
Partnerskab vil udvikle brintfærge til Oslo-København
En gruppe virksomheder har indgået et samarbejde om at udvikle en færge drevet 100% på brint til DFDS' rute mellem Oslo, Frederikshavn og København.
Færgen får elektricitet til fremdrift fra brintbrændselscellesystemer, der kun udleder vand og kan producere op til 23 MW.
”De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af sådanne store brændselscelleinstallationer til brug i det maritime er en monumental opgave, som kun kan gennemføres i et partnerskab mellem virksomheder, der tilsammen kan mønstre verdensklasse-ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe,” siger Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS.
Partnerskabet omfatter DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted og Danmarks Skibskredit.
"Sammen forventer vi at lære. hvordan vi kan gøre disse brændstoftyper og teknologier kommercielt levedygtige. Det er afgørende for branchens omstilling til klimaneutralitet, der også er det ultimative mål for DFDS' klimaplan," siger Torben Carlsen.
Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU's Innovationsfond. Da der ikke i dag findes en færge med denne teknologi, vil udviklingen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kan færgen være i fuld drift allerede fra 2027.
Brinten produceres lokalt i Storkøbenhavn, baseret på havvind, og projektet vil undersøge, hvordan det optimalt integreres i det lokale energisystem.
Færgen, der har arbejdsnavnet Europa Seaways, er designet til 1800 passagerer og med plads til mere end 120 lastbiler eller 380 personbiler.
Vessel and route details | |
On board power production | PEM Fuel cells |
Engine power | 23MW |
Fuel | Compressed hydrogen |
Fuel tank capacity | 44T |
Passenger capacity | 1.800 |
Trailer & Car capacity | 2,300 lanemeters |
Route | Copenhagen - Frederikshavn - Oslo |
Roundtrip time | 48 hours |
Bunkering interval | 48 hours |
CO2e/year emission avoidance | 64,000 Tons |
Yderligere oplysninger:
Kommunikationschef Gert Jakobsen, DFDS, 24 40 00 43
Citater fra partnerne:
ABB Marine & Ports
”Med den stigende efterspørgsel efter løsninger, der muliggør bæredygtig, ansvarlig skibsfart, er vi overbeviste om, at brændselsceller vil spille en vigtig rolle i at hjælpe søfarten med at nå CO2-reduktionsmål. Samarbejde om dette projekt med partnere på tværs af værdikæden er et vigtigt skridt på branchens rejse mod at muliggøre nulemissionsdrift for RoPax-skibe.”
Jostein Bogen, Global Product Manager, ABB Marine & Ports.
Ballard Power Systems Europe A / S
”Brændselsceller i kombination med brint vil spille en nøglerolle i at hjælpe søfarten med at tackle drivhusgasemissioner. Med projektet "Hydrogen EU-ROPAX" og det stærke partnerskab bag det, vil vi ikke kun imødekomme efterspørgslen efter nul-emissions-løsninger, vi vil også bidrage til at skabe grønne arbejdspladser og vækst i Danmark og sikre en dansk lederrolle inden for havmiljøet.”
Jesper Themsen, President & CEO, BallardPower Systems Europe A / S.
Hexagon Purus
”DFDS EU-ROPAX-projektet gør det muligt for alle parter at strække deres evner til at se ud over alle lignende løsninger, der hidtil er set. Det er en storstilet udforsking af brintværdikædeudforskning, der vil flytte vores visioner.”
Michael Kleschinski - EVP Light Duty, Distribution & Cylinders.
KNUD E. HANSEN
”På grund af den igangværende globale kamp for at reducere drivhusgasemissioner er det vigtigere end nogensinde for designere at samarbejde med skibsejere, regulatorer og udstyrsproducenter for at innovere og genoverveje, hvordan vi designer skibe. Dette projekt er et godt eksempel på, hvor meget vi kan flytte traditionel tænkning. Ved at kombinere nye ideer og arbejde tæt sammen kan vi vise, hvordan fremtiden inden for skibsdesign potentielt kan se ud.”
Finn Wollesen Petersen, administrerende direktør, KNUD E. HANSEN.
Lloyd's Register
”Lloyd's Register (LR) er opmærksom på enhver mulighed for at fremskynde dekarbonisering i den maritime industri, hvorfor DFDS-projektet er en fantastisk match for os. For at industrien kan nå IMO 2050-ambitionerne, skal den overgå til kulstoffrie brændstoffer. Det er en kompliceret rejse, ikke kun med hensyn til teknologi, men også infrastruktur. Partnerne i DFDS-projektet er førende inden for deres respektive områder, fra kulstof-energiselskab over brændstoflagting til udbydere af brændselsceller. Samarbejdet støttet af eksperter fra Maritime Decarbonisation Hub (MDH) hjælper med at løse en række ubesvarede spørgsmål. LR vil hjælpe med at sikre en grundig og upartisk risiko-reduktion for dette brintdrevne Ro-Pax skibsdesign, herunder sikkerhedsvurdering af den komplette forsyningskæde.”
Charles Haskell, Decarbonisation Manager hos LR.
Ørsted
"Vedvarende brint og andre bæredygtige brændstoffer vil være nøglen til de-karbonisering af den maritime sektor og tung transport som helhed for at opfylde danske og internationale klimamål. Hvis tilsynsmyndigheder er villige til at sætte de rette rammer for at muliggøre efterspørgsel og udbudsside af bæredygtige brændstoffer, er danske virksomheder villige til at investere i store Power-to-X-projekter. Dette projekt er endnu et bevis på det stærke potentiale ved vedvarende brintproduktion, drevet af fortsat udbygning af havvind.”
Anders Nordstrøm, vicepræsident og leder af Ørsteds brintaktiviteter.
Nøgleord
Kontakter
Gert JakobsenVice President, Group Communications
Tlf:+45 24 40 00 43gert.jakobsen@dfds.comBilleder
Links
Information om DFDS A/S
DFDS leverer færge- og transport services i Europa og Tyrkiet med en årlig omsætning på DKK 17 mia.
Over 10.000 fragtkunder anvender vores færge- og havneterminal services samt vores transport- og logistikløsninger.
Vi tilbyder også sikker transport på korte færgeruter og ruter med en overnatning til fem millioner passagerer, heraf mange i egen bil.
Vi har 8.400 medarbejdere fordelt på skibe og kontorer i 20 lande. DFDS blev grundlagt i 1866, har hovedkontor i København og er noteret på Nasdaq Copenhagen.
Følg pressemeddelelser fra DFDS A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DFDS A/S
DFDS expands logistics network in the UK and Ireland29.12.2022 14:04:11 CET | Press release
DFDS, a leading European transport and logistics provider, has agreed to acquire the family-owned McBurney Transport Group for a debt-free price of DKK 1.2 billion.
DFDS invests in green transport corridor in the Flemish-Dutch Delta16.11.2022 08:00:00 CET | Press release
November 16 Ghent: DFDS deploys its first electric truck (e-truck) into the DFDS fleet and makes the company one step closer to operating a green corridor in one of Europe’s central logistic hubs.
DFDS’ største nybyggede fragt- og passagerfærge gæster København21.4.2022 08:57:28 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag formiddag lagde DFDS’ største fragt- og passagerfærge, Luna Seaways, til ved Marmormolen i København. DFDS fejrede begivenheden ved at invitere investorer, kunder og medarbejdere, deres familier og venner ombord på den nybyggede ’state-of-the-art’ RoPax færge.
DFDS udvider med 3.700 kvadratmeter køleterminal i Herning8.3.2022 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske rederi- og logistikvirksomhed, DFDS, udbygger sin førende position på køle- og frysetransportområdet i Danmark med overtagelsen af en 3.700 kvadratmeter stor terminal på Hedelandsvej 18 i Herning. Udvidelsen sker på baggrund af kraftig vækst i 2021 og efter stigende efterspørgsel blandt kunderne.
DFDS udvider sin rekordstore ordre med yderligere 25 eldrevne lastbiler fra Volvo22.12.2021 08:00:17 CET | Pressemeddelelse
DFDS bestiller yderligere 25 eldrevne lastbiler, som en tilføjelse til de 100 el-lastbiler bestilt i oktober 2021. Indsættelsen af eldrevne lastbiler er for DFDS et af flere tiltag for at kunne begrænse CO2-udledningen med 45% i 2030.