Lidl får tre hjerter på egen økologisk mælkeserie som første dagligvarekæde i Danmark

Lidl tager endnu et skridt mod bedre dyrevelfærd, når hele kædens serie af ØKO-basismælk i eget mærke senest fra uge 24 vil have den højeste dyrevelfærdsmærkning: tre hjerter. Det drejer sig om de fire økologiske Engvang-varianter: skummet-, mini-, let- og sødmælk, der bliver produceret af Lidls mangeårige mælkeleverandør, Naturmælk.
Dermed sætter dagligvarekæden sig i førersædet for tre-hjertet mælk i Danmark, da al Lidls økologiske basismælk i eget mærke nu er på tre hjerter – som den første dagligvarekæde i Danmark.
Endnu et skridt på vejen mod bedre dyrevelfærd
Det er Fødevarestyrelsen (Miljø- og Fødevareministeriet), der står bag Dyrevelfærdsmærket sammen med en række aktører i hele fødevarekæden, heriblandt Lidl. Dyrevelfærdsmærket består af tre niveauer: et, to og tre hjerter, og Lidls Engvang-serie havde i forvejen to hjerter. Forskellen mellem niveau to og tre er: arealkrav, ko og kalv-tid sammen efter kælvning, mælkefodring af kalvene samt adgang til græsareal.
”Det er første gang, en dagligvarekæde udelukkende har mælk med tre hjerter i eget mærke i basissortiment, og vi er glade for at gå forrest for dyrevelfærden igen, ligesom vi har gjort flere gange tidligere. Dette er endnu et skridt i vores samlede indsats og konstante fokus på bedre dyrevelfærd. Samtidig støtter det op om vores generelle mål om at udbygge vores økologiske sortiment. Vores kunder viser med deres indkøb, at de går op i både dyrevelfærd og økologi, og det er en spændende udvikling, som vi konstant arbejder på at støtte op om,” siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.
Samarbejde om høj kvalitet og dyrevelfærd
”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Lidl, som virkelig viser, hvor gode produkter, man kan opnå, når både producent, detailhandel og forbrugere har samme ønske, nemlig øget dyrevelfærd og høj kvalitet. Vi har fremsynede landmænd, som godt vil være med til at hæve barren og løfte kvaliteten for den mælk, vi producerer, og derfor er vi er glade for at arbejde sammen med en partner som Lidl, som har samme mål. Dermed kan vi i fællesskab producere produkter til forbrugerne, hvor dyrevelfærd, kvalitet og pris hænger sammen,” siger direktør i Naturmælk, Leif Friis Jørgensen.
Udover ØKO-mælken arbejdes der i samarbejde med Naturmælk videre på også at få de tre hjerter på endnu flere økologiske mejeriprodukter, ligesom der arbejdes på det inden for økologiske oste.
Fakta: Lidls vedvarende fokus på øget dyrevelfærd
Valget om at gå fra to til tre hjerter ligger godt i forlængelse af Lidls generelle tiltag for bedre dyrevelfærd:
- I 2020 blev Lidl den første dagligvarekæde i Danmark, der helt udfasede konventionelle, ferske kyllinger, så man nu kun kan finde fersk kylling med minimum et hjerte i Lidls kølediske.
- I 2015 var Lidl den første discountkæde som helt udfasede buræg fra sortimentet.
Fakta, Dyrevelfærdsmærket:
- Er udviklet af Fødevarestyrelsen i samspil med interessenter fra hele fødevarekæden, heriblandt Lidl.
- Dyrevelfærdsmærkets formål er at forbedre dyrevelfærden for flest mulige grise, slagtekyllinger og kvæg gennem forbrugernes indkøb.
- Dyrevelfærdsmærket supplerer de to bestående statslige mærker under Miljø- og Fødevareministeriet: Ø-mærket for økologi og Nøglehullet for et sundere valg, når man køber ind.
- Læs mere på: https://bedre-dyrevelfaerd.dk/om-dyrevelfaerdsmaerket/
Nøgleord
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschefLidl
Tlf:76 35 00 10Tlf:52 15 92 59morten.vestberg@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
Med 20 års erfaring i bagagen er Kasper klar til at åbne ny Lidl-butik i Hillerød30.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 12. juni kl. 8 åbner Lidl dørene til sin nye butik på Frederiksværksgade 154 i Hillerød. I front står en lokal og erfaren profil nemlig butikschef Kasper Pichard Nielsen, der ser frem til at hilse på kunderne i byens første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik. På åbningsdagen kan alle kunder se frem til friskbrygget kaffe, morgenmad og masser af gode åbningstilbud.
Begræns tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter: Nye tal viser opbakning til regeringens seneste udmelding28.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens udmelding om at begrænse antallet af salgssteder for tobak og nikotinprodukter vækker stor opbakning i befolkningen, viser en ny undersøgelse. Lidl Danmark, som allerede har 24 tobaks- og nikotinfrie butikker, hilser udmeldingen velkommen og opfordrer til handling i hele branchen.
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum