Bookingtal for hoteller i København: Endnu en katastrofal sommer truer hovedstadens turisme
Hele 85% under normalt niveau og markant lavere end sidste sommer, hvor krisen også hærgede hovedstadens turisme. Det er virkeligheden i de nye bookingtal for hotellerne i København.
Turismen uden for København satte sidste sommer og efterår, juli – oktober, ny rekord i antal overnatninger, primært i feriehusene, som i den periode havde en fremgang på 2,1 mio. overnatninger i forhold til før krisen. Samtidig sendte pandemien hovedstadens turisme i gulvet, hvor erhvervet havde sin værste sæson i dette årtusinde og afsluttede året med en tabt omsætning på næsten 28 mia. kr.
Og nu, på tærsklen til den forestående sommersæson 2021, trækker de mørke skyer sig igen op over den hårdt pressede hovedstadsturisme, hvor de internationale gæster normalvis udgør hovedparten af omsætningen.
Her ligger antallet af bookede hotelværelser i København for juni og juli samlet set på nuværende tidspunkt 51 pct. under niveauet for de samme måneder, målt på samme tidspunkt sidste år. Og målt i forhold til niveauet før krisen, i 2019, ligger de to forstående sommermåneder 85 pct. under normalniveau.
”Hovedstadens turismekrise er langt fra overstået. Tallene for sidste år taler sit tydelige sprog, og nu truer katastrofesommeren med at gentage sig. Det giver sig selv, at konsekvenserne for erhvervet er enorme, og med en normal omsætning på 53 mia. kr. og 63.000 beskæftigede før COVID-19, rækker krisen i hovedstadens turisme langt ud over turismeerhvervet,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Det dystre billede for hovedstaden vækker genkendelse hos en af hotelbranchens store aktører, Scandic Hotels, som har 27 hoteller spredt ud over hele Danmark, og heraf 11 i hovedstadsområdet.
”Billedet er værst i hovedstaden, og tallene fra 2020 er meget tydelige. De hårdest ramte hoteller var de seks hoteller, vi har i centrum af København. De hoteller var op til 80% under i omsætning i forhold til året før, og tendensen fortsætter desværre ind i 2021. Og krisen slutter desværre ikke efter genåbningen, men vil række flere år frem,” siger Søren Faerber, administrerende direktør for Scandic Hotels, Danmark.
”Vi må gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe turismeerhvervet i den forestående sæson, hvor hovedstaden igen står til at blive den helt store taber. Samtidig står det klart, at hovedstadens krise desværre ikke stopper efter genåbningen af Danmark. Der er brug for et ekstraordinært højt indsatsniveau - og tilsvarende økonomisk saltvandsindsprøjtning - så vi hurtigst muligt de kommende år kan genrejse hovedstadens turisme til niveauet før krisen og med fornyet fokus på bæredygtighed og innovation. Hovedstaden er i konkurrence med andre metropoler internationalt, og det bliver et langt hårdere game de kommende år,” siger Mikkel Aarø-Hansen.
De københavnske bookingtal stammer fra Benchmarking Alliance, som monitorerer hotelindustrien i hele Norden.
Kontakter
Wonderful Copenhagen, Uffe Hartmann, ufh@woco.dk, mobil: 21 73 98 90
Scandic, Jette Steen, Jette.Steen@scandichotels.com, mobil: 23 68 04 55
Information om Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen er en netværksorganisation som arbejder for at fremme og udvikle erhvervs- og ferieturismen i Region Hovedstaden til gavn for almennyttige interesser.
Følg pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Wonderful Copenhagen
Ny rekord: Hovedstadens turisme skabte dansk eksport for over 31 mia. kr. i 20247.2.2025 08:49:58 CET | Pressemeddelelse
Nu foreligger opgørelsen af turisternes overnatninger i Danmark i 2024, og her står turismen i hovedstaden med en vækst på 5 pct. En vækst, der er båret af internationale gæster. Dermed endte turismen i Danmarks hovedstad sidste år med en samlet omsætning på over 57 mia. kr., og heraf er over 31 mia. kr. udenlandsk valuta fra internationale gæster. Den store omsætning resulterer i et stort skatteprovenu, ikke mindst til staten. Det estimeres, at det samlede skatteprovenu fra hovedstadens turismen sidste år lå på 18,5 mia. kr. ”Ud over det store samfundsøkonomiske bidrag, så kommer turisterne jo for at opleve vores hovedstad, så de lægger stor omsætning, som har afgørende betydning for bl.a. vores restauranter, vores kulturinstitutioner og butikkerne. Og på den måde er de vigtige for at holde byen levende og attraktiv for os alle. Så det er rigtig glædeligt, at vi fastholder væksten på vores internationale markeder, på trods af en usikker verden og en benhård konkurrence med de andre eu
Stort år for internationale kongresser i hovedstaden: 85.000 globale eksperter på vej – til stor værdi for danske virksomheder13.1.2025 07:39:17 CET | Pressemeddelelse
Over 85.000 eksperter fra hele verden kommer til Danmarks hovedstad i det nye år. Det gør de i forbindelse med, at de deltager i en fagspecifik videnkongres inden for eks. medicinalområdet eller grønne løsninger. Og det er områder, hvor danske virksomheder og danske forsknings- og videnmiljør har en stærk international position, som de kan styrke med ny viden, nye investeringer og nye samarbejder i forbindelse med kongresserne. ”Det er altid positivt, når vi tiltrækker videnkongresser til vores hovedstad. Det er ikke kun en gevinst for hovedstaden, det er en motor for erhvervsturismen i hele Danmark og et vigtigt bidrag til hele vores samfund. Det gælder selvfølgelig for omsætningen, som kongresserne genererer i Danmark, og kongresserne virker også som globale platforme for danske virksomheder inden for dansk erhvervslivs vigtigste styrkepositioner. Det skal vi være stolte af, for det er vigtigt for dansk turisme,” siger minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin. Ny rekord for
Nyt navn og udvidet formål: Krydstogtnetværk styrker fokus på hele landet og bæredygtig udvikling24.5.2024 10:27:01 CEST | Pressemeddelelse
Krydstogtturismen i Danmark, der har sine rødder i Københavns mangeårige succes, er i disse år ved at udvikle sig til at omfatte hele landet. Denne udvikling kommer fra en stigende popularitet hos de danske destinationer uden for hovedstaden. For at støtte denne vækst har netværket for den danske krydstogtbranche besluttet at ændre sit navn fra CruiseCopenhagen til Cruise Denmark – Copenhagen and beyond. Ønsket om et styrket nationalt fokus, samt netværkets opgave med bæredygtig omstilling, blev samtidig indskrevet i vedtægterne. Beslutningerne blev taget på netværkets årlige generalforsamling, som netop er blevet afholdt på Home of Carlsberg i København. ”I en tid, hvor krydstogtturismen vokser markant over hele landet, er det glædeligt, at vi nu får et navn, der mere tydeligt afspejler vores identitet som hele Danmarks krydstogtnetværk. Det er unikt, at hele værdikæden, der er involveret i et krydstogtanløb i Danmark, er samlet i vores netværk. Det skaber unikke, effektive og mindevæ
Milliard-potentiale i vintermånederne: Wonderful Copenhagen vil samle erhvervet om at skabe helårsturisme i hovedstaden12.3.2024 07:22:26 CET | Pressemeddelelse
To milliarder kr. mere i omsætning og flere jobs til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Det er, hvad hovedstadens turisme kan bidrage med yderligere, hvis turismen i årets tre kolde og mørke måneder, januar og februar og marts, kommer op på gennemsnittet for resten af året. Det viser nye beregninger fra Wonderful Copenhagen. Beregninger, som er foretaget i lyset af, at turismen i hovedstaden nu er stærkt tilbage på vækstsporet efter corona og samtidig har fået et historisk stort antal nye hotelværelser. Helt konkret er der kommet over 8.700 nye hotelværelser til siden 2017, en stigning på 58 pct. En investering fra erhvervets side på ca. 12 mia. kr. Flere jobs til folk på kanten af arbejdsmarkedet Den øgede omsætning i første kvartal kan i sig selv betyde 2.250 nye fuldtidsjob og kan hjælpe grupper af borgere i fast beskæftigelse, som ellers kan have sværere ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet. I 2023 analyserede Arbejderbevægelsens Erhvervsråd beskæftigelsen i hovedstadens turism
Nye tal for 2024: Krydstogtturismen spredes nu ud over hele året i København og bliver samtidig mere populær over hele landet3.1.2024 10:11:09 CET | Pressemeddelelse
Når krydstogtturismen i Danmark tager hul på et nyt år, tager den samtidig hul på en ny sæson, der allerede begynder i januar. I 2024 har København nemlig for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i det nye år i forhold til tidligere. I 2024 ligger 46% af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år. ”Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, Cruise
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum