
International undersøgelse: Hvor mange vil tage imod COVID-19-vaccinen?

COVID-19-vaccinen er i fuld gang med at blive rullet ud verden over, og i den forbindelse viser YouGovs COVID-19-tracker, at Thailand og Storbritannien er de lande, hvor folk er mest villige til at lade sig vaccinere, når vaccinen bliver tilgængelig for dem (hhv. 83% og 80%).
Andre lande, hvor der er stor villighed til at tage imod vaccinen, er Danmark (70%), Mexico (68%), Indien (67%) og Spanien (66%).
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
I bunden af statistikken ligger Polen og Frankrig, hvor kun henholdsvis 28% og 39% svarer, at de vil lade sig vaccinere. Polakker var desuden mere tilbøjelige til at svare ”ved ikke” på spørgsmålet (35 %).
Vaccineskepsis blandt franskmænd er veldokumenteret og går tilbage til før coronavirusudbruddet.
Undersøgelsen viser også, at villigheden til at lade sig vaccinere er steget i mange lande de sidste par uger. I Storbritannien er den eksempelvis steget fra 61% i midten af november til 80% nu, og fra 53% i midten af december i Spanien til 65% nu.
I et land som USA har andelen af befolkningen, der vil tage imod vaccinen, dog ikke ændret sig meget – fra 42% til 45%.
Nægter folk at tage imod COVID-19-vaccinen, fordi de er vaccinemodstandere?
Frankrig er blevet udnævnt til at have et problem med vaccinemodstandere, når det kommer til COVID-19-vaccinen. Men er det kun vaccinemodstandere, der ikke vil lade sig vaccinere?
Selvom betydelige mindretal i flere lande angiver, at de ikke vil tage imod vaccinen, er det en meget lille andel af disse, der generelt er imod vacciner. Andelen af befolkningen, der nægter at lade sig vaccinere, fordi de er "imod vacciner generelt", er godt nok højest i Frankrig, men med 9% er det langt fra de samlede 48% af franskmændene, der angiver, at de ikke vil tage imod vaccinen.
(Notér venligst, at denne undersøgelse stammer fra en tidligere version af trackeren, så tallene for dem, der ikke vil tage imod vaccinen, matcher ikke de nyeste tal nævnt tidligere i artiklen).
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
I både Frankrig og de andre lande angiver størstedelen af dem, der ikke vil tage imod vaccinen, at det simpelthen skyldes, at de vil vente og se, om vaccinen er sikker.
Burde det være obligatorisk for alle at blive vaccineret?
Mens vaccineproduktionen stiger, er spørgsmålet, hvordan man sikrer, at så mange som muligt får vaccinen. I den forbindelse har vi spurgt befolkningen i de udvalgte lande, om de mener, det burde være obligatorisk for alle at blive vaccineret.
Et vaccinekrav er mest populært i Indien (77%), Indonesien (71%) og Mexico (65%). Ikke overraskende er det mindst populært i Frankrig og Polen, hvor kun henholdsvis 19% og 21% er for en obligatorisk vaccine.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Briterne er splittede på dette punkt, hvor henholdsvis 40% støtter og 42% er imod et vaccinekrav. Amerikanere er mere tilbøjelige til at være imod (46%), mens kun 29% er for.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er en del af YouGovs globale tracking-undersøgelse om coronavirus. Derudover har YouGov gennemført en undersøgelse baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGovs panel i perioden 19. november 2020 - 20. december 2021. Heraf 1005 i Australien, 1016 i Kina, 506 i Hong Kong, 1016 i Indonesien, 1019 i Indien, 1013 i De Forenede Arabiske Emirater, 1013 i Danmark, 1020 i Sverige, 1019 i Polen, 1019 i Frankrig, 1016 i Italien, 1011 i Spanien og 1112 i Tyskland.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder




Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 9,6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.