Krifa

Krifa: Alle ledere skal have grundlæggende stress-kursus

Del
Hvis vi for alvor skal ændre stresskurven, skal der etableres nationale stresscentre, hvor ledere kan blive klædt på til at forebygge og håndtere stress blandt medarbejdere, mener Krifas formand Søren Fibiger Olesen

Èn ud af 10 lønmodtagere mener ikke, at de ville kunne tale med deres leder, hvis de fik tegn på stress. Det viser en ny undersøgelse, Epinion har lavet for Krifa. Mange svarer blandt andet, at stress viser tegn på svaghed, eller at de ikke er dygtige nok.

- Det er alarmerende mange og et kæmpe problem både for medarbejderen og lederen. Til syvende og sidst har lederne her fejlet i at skabe et sundt arbejdsmiljø med fokus på trivsel, siger Krifa-formand Søren Fibiger Olesen og fortsætter:

- Det resulterer i, at mange medarbejdere ikke rækker ud, før de bryder helt sammen og ikke kan overskue selv de mindste ting.

Nationale stresscentre
Krifa foreslår, at der etableres nationale stresscentre, hvor landets ledere skal have et grundlæggende kursus i at forebygge og håndtere stress.

- Det er klart, at alle ledere ikke kan have samme forudsætninger, når det kommer til stresshåndtering eller trivsel generelt. Men konsekvenserne ved dårlig ledelse er alt for store til, at det skal være et lotteri, om man havner i et job, der kan gøre en syg, siger Søren Fibiger Olesen.

Formanden anerkender fuldt ud, at det kan være dyrt at forebygge stress. Men han mener heller ikke, at virksomhedsejere eller samfundet har råd til at lade være.

- Stress-sygemeldinger koster og kan sprede sig, fordi kolleger må tage over. Hvis man ser sine medarbejdere som svage, fordi de knækker, så er man selv en dårlig leder, siger Søren Fibiger Olesen.

Stressfond på mindre virksomheder
Krifa foreslår, at der oprettes en stressfond målrettet mindre virksomheder med under 25 ansatte. Stressfonden skal fungere på samme måde som den statslige barselsfond, hvor alle virksomheder, der er omfattet, betaler bidrag i forhold til antal af årsværk i virksomheden. Det vil ruste dem økonomisk til at håndtere og forebygge stress-sygemeldinger, selv om de ikke har en stor HR-afdeling eller midler til at arbejde med trivsel.

Der skal også kunne søges om ansættelse af en vikar for en stress-sygemeldt medarbejder, ligesom puljens midler skal bruges til initiativer, der behandler og forebygger stress – fx psykologhjælp og uddannelse. I dag er det op til hver enkelt virksomhed, hvilken hjælp der tilbydes medarbejderne – hvis nogen overhovedet.

Nøgleord

Kontakter

Links

Information om Krifa

Krifa
Krifa
Klokhøjen 4
8200 Aarhus N

http://www.krifa.dk

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 185.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Følg pressemeddelelser fra Krifa

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Krifa

Regeringen vil ikke digitalisere og sender milliardregning til a-kassemedlemmerne20.3.2025 14:40:49 CET | Pressemeddelelse

Digitale samtaler er lige så effektive som fysiske, når det gælder om at få dagpengemodtagerne tilbage på arbejdsmarkedet. Alligevel fastholder regeringen i sit udspil til de igangværende forhandlinger om fremtidens beskæftigelsessystem, at dagpengemodtagernes første samtale med a-kassen skal gennemføres som et gammeldags fysisk møde. Det politiske krav om fysiske møder med alle ledige dagpengemodtagere tvinger a-kasserne til at opretholde et fintmasket net af filialer, hvilket koster op mod 400 millioner kroner årligt i mistede produktivitetsgevinster, viser ny Krifa-analyse.

Krifa: Obligatoriske samtaler giver underskud – ny reform må sikre individuelt kontaktforløb og metodefrihed til a-kasserne18.2.2025 06:07:00 CET | Pressemeddelelse

Fundamentet i den danske beskæftigelsesindsats har været samtaler. Under mantraet ”samtaler virker” har jobcentre og a-kasser i årtier holdt millioner af obligatoriske samtaler med ledige. Men hovedparten af samtalerne har været en decideret underskudsforretning for samfundet, viser ny Krifa-analyse, baseret på tal fra Beskæftigelsesministeriet gældende for alle a-kasser.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye