
COVID-19 og forbrugeradfærd: Hvordan har pandemien påvirket privatøkonomi og forbrug?

YouGovs seneste whitepaper ‘On the money: Global banking & finance report 2021’ indeholder en dybdegående analyse af forbrugernes holdning til finansielle tjenester på tværs af 17 globale markeder. Rapporten er baseret på mere end 18.000 interviews og ser nærmere på betalinger, investeringer og etik inden for finanssektoren og undersøger, hvordan COVID-19-pandemien har påvirket forbrug og økonomi verden over.
Mange ønsker at sænke deres forbrug – og en del har allerede gjort det
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Globalt set, har mange forbrugere begrænset deres udgifter aktivt under pandemien; flest i Indonesien, med 72% af den voksne befolkning, og over halvdelen af befolkningen i lande som Italien (56%) og Mexico (55%).
Danmark (20%), Tyskland (28%) og Sverige (35%) er de lande, hvor færrest har skruet ned for deres forbrug. Men selv her har mindst en femtedel af forbrugerne (20%) reduceret deres ikke-essentielle udgifter.
Opsparing er højt på prioriteringslisten
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Uanset om forbrugerne frivilligt har skåret ned på overflødige udgifter eller ej, planlægger størstedelen at holde forbruget nede i fremtiden. Mexico (90%), Indonesien (87%) og Spanien (86%) er de lande, hvor flest angiver, at de vil reducere deres ikke-essentielle udgifter. De eneste lande, hvor under halvdelen har planer om at skære ned, er Tyskland (45%) og Danmark (45%).
For de fleste forbrugere er det desuden vigtigt at spare op til uforudsete økonomiske udgifter i fremtiden – især i Indonesien (54%), Singapore (51%) og Spanien (48%) prioriteres dette højt. Danmark skiller sig imidlertid ud på dette punkt, hvor kun 20% prioriterer dette.
Læs mere i YouGov whitepaper, som også ser nærmere på forbrugernes holding til kontanter og betalingsløsninger, investeringer samt deres forventninger til etik i finanssektoren.
Download den fulde undersøgelse her
Om undersøgelsen
Data stammer fra YouGovs whitepaper: ‘On the money: Global banking & finance report 2021’, der undersøger forbrugeres holdning til finansielle ydelser på tværs af 17 globale markeder. Rapporten går desuden i dybden med emner som kontanter vs. kontaktløse betalingsmetoder, synet på etik og bæredygtighed i bank- og finanssektoren og stiller skarpt på, hvordan COVID-19-pandemien har påvirket forbrug og økonomi verden over.
Undersøgelsen er baseret på data fra vores syndikerede produkt YouGov Profiles og YouGov Custom Research og er foretaget i januar 2021. Alt i alt gennemførte vi 18.500 interview på tværs af 17 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.
Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle af landene er internettets udbredelse begrænset til, at man kan sige, at eksemplerne kun repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Lande og områder, hvor dette gælder, er Kina (inklusive Hong Kong) og Indonesien. For Indien og Mexico er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.
Citat
Head of Research Solutions Partners, Peter Mannott fra YouGov: “Den globale finansielle servicesektor oplever lige nu betydelige forandringer, til en vis grad igangsat af COVID-19-pandemien. En forståelse af forbrugernes økonomiske holdninger, præferencer og vaner giver virksomheder inden for finanssektoren mulighed for at følge med i forandringerne og tilpasse sig forbrugernes skiftende forventninger. ”
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 11 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med panelmedlemmer i 55 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden. Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.