DTL: Skatteskrue omfordeler fra vognmænd til privatbilister
-Ingen kan jo være imod, at personbilafgifterne omlægges så det i højere grad bliver attraktivt at købe grønne biler. Princippet om et CO2-fortrængningskrav på brændstoffer, så det bliver mere attraktivt at købe grønne brændstoffer, giver også fin mening. Men en kilometerafgift for lastbiler er problematisk. Det er en ekstrem dyr måde at opkræve skat på og det provenu der er, bør gå tilbage til det transporterhvervet, der skal betale regningen. Det er en meget lidt velkommen julegave i rent rødt gavepapir. Resultatet er at ”fodre hunden med sin egen hale – det bliver forbrugerne der i sidste ende kommer til at betale regningen.
- Nu er det så åbenbart et projekt, der tænkes iværksat i 2025, og meget kan ske inden da. Men uanset hvad, vil lastbilerne i Danmark med en sådan afgift blive beskattet med yderligere to milliarder kroner om året.
- Der forsvinder cirka en milliard kroner i såkaldt ”tilbageløb” på grund af nedgang i økonomisk aktivitet, og statens indtægt er på andre skatter og afgifter samt til at inddrive og administrere ordningen. Jeg mener helt klart, at både regering og forligspartier er helt på vildspor, udtaler Erik Østergaard, og fortsætter:
- Man behøver blot den lille tabel for at forstå, at der så kun er en milliard tilbage. De penge skal så åbenbart være med til at sikre, at flere personbiler bliver el-biler. Det er omfordeling fra godstransporterhvervet til privatbilismen. Af flere grunde forekommer det hverken fair eller fremmende for formålene, mener vi.
De politiske partier er i aftalen enige om, at Danmark fra 2025 træder ud af samarbejdet om eurovignetten med henblik på at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler over 12 tons. Den konkrete afgiftsmodel aftales senere efter et oplæg fra regeringen. Erik Østergaard kalder partiernes aftale for ren populisme:
- Politikerne tør åbenlyst ikke binde an med privatbilismen, el-biler eller ej. Frygten for vælgerhavets vrede er for stor. I praksis vil det tage adskillige år at omlægge den danske bilpark til el-biler. Langt de fleste el-biler har lange leveringstider. Ikke at bruge relativt nye biler helt op giver desuden en stor samlet miljø- og klimabelastning. Dét bør enhver regering naturligvis have med i sine samlede vurderinger.
Nøgleord
Kontakter
Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25
Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21 20 14 00
Billeder
Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skattesænkning kan sætte skub i generationsskifte hos vognmænd20.6.2024 12:40:04 CEST | Pressemeddelelse
SVM-regeringens sænkning af skatteprocenten for virksomheder, der går i arv, er en god måde at få gang i generationsskifte i tide i vognmandsbranchen. Det mener DTL – Danske Vognmænd, der også er glade for, at virksomhedsejerne fremover får krav på selv at værdisætte deres virksomhed
Kilometerafgift: Ministermøde før lukketid16.5.2023 18:48:29 CEST | Pressemeddelelse
DTL - Danske Vognmænd var tirsdag eftermiddag inviteret til møde i Skatteministeriet med skatteminister Jeppe Bruus (S) og transportminister Thomas Danielsen (V) sammen med en række andre transportorganisationer.
Frede Andersen & Søn vinder Den Grønne Transportpris 202320.4.2023 15:08:47 CEST | Pressemeddelelse
Vognmandsforretningen Frede Andersen & Søn ApS fra Næstved kunne smykke sig med titlen som ”Danmarks grønneste vognmand” og indkassere 25.000 kr., da prisen i dag blev uddelt på Transport 2023 i Messecenter Herning.
Ny trafiksikkerhedskampagne skydes i gang på Transport 2023 i Herning18.4.2023 10:13:25 CEST | Pressemeddelelse
Med en række korte filmbudskaber til unge mellem 13-16 år skal en ny kampagne fra DTL – Danske Vognmænd og en række samarbejdspartnere synliggøre lastbilers kraft og udfordringer i trafikken. Kampagnen med titlen "hop med i førerhuset" har forpremiere fredag den 21. april på transportmessen Transport 2023 i Herning
Folketinget bør se seriøst på vognmænds alternativ til dyr brandbeskatning4.4.2023 13:28:10 CEST | Pressemeddelelse
Beregninger fra DTL – Danske Vognmænd viser, at samfundet kan få dobbelt så meget CO2-begrænsning for de samme penge. Det kan ske, hvis en ny regering erstatter den foreslåede bureaukratiske kilometerafgift på tunge køretøjer med en generel forhøjelse CO2-afgift på benzin og diesel.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum