COVID-19 har givet mere velfærdsteknologi

Videokonsultationer, så patienten ikke skal væk hjemmefra, og så medarbejderne ikke nødvendigvis skal ud til alle borgere. Digitale genoptræningsprogrammer, så man kan følge sin træning hjemme fra stuen. Eller sensorer i bleer og senge, så medarbejdere ved, hvornår patienter har våd ble, og hvornår patienten har risiko for at udvikle liggesår.
Det er blot nogle af de mange velfærdsteknologier, som er blevet brugt mere i landets kommuner siden corona-pandemien fik sit greb i Danmark.
En ny undersøgelse fra Teknologisk Institut, CareNet og Danish.Care – branchen for hjælpemidler og velfærdsteknologi viser, at mere end 50 procent af kommunerne oplever, at der under corona er blevet taget ny velfærdsteknologi og hjælpemidler i brug.
- Når ny teknologi skal tages i brug, er det altid en hurdle at acceptere, at de første gange ikke går så godt – og alligevel fortsætte med at bruge teknologien i stedet for at vende tilbage til at gøre, som man gjorde før. Under corona var der ingen mulighed for at gå tilbage og gøre, som man gjorde før. Medarbejderne blev nødt til at forsøge igen og igen og igen – og det har resulteret i, at teknologien er blevet implementeret, særligt i forhold til videokonsultationer, fortæller forretningsleder ved Teknologisk Institut, Birgitte Østergård Sørensen.
Større accept af teknologien
Det er ikke kun mængden af velfærdsteknologi i kommunerne, der er vokset. Det er medarbejdernes accept af teknologien også.
Undersøgelsen viser nemlig, at der kun er 24 procent af kommunernes medarbejdere, der har manglende accept af teknologien. Tallet er dermed faldet siden 2019 og 2018, hvor der var tale om knap 39 procent og 33 procent.
- Det mest interessante i årets undersøgelse er nok den øgede åbenhed over for teknologi på sundhedsområdet. At vi gennem corona-krisen har lært, at det faktisk kan betale sig at implementere borgernære løsninger i forhold til driften ude i kommunerne, og at den enkelte borger kan blive mere selvhjulpen undervejs i en pandemi. Det viser velfærdsteknologiens værd, fortæller Birgitte Østergård Sørensen.
Velfærdsteknologiens potentiale bliver stadig ikke indfriet
Velfærdsteknologi er afgørende for at kunne fastholde det kommunale serviceniveau. Det viser den nye undersøgelse, som samtidig også peger på, at der er et stort, uudnyttet potentiale for velfærdsteknologien.
Ifølge undersøgelsen mener 61,4 procent af de adspurgte kommuner, at den praktiske brug af velfærdsteknologi er den største barriere, når det handler om at indfri potentialerne inden for velfærdsteknologi, 40 procent peger på økonomi som den største barriere, mens 24 procent peger på accept af teknologien hos medarbejderne som den største barriere.
- Velfærdsteknologien spiller stadig en væsentlig rolle for kommunernes bestræbelser på - med færre ressourcer og flere borgere - at kunne levere den samme velfærd. Særligt når det kommer til at aflaste og effektivisere arbejdsgange, er det vigtigt, at man udnytter mulighederne i teknologien, så der kan blive frigivet ressourcer i de respektive kommuner, som kan bruges på andet, fortæller Birgitte Østergård Sørensen.
Men selvom de danske kommuner er nået langt med implementeringen af velfærdsteknologi over de seneste år – og især i 2020, så er det kun omkring 10 procent, der oplever, at potentialet for teknologien i høj grad er indfriet.
- Med afsæt i årets undersøgelse kan vi konstatere, at der fortsat er et stort uindfriet potentiale for velfærdsteknologien i de danske kommuner, og derfor er hele grundtanken med et stærkt og alsidigt nationalt netværk på området aktuelt som aldrig før. Særligt besvarelserne om velfærdsteknologi og hjælpemidler undervejs og efter COVID-19 vidner om, at vi kan og skal mere i forhold til borgernær teknologi på sundhedsområdet – og fortsat belyse best practice, når vi taler implementering i landets kommuner, fortæller netværksleder i CareNet og chefkonsulent for velfærdsteknologi i Danish.Care, Anders Lyck Fogh-Schultz.
- Den danske branche for hjælpemidler og velfærdsteknologi er bygget på en forpligtelse om at levere løsninger til gavn for mennesker og samfund. Med COVID-19 er dette aktuelt som aldrig før. Pandemien har understreget værdien af en bred vifte af forskellige velfærdsteknologier, der kan understøtte borgerne i at klare sig bedre selv uafhængig af fx skemalagt pleje. Med Coronaen som bagtæppe er det branchens opgave – sammen med kommunerne – at sikre, at vores udsatte borgere har de bedst mulige hjælpemidler og velfærdsteknologier i situationer, hvor plejepersonale og pårørende ikke kan være lige så tæt på, og som samtidig giver brugerne bedre oplevelse af tryghed og selvhjulpenhed, udtaler direktør i Danish.Care, Morten Rasmussen.
Om undersøgelsen:
CareNet har i samarbejde med Danish.Care og Teknologisk Institut siden 2017 undersøgt danske kommuners anvendelse af velfærdsteknologi, og hvilke oplevelser og erfaringer brugen af velfærdsteknologi har givet de forskellige kommuner.
Undersøgelsen for 2020 er baseret på spørgeskemabesvarelser fra 72 ud af landets 98 kommuner.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger:
Forretningsleder Birgitte Østergård Sørensen, Teknologisk Institut, mobil: 7220 1525, mail: bso@teknologisk.dk
Netværksleder i CareNet og chefkonsulent for velfærdsteknologi i Danish.Care Anders Lyck Fogh-Schultz, mobil: 2299 3244, mail: alfs@danish.care
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Teknologisk Institut
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
CO2-reduceret forsøgsbeton anvendt med succes på vejanlæg ved Aarhus30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Første fuldskala demonstration i Danmark viser vejen for udbredelse af CO2-reduceret beton i større skala.
Brugte medicinske engangsprodukter skal have nyt liv30.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald i timen. Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning vil etablere infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr.
Frostbekæmpelse på byggepladser kan føre til misfarvninger og lugtgener i det færdige byggeri27.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut advarer mod brugen af tømidlet urea på indendørsarealer ved vinterbyggeri efter stigende antal henvendelser om ubehagelige lugtgener og misfarvede egetræsgulve.
Nyt liv til kritiske metaller i elektronikaffald26.6.2025 08:41:32 CEST | Pressemeddelelse
Internationalt partnerskab vil genanvende sjældne jordarter i forbrugerelektronik og styrke europæisk forsyningssikkerhed.
Millioninvestering skal gøre 3D-print til hverdag i danske virksomheder25.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut lancerer en ny millioninvestering, som skal styrke danske virksomheder mod en mere digitaliseret og ressourceoptimeret produktion gennem brug af industriel 3D-print. Målet er at øge produktiviteten og reducere både leveringstid og materialeforbrug for danske fremstillingsvirksomheder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum