Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb

Når Lidls kunder afleverer deres tomme pantflasker og dåser i pantautomaten, kan de med et enkelt tryk vælge at trykke på donationsknappen på automaten, og så går beløbet ubeskåret til Danske Hospitalsklovne. Det er der i 2020 10 % flere kunder, som har valgt i forhold til året før.
Samarbejdet mellem Lidl og Danske Hospitalsklovne har gennem årene budt på en lang række forskellige aktiviteter. Lidls kunder har i hele 2020 kunne støtte Danske Hospitalsklovnes arbejde gennem både pantdonationer, kampagner og i december gennem køb af bl.a. konfekt, kager og chokolade fra dagligvarekædens Favorina produktserie.
”Vi er meget glade for at vores kunder igen bakker op omkring vores samarbejde med Danske Hospitalsklovne. At vi i 2020 overgår sidste års donation med 10 %, er jeg virkelig glad for. 2020 har været et svært år for mange af vores faste samarbejdspartnere, men vi har fundet nye veje og løsninger i forhold til at fastholde niveauet for vores donationer. Det er helt fantastisk at vi trods coronakrisen kan se en stigning i pantdonationer i forhold til 2019. Vores samlede indsatser og initiativer gør, at vi igen kan donere i omegnen af 1.500.000 DKK til Danske Hospitalsklovne,” fortæller CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen.
En gerning som ifølge Kenneth Øhrberg, direktør i Danske Hospitalsklovne, gør stor gavn for de børn som er indlagt på landets hospitaler.
”Vi er både glade og ydmyg over at Lidls kunder igen i år vælger at donere deres pant til vores arbejde med at sprede glæde for de indlagte børn og deres familier. Det gør en kæmpe forskel – så der skal lyde en kæmpe tak fra hele foreningen”.
Trods Corona-epidemien er Danske Hospitalsklovne der stadig for de indlagte børn og deres familier. Nogen steder på sædvanligvis vis med besøg på hospitalerne, andre steder er de med på en skærm, når børnene f.eks. skal have taget blodprøver. Klovnene kører også ud og camperer foran sygehusene og leger med børnene foran vinduerne.
I november 2020 var Lidl samarbejdspartner på årets godnatkampagne, hvor hospitalsklovnene tog rundt på sygehusene og hyggede om de indlagte børn med tryllestøv, godnatsange og eventyrlige historier.
”Vi har et fantamastisk samarbejde med Danske Hospitalsklovne. Lidls kunder fik mulighed for at støtte godnatbesøgene ved at købe Lupilu-sutter og en bakke økologiske æg fra Danæg i vores butikker landet over. Her donerede vi en krone for hvert solgt produkt. Jeg håber, coronaen slipper taget i Danmark i år, og vi i højere grad kan mødes ansigt til ansigt,”fortæller CSR-chef i Lidl, Lærke Skaksen.
Læs mere om samarbejdet her: https://om.lidl.dk/ansvarlighed/samfund/subitems/undersider/danske-hospitalsklovne
Faktaboks
- Lidl har siden 2012 haft et tæt samarbejde med Danske Hospitalsklovne, og fra foråret 2015 har vi været hovedsponsor.
- Lidl støtter hospitalsklovnene løbende gennem året, bl.a. ved salg af Favorina produkter til jul og som hovedsponsor af Klovneløb
- Lidl har donationsknapper på samtlige flaskeautomater i kædens butikker. Flaskepanten bliver doneret lokalt, og kunderne kan ved flaskeautomaten se, hvilke hospitalsklovne der kommer på det lokale sygehus.
- Tal er baseret på 133 butikker. Ni butikker er åbent i løbet af 2020.
Om foreningen Danske Hospitalsklovne
Danske Hospitalsklovne er en velgørende forening, der ønsker at nå ud til alle indlagte børn, der kan have glæde af en hospitalsklovn.
Pt. har Danske Hospitalsklovne 52 professionelt uddannede hospitalsklovne, som normalt har 7.000 klovnebesøg fordelt på landets børneafdelinger og i børne- og ungepsykiatrien. I februar 2021 færdiguddannes yderligere 10 hospitalsklovne, som gør, at endnu flere indlagte børn kan få besøg.
Derudover besøger hospitalsklovnene særtilbud og institutioner for børn og unge, blandt andet otte børnepsykiatriske dag- og døgnafsnit. Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for afdelingerne og lønnes af foreningen. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.
Kontakter
Kommunikationskonsulent i Danske Hospitalsklovne:
Samia Birchholdt, samia@danskehospitalsklovne.dk eller 31 35 38 66
Morten VestbergKommunikationschefLidl
Tlf:+45 5215 9259morten.vestberg@lidl.dkBilleder

Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum