Medie- og underholdningsbranchen i comeback efter COVID-19
Den globale medie- og underholdningsindustri har genvundet momentum. Globalt forudses det, at industrien således vil opnå en vækst på hele 6,5 % i 2021 og 6,7 % i 2022, som er drevet af stærk efterspørgsel efter digitalt indhold og reklame. I den danske medie- og underholdningsbranche forventes en lidt lavere vækst end globalt på henholdsvis 3,8% i 2021 og 6,1 % i 2022.
“Det er meget positivt, at billedet nu er vendt, og der er atter udsigt til vækst i en industri, der ellers har været hårdt prøvet under pandemien. Det gælder ikke mindst live musik og biografindustrien, der globalt oplevede et fald i omsætning på henholdsvis 74% og 71 % i 2020, og som tidligst i 2024 forventes at nå tilbage til niveauet før pandemien,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien.
Undersøgelsen viser desuden, at faldet på ca. 3,8 % i den globale vækst fra ca. 2,100 mia. US-dollars i 2019 til ca. 2,030. mia. US-dollars i 2020, var det største år-til-år-fald i de 22 år, PwC har gennemført den årlige undersøgelse af medie- og underholdningsbranchen. Der var dog også en række lyspunkter:
“Pandemien bremsede vores forbrug af traditionelle analoge og live baserede medier sidste år, men den fremskyndede og forstærkede også tendenser og forbrugeradfærd, der allerede var i gang med at transformere branchen. Vi oplever en fortsat og intensiveret digital forbrugeradfærd, der bl.a. er med til at øge streaming på bekostning af biografindustrien og flytte indhold til mobile enheder,” fortæller Leif Ulbæk.
Streaming sætter nye vækstrekorder i de kommende 5 år
Ifølge Media og Entertainment Outlook vil den globale vækst ligge på 5 % i gennemsnit om året fra 2021 til 2025 og nå 2,600 mia. US-dollars i 2025. Væksten er ikke mindst drevet af streaming, der boomede i 2020 og fortsat vil stige med hele 10,6 % i gennemsnit om året frem mod 2025 og nå 81,3 mia. US-dollars. Streamingmarkedet i Danmark forventes at vokse med knap 8 % om året frem mod 2025 og rammer en rekordomsætning på 3 mia. kr. i 2022 og knap 3,8 mia. kr. i 2025.
“Når vi ser frem mod 2025, er udsigterne for underholdnings- og medieindustrien positive, selvom der bestemt også er udfordringer. Forbrugernes skifte til en digital adfærd vil bidrage til en global vækst i de næste mange år, hvis virksomheder forstår at møde forbrugerne, hvor de er,” fortæller Leif Ulbæk Jensen og peger bl.a. også på den positive udvikling inden for gaming.
Videospil og esport fortsætter ifølge undersøgelsen udviklingen med høj vækst og forventes at opleve en stigning på i gennemsnit 5,7 % om året og vil dermed nå en omsætning på næsten 200 mia. US-dollars inden 2025. Virtual reality (VR) er det hurtigst voksende segment i undersøgelse, omend det sker fra et lavere udgangspunkt. I 2020 alene oplevede VR en vækst på hele 31,7 % til 1,8 mia. US-dollars, og området vil fortsat vækst med i gennemsnit 30 % årligt frem mod 2025 til 6,9 mia. US-dollars.
Om Global Entertainment & Media Outlook
PwC’s 22. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende global analyse af privatforbrug og reklameudgifter. Den bygger på femårige historiske data og femårsprognoser samt kommentarer fra flere end 14 industrisegmenter i 53 lande og områder.
Undersøgelsen dækker følgende brancher: Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Musik, radio og podcasts; Aviser og forbrugerblade; OTT video; Out-of-Home reklamer; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og eSport; Virtual Reality. Se mere på www.pwc.com/outlook.
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Danskerne ser øget risiko for krisesituationer – men kun hver tredje har forberedt sig5.12.2024 07:53:44 CET | Pressemeddelelse
Flertallet af danskere er bekymrede for potentielle krisesituationer, mens færre føler sig godt forberedte til at håndtere dem. På trods af en bred erkendelse af vigtigheden af personlig forberedelse, har kun en mindre del af befolkningen taget konkrete skridt for at være klar, hvis uventede kriser skulle ramme. Det viser en ny tillidsmåling fra PwC i samarbejde med Epinion.
PwC styrker konsulentforretningen med tre markante partnerprofiler3.12.2024 10:58:46 CET | Pressemeddelelse
Tre erfarne partnere, Morten Mønster, Bo Svejstrup og Nathalie Blicher Danielsen, tiltræder PwC som led i at styrke virksomhedens konsulentforretning. Med deres omfattende erfaring og stærke kompetencer skal de bidrage til at skabe yderligere værdi for PwC’s kunder og konsolidere PwC’s position som en førende rådgiver på markedet.
Familierne Tøpholm og Westermann modtager Årets Hæderspris 202415.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Årets Hæderspris 2024 går til familierne Tøpholm og Westermann, der grundlagde Widex, som i dag er den globale høreapparatproducent WS Audiology. De modtager prisen i forbindelse med Årets Ejerleder 2024. Det er ottende gang, at PwC sammen med Nykredit og Dansk Erhverv uddeler Hædersprisen.
Digital transformation i højeste gear: Peter Grøftehauge fra Autorola vinder Årets Temapris 202414.11.2024 19:58:01 CET | Pressemeddelelse
Det blev ejerleder Peter Grøftehauge fra Autorola A/S, der løb med Temaprisen ved Landskåringen af Årets Ejerleder 2024. Temaprisen uddeles til den ejerleder, der i særlig grad har udmærket sig inden for årets tema, “Ejerledernes digitale transformation.” Peter Grøftehauge modtog prisen for sin omfattende indsats med at drive den digitale udvikling i autobranchen og skabe innovative it-løsninger, der løfter branchestandarden til et nyt niveau.
Visionær ledelse og imponerende vækst sikrer Berit Willumsgaard og Søren Rasmussen fra Albatros Travel prisen som Årets Ejerleder 202414.11.2024 19:45:50 CET | Pressemeddelelse
Berit Willumsgaard og Søren Rasmussen fra Albatros Travel A/S vinder prisen som Årets Ejerleder 2024 ved Landskåringen hos PwC i Hellerup. Ejerlederne har gennem en kombination af visionær ledelse, innovation og stærke værdier skabt en markedsledende rejsevirksomhed, der tilbyder unikke oplevelser på destinationer verden over.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum