Coop bygger ny bæredygtig butik i Glostrup

Hvissinge Torv i Glostrup vest for København kommer til at danne ramme om den første bæredygtige butik i Coops nye dagligvarekæde Coop365. Det står fast, efter at Coop og Årstiderne Arkitekter i den forgangne uge vandt Glostrup Kommunes licitationsrunde.
Der bliver plantet grønt på taget og lavet lokale regnvandsløsninger. Der bliver opstillet ladestandere til elbiler, og der bliver gjort ekstra god plads til både cykler og ladcykler, fortæller ejendomschef i Coop, Flemming Møller Hansen.
”Vi har tænkt bæredygtighed 365 grader rundt om butikken. Ikke kun i valget af materialer og energiløsninger, men også hvordan man skiller den ad igen, den dag – om mange år – når man ikke skal brug bygningen mere,” siger Flemming Møller Hansen.
Butikkens træfacader skaber et overdækket torv, hvor man kan have sæsonvarer og sælge blomster og lignende. Men det vil også være et sted, hvor man møder sine naboer, når man er ude for at købe ind.
Glostrups Borgmester, John Engelhardt (V), ser frem til, at der åbner en ny forretning i Hvissinge:
”Jeg er glad for den nye butik. Det er godt for Hvissinge, som i det hele taget er inde i en rigtig positiv udvikling. Ved at inddrage borgerne i udviklingen har vi skabt nogle rammer, der har gjort det attraktivt for en stor virksomhed som Coop at investere i området. Og Coops projekt ser rigtig spændende ud. Det er samtidig et signal til alle bygherrer om, at fremtiden er bæredygtig,” siger Glostrups borgmester John Engelhardt (V).
Butikken er udviklet med hjælp fra Årstiderne Arkitekter, hvor kreativ leder Kiri Hedegaard mener, at byggeriet udstikker den nye retning for bæredygtigt byggeri indenfor detailhandlen.
”Konceptet for Coop365 er den bæredygtige tankegang, hvor design, materialer og det sociale aspekt er grundstenene. Beplantning, belægninger, afledning af regnvand, støj, lysdesign mv. er indtænkt i bygningen, som derfor fremstår som en bæredygtig helhed,” siger Kiri Hedegaard.
Byggeriet skal opnå den anerkendte internationale standard for bæredygtighed DGNB Guld Certificeret, og er en del af Coops mål om at blive klimapositive i 2030. Den nye Coop 365 i Glostrup forventes at være klar til at slå dørene op i starten af 2022.
Kontakter
Ejendomschef i Coop Flemming Møller Hansen (via Lars Aarup): 3091 9266
Borgmester Glostrup Kommune John Engelhardt (via Christian Mahrt): 6167 3025
Billeder
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse
Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os
Coop sætter turbo på udviklingen af Irma-vareserie17.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af Irma-varer går godt i Coop. Faktisk så godt, at der bliver solgt næsten 20 procent flere af de 150 Irma-varer, Coop har på hylderne i dag, end dengang disse varer blev solgt i Irmas butikker. Nu vil Coop sætte yderligere skub i Irma-serien ved at introducere 100 nye kvalitetsprodukter samt øge tilgængeligheden af Irma-varerne på tværs af butikker landet over.
Coop i cykeloffensiv: Mustang lanceres i 100 butikker10.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mustang-cyklerne sælges hovedsageligt i Kvickly og SuperBrugsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum