Opfordrer til at tjekke kældre og udhuse: Detailkæde mangler defekte affugtere retur – kan bryde i brand

Butikskæden Harald Nyborg har brug for hjælp fra danskerne til at tilvejebringe populære affugtere, som er solgt i over 33.000 eksemplarer i Harald Nyborg varehuse over hele landet frem til 2014. Kun ca. 6.000 er kommet retur til trods for, at de har været tilbagekaldt gennem længere tid.
Tjek kældre og udhuse
Det er flere år siden, at affugterne er solgt, og derfor opfordrer Harald Nyborg A/S til, at boligejere tjekker kældre og udhuse for om en eventuel affugter, man har stående, er en af de pågældende to modeller.
- Vi stoppede salget og fjernede de pågældende affugtere fra butikkerne med det samme, da vi konstaterede usikkerheden på maskinerne. Vores vurdering er dog, at der fortsat må stå mange af disse affugtere i private hjem, oplyser Arne Gerlyng-Hansen, adm. direktør i Harald Nyborg A/S.
- Der kan også være boligejere, der har overtaget en maskine i forbindelse med boligkøb, og derfor ikke selv kender til fabrikat og forhandler. Så vores opfordring til alle ejere af affugtere er at tjekke modelnavn og serienummer, hvis man har en maskine stående i hjemmet, i kælderen eller i udhuset, siger Arne Gerlyng-Hansen.
Det drejer sig om affugtere med navnet WASCO 10 og WASCO 2000 og serienummer HN5763201xxxxxxxxx eller HN5153201xxxxxxxxx, solgt før 2014. Har du en sådan, skal du stoppe med at bruge den og kontakte den lokale Harald Nyborg butik.
Forsikringsselskab bekræfter omfattende skader
Forsikringsselskabet If har behandlet og opgjort skaderne efter de defekte affugtere, og kommunikationschef Birgitte Ringbæk supplerer:
- Vores skaderådgivere bekræfter, at der er opstået brand inde i affugterne, og at maskinerne derefter er brændt op med en kraftig røgudvikling til følge. I et par af tilfældene har ilden bredt sig til øvrigt inventar med brandskader til følge. Alene soden fra en brand kan trænge ind overalt, og derfor har der været tale om omfattende skader på både bygninger og inventar. Der er lykkeligvis ikke sket skader på mennesker i forbindelse med hændelserne, siger hun.
Kvittering ikke nødvendig
De to modeller af affugtere er solgt hos Harald Nyborg over hele landet samt i butikskædens webshop. Serienummeret fremgår bag på selve affugteren, samt af produktets bestillingsnummer på kvitteringen.
Affugterne kan ombyttes i alle Harald Nyborgs butikker. Det er ikke nødvendigt at medbringe kvittering eller købsbevis for at få maskinen ombyttet. Kunder kan også kontakte Harald Nyborgs kundeservice på telefon 63 95 95 95.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger - kontakt:
Arne Gerlyng-Hansen, adm. direktør Harald-Nyborg A/S, tlf. 6395 9500
Birgitte Ringbæk, kommunikationschef If Skadeforsikring, tlf. 6120 5009
Billeder


Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Virksomheder udpeger cyberangreb som største trussel – men halvdelen har ikke styrket sikkerheden30.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens danske virksomheder ser cyberangreb som den største trussel, har overraskende mange ikke styrket IT-sikkerheden.
If oplever boom i udvidet vanddækning8.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Frygt for oversvømmelser: Forsikringsselskabet If har oplevet en stigning på 60 procent blandt kunder, der over de senere år har tilkøbt dækning af udvidet vandskade. De stigende antal hændelser med omfattende vandskader efter ekstrem nedbør har gjort klimaforandringerne mere konkrete for boligejerne.
Hul i beredskabet: Danskerne frygter for boliger og infrastruktur18.3.2025 14:31:29 CET | Pressemeddelelse
Halvdelen af danskerne har lav eller ingen tillid til, at myndighederne kan beskytte boliger og infrastruktur ved alvorlige vejrhændelser. Trods en aftale på over 600 millioner mener beredskabsekspert, at der er brug for over en milliard for at kunne følge med klimaforandringerne.
Hver anden dansker tvivler på varslingssystemerne12.3.2025 12:52:49 CET | Pressemeddelelse
Mens stormfloder og skybrud er blevet hyppigere i Danmark, er hver anden dansker i tvivl om, hvorvidt varslingssystemerne til at advare dem, fungerer godt nok. Det viser en ny analyse fra If Forsikring.
If leverer stærke årsresultater og styrker sin centrale rolle i håndtering af samfundsmæssige risici6.2.2025 07:39:18 CET | Pressemeddelelse
If leverer stærke finansielle resultater trods en stigning i store skader i 2024. Kundeloyaliteten forbliver høj med 89 % fastholdelse hos Privatkunderne. Samtidig skaber integrationen med Topdanmark nye muligheder for at styrke Ifs førerposition i Norden og tilbyde konkurrencedygtige produkter på det danske marked.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum