Europæiske forbrugere har ændret indkøbsvaner siden pandemiens udbrud
Vi har også spurgt europæerne, hvordan det øgede fokus på hygiejne under COVID-19 har påvirket deres indkøbsvaner.
Klik her for at læse mere og downloade whitepaperet
Hvad vægter europæerne højest, når de køber dagligvarer?
Kigger man nærmere på europæernes kriterier for dagligvareindkøb, finder man topkriterier som produktets kvalitet (88%) og gode priser (82%).
Bæredygtighed vægtes således mindre vigtigt (53%), men der er betydelige forskellige landene imellem. Italienere (72%), tyrkere (72%) og spaniere (70%) vægter i højere grad bæredygtigt producerede varer, mens dette er mindre vigtigt for befolkningen i Norge (29%), Danmark (39%) og Finland (41%).
For 57% af europæerne er social og miljømæssig ansvarlighed et kriterie. 63% nævner udvalget af lokalproducerede varer – dette gælder særligt italienere (80%) og spaniere (79%).
Hvordan afspejles de europæiske forbrugeres holdning til bæredygtighed i deres hverdag og forbrug?
I en europæisk sammenhæng er befolkningerne i Tyrkiet (77%), Italien (77%) og Frankrig (67%) mest tilbøjelige til at svare, at overvejelser omkring bæredygtighed og miljø påvirker deres mad- og indkøbsvaner. I de nordiske lande er folk langt mindre tilbøjelige til at svare det samme – 63% af nordmænd og 50% af danskere angiver således, at overvejelser om bæredygtighed ikke påvirker deres mad- og indkøbsvaner.
Coronapandemiens indflydelse på dagligvareindkøb
Under pandemien har mange forbrugere ændret købsadfærd. 1 ud af 4 europæere angiver således, at de køber større mængder af mad (26%) og oftere køber nonfoodprodukter (såsom tøj, kosmetik og plejeprodukter) online (25%), siden coronapandemiens udbrud.
I undersøgelsens 9 lande svarede 32% af dem, der normalt bruger lang tid på dagligvareindkøb i fysiske butikker desuden, at de bruger mindre tid på disse indkøb nu.
Overraskende nok overgår antallet af forbrugere, der angiver, at de bestiller færre færdigretter via en leveringsservice, siden pandemiens udbrud, antallet af dem, der angiver, at de gør det oftere: 23% vs. 12%.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Nationale forskelle
Ser man nærmere på undersøgelsens enkelte lande, er der store nationale forskelle.
Tyrkere ligger konsekvent i top, når det kommer til at gøre følgende oftere: købe dagligvarer online (39%), bestille færdigretter (22%), købe stort ind (38%), købe større mængder af mad (fordi man spiser mindre ude på restaurant) (47%) og købe nonfoodprodukter online (49%).
Sammenlignet med det europæiske gennemsnit er franskmænd (24%) og spaniere (20%) mere tilbøjelige til at svare, at de sjældnere køber dagligvarer online siden corona. Det samme gør sig gældende for færdigretter, hvor hhv. 32% og 31% angiver, at de sjældnere køber færdigretter, og online nonfoodprodukter (25% og 27%).
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Klik her for at læse mere og downloade whitepaperet
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med 10.467 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs panel i perioden 26. januar - 12. februar 2021. Heraf 1.025 i Danmark, 1.194 i Finland, 1.092 i Frankrig, 1.028 i Italien, 1.019 i Norge, 1.014 i Sverige, 1.055 i Spanien, 2.052 i Tyskland og 1.004 i Tyrkiet.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 15 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.