
Akademikernes A-kasse vil aftabuisere ledighed og bruge deres annonceplads på medlemmerne

I en ny kampagne sætter Akademikernes A-kasse medlemmerne i centrum. Det er ment helt bogstaveligt, idet ledige medlemmer vil optræde med billede og kompetencer i blandt andet avisannoncer, på sociale medier og plakater ved flere metrostationer. Tiltaget er blot et blandt mange, hvor formålet er at skabe bro mellem virksomheder og ledige akademikere.
Udover muligheden for at blive profileret i annoncer tilbyder a-kassen også rekruttering, hvor konsulenter matcher ledige akademikere med virksomheder, som mangler netop deres kompetencer. På den måde tjener a-kassen som brobygger mellem arbejdsgiverne og medlemmerne, og det er netop brobyggertanken, der skal definere organisationen.
”Det er afgørende, at vi som a-kasse hjælper vores medlemmer i overgangene mellem jobs, som de rammer i løbet af deres arbejdsliv. Mange flere kommer til at skifte job flere gange i karrieren, end det var tilfældet tidligere, og vi skal stå klar til at hjælpe hver eneste gang, medlemmet har brug for os. Formålet med vores kampagne er at gøre det mindre tabubelagt at være ledig og hjælpe til med at sikre, at en ledighedsperiode kun bliver en overgangsperiode,” siger adm. direktør i Akademikernes A-kasse, Villy Dyhr.
Udover at matche ledige medlemmer med virksomheder, har Akademikernes A-kasse også et særligt fokus på, hvordan akademikere kan skabe værdi i små og mellemstore virksomheder (SMV). For der ligger et stort potentiale for virksomhederne i at ansætte en akademiker, som kan skabe vækst og innovation og anskue virksomheden på en helt ny måde. Blandt andet derfor har a-kassen skabt Akademikerprisen, hvor formålet netop er at hylde og synliggøre, hvordan akademikere kan gøre en forskel i SMV’erne.
Samtidig har a-kassen også udviklet et iværksætterprogram, hvor ledige medlemmer har fået hjælp til at skabe over 700 virksomheder, hvilket gør det til et af de største iværksætterprogrammer i Danmark. Meningen er at hjælpe ledige, der ikke ønsker at være almindelige lønmodtagere, og mange levedygtige virksomheder er blevet udklækket på startupprogrammet. 12 måneder efter de har deltaget, arbejder 67 procent enten videre med den oprindelige forretningsidé eller har startet ny forretning, og samlet har de deltagende virksomheder efterfølgende rejst omkring 56 millioner kroner. I a-kassens nye kampagne medvirker derfor også en iværksætter, der søger investorer til sin startup.
For Akademikernes A-kasses administrerende direktør er det afgørende, at a-kassen er i stand til at træde til og hjælpe med de helt rigtige løsninger, når et af de 270.000 medlemmer rammer en af arbejdslivets overgange.
”Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan udvikle vores tilbud, og det er blandt andet vigtigt, at vi er der for de nyuddannede akademikere, der har brug for støtte og sparring, når de er færdiguddannede. Og når vi bruger reklameplads på at profilere nogle af vores dygtige medlemmer, ønsker vi kort sagt at vise, hvad de kan, og på den måde håber vi at hjælpe medlemmerne nærmere et job,” siger Villy Dyhr.
Nøgleord
Kontakter
Martin EllermannPressekontakt
Tlf:28830900mae@aka.dkBilleder
Links
Information om Akademikernes A-kasse
Om Akademikernes A-kasse
Akademikernes A-kasse betragter det som deres fornemmeste opgave at hjælpe medlemmerne stærkt videre. Udover at give økonomisk tryghed er a-kassen en afgørende sparringspartner i overgangene i studielivet og arbejdslivet - når man skal lande sit første job som nyuddannet, er mellem jobs eller overvejer at blive selvstændig. A-kassen har det som et erklæret mål at udvikle tilbud og rådgivning, så medlemmerne er rustet til fremtidens arbejdsmarked, hvor mange kommer til at skifte job meget oftere, end man tidligere har gjort.
Følg pressemeddelelser fra Akademikernes A-kasse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Akademikernes A-kasse
BM Byggeindustri vinder Akademikerprisen 202223.11.2022 12:33:21 CET | Pressemeddelelse
Med ansættelsen af en filosof har virksomheden BM Byggeindustri vist, at akademisk arbejdskraft kan skabe værdi for en virksomhed på alle parametre. Byggevirksomheden har med filosof Thomas Sørensens hjælp på kort tid fået indarbejdet bæredygtighed i alle processer og fremtidsplaner.
Klosterbryggeriet er finalist i Akademikerprisen 202216.11.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det familieejede øl- og mostbryggeri fra Skanderborg skal repræsentere Midtjylland i den landsdækkende konkurrence.
BM Byggeindustri er finalist i Akademikerprisen16.11.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
BM Byggeindustri fra Hobro skal repræsentere Nordjylland i den landsdækkende konkurrence.
Maturix er finalist i Akademikerprisen 202215.11.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Iværksættervirksomheden Maturix fra Odense skal repræsentere Syddanmark i den landsdækkende konkurrence.
MTB-Tours er finalist i Akademikerprisen15.11.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mountainbikevirksomheden MTB-Tours fra Værløse skal repræsentere Østdanmark i den landsdækkende konkurrence.