Brug din solcreme med god samvittighed
”Forbrugerrådet Tænk Kemis testmetode er alt for forsimplet og tegner et misvisende billede af, at nogle solcremer er mere sikre at bruge frem for andre. Solcremerne skal være dokumenteret sikre at bruge, før de må sælges. Det siger loven,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen og tilføjer:
"Det er fuldstændig afgørende at se på i hvilke koncentrationer, som ingredienserne optræder i solcremerne. Det fortæller Forbrugerrådets deklarationstest ikke noget om."
Før en solcreme må sælges, skal den sikkerhedsvurderes af producenterne. I sikkerhedsvurderingen skal der tages højde for både de kemiske og fysiske egenskaber af ingredienserne, mulige skadelige effekter og forbrugerens eksponering for produktet. Det er også et krav, at der i sikkerhedsvurderingen skal indgå en vurdering af eksponering af andre lignende stoffer fra andre kilder.
”De koncentrationer af stoffer, der er tilladt at bruge i en solcreme, er 100 gange lavere end den, hvor man har registeret nogen former for risiko. Og producenterne må kun anvende UV-filtre, der er godkendte til brug af en uvildig ekspertgruppe i EU. Man har altså et meget højt niveau af sikkerhed, der sikrer, at forbrugerne trygt kan bruge den solcreme, de køber i Danmark og andre EU-lande,” siger Helle Fabiansen.
For mange unge skipper solcremen
Kosmetik- og hygiejnebranchen har sammen med analyseinstituttet YouGov spurgt danskerne om deres solvaner og brug af solcreme. 10 procent af de unge i alderen 18 - 29 år svarer, at de har undladt at bruge solcreme, fordi de er bekymret for indholdsstofferne påvirkning på deres sundhed.
”Danmark er blandt de lande i verden, hvor den største andel af befolkningen får konstateret hudkræft. Derfor er det meget ærgerligt, at hver tiende ung har undladt at beskytte sig med solcreme af den grund, at de er bekymret for indholdsstofferne. Jeg mener, at Forbrugerrådet er med til at skubbe unødigt til de unges bekymring med deres tests og app Kemiluppen. Vi skal være bedre til at følge de officielle solråd. Herunder at bruge mere solcreme. Ikke mindre,” siger Helle Fabiansen.
Fakta om YouGov-undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1004 CAWI-interview med danskere i alderen
18+ år, i perioden 14. - 16. april 2021.
For at se denne video fra www.youtube.com, så skal du aceptere cookies på toppen af denne side.
Nøgleord
Kontakter
Christian Ditlev LundKommunikation og Public Affairs
Kommunikation, presse og public affairs
Helle FabiansenAdm. direktør
Medlemmer, presse, interessevaretagelse og politikerkontakt
Billeder
Links
Information om Kosmetik- og hygiejnebranchen
Kosmetik- og hygiejnebranchen er brancheorganisation for danske og internationale virksomheder, der producerer eller leverer kosmetik og personlig pleje og vaske- og rengøringsmidler til det danske og internationale marked.
Følg pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kosmetik- og hygiejnebranchen
Ny generation af unge mænd bruger makeup som aldrig før30.7.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mere end hver tredje danske mand mellem 18 og 29 år bruger dekorativ kosmetik, som mascara, neglelak eller concealer på ugentlig basis. Det viser en ny undersøgelse fra Kosmetik- og hygiejnebranchen, der har spurgt danskerne om, hvilken rolle kosmetikprodukter spiller for dem i deres hverdag.
Kosmetikbranchen udfaser PFAS4.6.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Der skal ikke længere være PFAS i mascara, øjenskygger, cremer og alle andre kosmetikprodukter, der sælges i Danmark og resten af EU. Derfor anbefaler Kosmetik- og hygiejnebranchen alle sine medlemsvirksomheder at udfase anvendelsen af PFAS i kosmetik og personlige plejeprodukter pr. 31. december 2025.
Kosmetikbranchen: Vi er stolte af bagsiden12.9.2023 10:47:11 CEST | Pressemeddelelse
Forbrugerrådet TÆNK Kemi sætter fokus på bagsiden af kosmetik og personlige plejeprodukter i en ny kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til at kigge på ingredienslisten på bagsiden. Hos Kosmetik- og hygiejnebranchen er vi stolte af bagsiden. Den giver nemlig forbrugerne nogle helt særlige handlemuligheder. Men vi savner nuancer i debatten. Bagsiden kan nemlig ikke bruges til at vurdere om et produkt er sikkert eller ej.
Danskerne køber solcreme med høj solfaktor som aldrig før23.6.2023 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af solcremer med solfaktor 30 eller højere er steget med 50% på ti år, viser ny undersøgelse fra brancheorganisation. Hudlæge kalder udviklingen positiv.
Ny brancheanalyse: Kosmetik- og hygiejnebranchen går forrest i den grønne omstilling14.3.2023 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danske producenter og distributører af kosmetik og hygiejneprodukter har formået at skabe betydelig økonomisk vækst, samtidig med at branchens udledning af drivhusgasser er sænket markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum