Opdateret: Orkla tilbagekalder alle HUSK-produkter i samarbejde med myndighederne

Det vides endnu ikke, om nogle salmonellatilfælde, som er indberettet til myndighederne, skyldes indtaget af HUSK produkter. Men mistanken og et enkelt positivt resultat på kapsler under egenkontrol inden pakning til markedet - får nu Orkla Care A/S til af forsigtighedsprincip at tilbagekalde hele sortimentet af HUSK-produkter fra handlen – både kapsler og pulver i samarbejde med både fødevare- og lægemiddelmyndighederne.
Forbrugernes sikkerhed kommer først
”Vi er i tæt og god dialog med myndighederne, da forbrugernes sikkerhed ligger begge parter stærkt på sinde. Hos Orkla Care tilbagekalder vi nu hele sortimentet af alle HUSK-produkter fra markedet. Det sker efter, at vi nu har fået ét resultat fra vores egenkontrol, som viste salmonella i ét af vores batchs, som derfor blev kasseret, inden det blev pakket til markedet. Selvom ingen af de produkter, der er i handlen nu, har vist tegn på salmonella, vil vi gerne eliminere mistanken. Indtil vi har større vished, vælger vi at agere ud fra et forsigtighedsprincip og tilbagekalder alle produkterne,” siger Nilüfer Sahin, kommunikationsdirektør for Orkla selskaberne i Danmark.
Hun understreger, at forbrugerens tillid til HUSK går foran alt andet, og sådan har det været i de knap 40 år, hvor HUSK har været på markedet. Derfor er der straks igangsat en nøje gennemgang af processen fra råvareforsyningen til færdigt produkt.
”Vi beklager meget den ulejlighed, som vi bringer vores trofaste HUSK-kunder i ved tilbagekaldelsen” siger Nilüfer Sahin og understreger, at forbrugerne bør kassere deres HUSK-produkter.
Orkla Care A/S går nu i gang med udredningsarbejde i samarbejde med myndighederne. Samtidig har virksomheden igangsat en nøje gennemgang af processen fra råvareforsyningen til færdigt produkt.
Gode råd til forbrugerne
Forbrugere, som har HUSK-produkter derhjemme, anbefales ikke at indtage dem. Forbrugerne vil blive holdt skadesløse. Det kan ske ved at få refunderet produkterne dér, hvor de er købt. Forbrugere kan gå ind på www.husk.dk, hvor der er en guide til, hvad man skal gøre.
For andre spørgsmål end refundering kan man også ringe til forbrugerservice på 43 56 56 56.
For presse:
Nilüfer Sahin
Kommunikationsdirektør for Orkla-selskaberne i Danmark
M: 26 82 22 97
E: nilufer.sahin@orkla.dk
Nøgleord
Billeder
Information om Orkla
Følg pressemeddelelser fra Orkla
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Orkla
Dansk guld for tredje gang21.2.2025 12:18:53 CET | Pressemeddelelse
I konkurrence med en række af verdens største brands kan KiMs for tredje gang og anden gang i træk kalde sig 'Danmarks stærkeste brand', udnævnt af analysebureaet AIM Creates, der hvert år vurderer 62 brands på deres styrke i markedet.
KiMs fejrer 60 år med kærlig hilsen til Jørgen13.2.2025 08:01:20 CET | Pressemeddelelse
I 2025 markerer KiMs seks årtier som en fast del af danskernes hygge. Fra de første saltede peanuts i 1965 til et bredt sortiment af chips og snacks har KiMs sat sit præg på dansk snackkultur. Jubilæet fejres med en storstilet guldkampagne, der både hylder brandets position som Danmarks stærkeste og sender en nostalgisk hilsen til Jørgen – den legendariske figur fra KiMs’ reklameunivers.
KiMs klæder Danmark i guld!2.2.2025 20:04:24 CET | Pressemeddelelse
Danmark vil mandag morgen være klædt i guld som KiMs hylder Guldholdet - og fejrer sin 60 års fødselsdag!
Danskerne skal have hjælp til at spise mere grønt.25.9.2024 15:07:48 CEST | Pressemeddelelse
Mere end to tredjedele af danskerne vil gerne spise mere grønt, når familierne samles omkring middagsbordene. Kun få er lukkede om deres madvaner, og de fleste forventer ikke at afskaffe kød som del af menuen. Mange er nysgerrige – også kaldet plante-curious – men savner inspiration til lækre alternativer til bøffen og kødstrimlerne. Det skal smage godt. Ikke som en efterligning, men i egen ret. Og så må det ikke være alt for besværligt at tilberede. Det gør Beauvais nu noget ved. Det kendte fødevaremærke lancerer to nye økologiske produkter uden tilsætningsstoffer – grøntsagsbøffer og -strimler. Med fermenteret rug og grøntsager herunder gulerødder, rød peber, broccoli og løg får maden smag, bid og saft. Som vi forventer det af et godt måltid. De nye produkter er netop blevet tilgængelige i frysediskene i hele landet, hvor forbrugerne nu kan finde de nyeste smagsoplevelser på hylderne i deres lokale butikker. Med dem følger grønne opskrifter på let og velsmagende mad til både familier
Orkla Danmark bryder rekorder i et vanskeligt marked3.6.2024 14:45:10 CEST | Pressemeddelelse
Med en samlet vækst i omsætningen på 8,5% opnåede Orkla Danmark i 2023 den højeste samlede omsætning nogensinde. Ny strategi har fokus på vækst i kerneforretning og i fremtidens grønne fødevarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum