevet af stærk efterspørgsel efter digitalt indhold og reklame. I den danske medie- og underholdningsbranche forventes en lidt lavere vækst end globalt på henholdsvis 3,8% i 2021 og 6,1 % i 2022.
“Det er meget positivt, at billedet nu er vendt, og der er atter udsigt til vækst i en industri, der ellers har været hårdt prøvet under pandemien. Det gælder ikke mindst live musik og biografindustrien, der globalt oplevede et fald i omsætning på henholdsvis 74% og 71 % i 2020, og som tidligst i 2024 forventes at nå tilbage til niveauet før pandemien,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.
Undersøgelsen viser desuden, at faldet på ca. 3,8 % i den globale vækst fra ca. 2,100 mia. US-dollars i 2019 til ca. 2,030. mia. US-dollars i 2020, var det største år-til-år-fald i de 22 år, PwC har gennemført den årlige undersøgelse af medie- og underholdningsbranchen. Der var dog også en række lyspunkter:
“Pandemien bremsede vores forbrug af traditionelle analoge og live baserede medier sidste år, men den fremskyndede og forstærkede også tendenser og forbrugeradfærd, der allerede var i gang med at transformere branchen. Vi oplever en fortsat og intensiveret digital forbrugeradfærd, der bl.a. er med til at øge streaming på bekostning af biografindustrien og flytte indhold til mobile enheder,” fortæller Leif Ulbæk.
Streaming sætter nye vækstrekorder i de kommende 5 år
Ifølge Media og Entertainment Outlook vil den globale vækst ligge på 5 % i gennemsnit om året fra 2021 til 2025 og nå 2,600 mia. US-dollars i 2025. Væksten er ikke mindst drevet af streaming, der boomede i 2020 og fortsat vil stige med hele 10,6 % i gennemsnit om året frem mod 2025 og nå 81,3 mia. US-dollars. Streamingmarkedet i Danmark forventes at vokse med knap 8 % om året frem mod 2025 og rammer en rekordomsætning på 3 mia. kr. i 2022 og knap 3,8 mia. kr. i 2025.
“Når vi ser frem mod 2025, er udsigterne for underholdnings- og medieindustrien positive, selvom der bestemt også er udfordringer. Forbrugernes skifte til en digital adfærd vil bidrage til en global vækst i de næste mange år, hvis virksomheder forstår at møde forbrugerne, hvor de er,” fortæller Leif Ulbæk Jensen og peger bl.a. også på den positive udvikling inden for gaming.
Videospil og esport fortsætter ifølge undersøgelsen udviklingen med høj vækst og forventes at opleve en stigning på i gennemsnit 5,7 % om året og vil dermed nå en omsætning på næsten 200 mia. US-dollars inden 2025. Virtual reality (VR) er det hurtigst voksende segment i undersøgelse, omend det sker fra et lavere udgangspunkt. I 2020 alene oplevede VR en vækst på hele 31,7 % til 1,8 mia. US-dollars, og området vil fortsat vækst med i gennemsnit 30 % årligt frem mod 2025 til 6,9 mia. US-dollars.
Om Global Entertainment & Media Outlook
PwC’s 22. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende global analyse af privatforbrug og reklameudgifter. Den bygger på femårige historiske data og femårsprognoser samt kommentarer fra flere end 14 industrisegmenter i 53 lande og områder.
Undersøgelsen dækker følgende brancher: Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Musik, radio og podcasts; Aviser og forbrugerblade; OTT video; Out-of-Home reklamer; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og eSport; Virtual Reality. Se mere på www.pwc.com/outlook.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Streaming- og biografmarkedet er fortsat i vækst, men økonomisk usikkerhed påvirker forbrugernes adfærd på ét punkt18.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
2025 ser ud til at blive et år med fremgang for de danske biografer, men danskerne forventes at blive mere tilbageholdende med at betale for streamingtjenester, viser PwC’s analyse af den danske streaming- og biografbranche.
Nye afgørelser præciserer reglerne for håndværker- og servicefradraget15.9.2025 08:30:39 CEST | Pressemeddelelse
Skatterådet har i en række nye afgørelser afgjort, om der kunne opnås håndværker- og servicefradrag eller ingen af delene. Det understreger, hvor vigtigt det er at være helt sikker på, hvilke ydelser der faktisk giver ret til fradragene.
Lejer du din bolig ud? Disse skatteregler bør du kende11.9.2025 09:26:30 CEST | Pressemeddelelse
Højsæsonen for boligudlejning lakker mod enden, og det er for mange tid til at indberette til skat. Men langt fra alle danskere kender skattereglerne på området. Få styr på dem én gang for alle med hjælp fra PwC’s skatteekspert.
Privatøkonomi på skoleskemaet: Aarhus-elever lærer at mestre hverdagsøkonomi3.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
PwC og Skoleglæde.nu vender nu tilbage til Aarhus med undervisningsforløbet Ung privatøkonomi, der klæder elever på til at tage ansvar for deres økonomi. Projektet blev første gang introduceret i 2019, og nu er turen igen kommet til Aarhus, hvor elever fra 8. klasse på Strandskolen, Skåde Skole og Frederiksbjerg Skole skal arbejde med praktiske opgaver, der kobler matematik og økonomiforståelse til deres egen hverdag.
Pulsmåling: Virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk udskydelse2.9.2025 10:10:53 CEST | Pressemeddelelse
På trods af den politiske udskydelse af CSRD fortsætter det strategiske arbejde med bæredygtighed. Tre ud af fire virksomheder, der er omfattet af CSRD (bølge 1), arbejder med bæredygtighed som en integreret del af deres forretning, og 58 % mener, at bæredygtighedsagendaen vil påvirke dele af virksomhedens forretning. Det viser en pulsmåling fra PwC.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum