Bil på biometanol viser sig at forurene minimalt
En specielt optimeret Peugeot 108 fra 2020 på en blanding af 85 procent biometanol og 15 procent benzin viser sig at være mere miljøvenlig end selv de nyeste benzinbiler.
Bilen har netop bestået den skrappeste biltest (EURO 6-d RDE), som måler forureningen fra udstødningen på bilen.
– Det er lidt af en sensation, at en bil på 85 procent biometanol består de nyeste krav til emissioner – endda langt under grænseværdierne, siger Kim Winther, seniorspecialist, Teknologisk Institut.
Biometanol fra biogas og gylle
Testen er en del af Projektet Biometanol M85 på danske tankstationer, som er støttet af Energistyrelsens udviklingsprogram EUDP. I projektet skal 100 biler ud at køre på de danske veje på en brændstofblanding bestående af 85 procent metanol og 15 procent benzin. Metanolen er udvundet af biogas og gylle. Formålet med projektet er at afprøve kørsel i praksis på biometanol, som reducerer CO2 med 70% fra den eksisterende bilpark.
Partikler, NOX og kulilte mere end 70 procent under grænseværdierne
Test af den optimerede Peugeot 108 er foretaget som akkrediteret Real Driving Emission test, under virkelig kørsel med måleudstyr tilsluttet udstødningen. Resultaterne er ikke til at tage fejl af ifølge Kim Winther.
NOX og kulilte-udledning ligger henholdsvis 87 procent og 95 procent lavere end grænseværdierne. Og partiklerne ligger 79 procent under grænseværdierne. I princippet udvikler metanol ikke partikler, men den tilsatte benzin og smøreolie giver lidt. CO2 udledningen ligger på 123 g/km hvilket er udtryk for en god brændstoføkonomi.
– Testen er mere end bestået, idet vi har anvendt en testmetode, som er sværere end den ordinære WLTP-test, som ligger til grund for grænseværdierne. Under Real Driving Emissions er det faktisk tilladt at overskride grænsen med hhv. 50 procent for partikler og 110 procent for NOX. Men det er altså slet ikke tilfældet med metanol i tanken, konkluderer Kim Winther, Teknologisk Institut.
Softwareændring nødvendig
Resultatet er opnået igennem ændringer i bilens styresoftware. Virksomheden 2M Teknik, som er en mekanikervirksomhed med speciale i motorstyring, har udført omprogrammeringen.
– Vi har ikke ændret noget fysisk på bilen, men udelukkende omprogrammeret softwaren i bilen til at køre optimalt på metanol, forklarer Per Knudsen, indehaver 2M Teknik. Metanol er et kendt brændstof i motorsporten, men i projektet her er formålet ikke høj effekt, men stort fokus på emissionerne.
Især koldstart og bykørsel har været udfordringen, hvilket det ifølge Per Knudsen er for enhver bil. Det gælder ifølge ham om at trimme koldstarten.
– Vi har foretaget mange test på rullefelt og reguleret softwaren, så vi får det optimale blandingsforhold mellem luft og brændstof ved koldstart. Samtidig har vi sikret, at motoren performer, så emissionerne er i bund, siger Per Knudsen.
Testrapporten er nu på vej til myndighederne og håbet er ifølge de to projektdeltagere, at få en generel brugstilladelse til motoroptimeringen. Det er planen, at mindst 100 biler ruller ud med biometanol i tanken i begyndelsen af 2021.
Læs mere om projektet Biometanol M85 på danske tankstationer via dette link.
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger: Seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut, mobil: 7220 1310, mail: kwi@teknologisk.dk
Billeder
Information om Teknologisk Institut
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Danske kommuner: Teknologi kan afhjælpe mangel på plejepersonale3.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Landets kommuner står over for en betydelig udfordring med mangel på plejepersonale. En ny undersøgelse peger nu på, at der er en markant stigende optimisme omkring anvendelsen af teknologi som løsningen. Dog skal flere barrierer overvindes.
Nyt projekt skal demonstrere CO2-besparelser med biokul i byggematerialer1.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Institut står i spidsen for et nyt udviklingsprojekt, som skal undersøge muligheden for at opnå CO2-besparelser ved at anvende biokul i produktionen af letvægtsbeton. Samt hvordan biokul i spånplader kan bidrage til en sundere indendørs luftkvalitet.
Danvak flytter ind på Teknologisk Institut23.9.2024 10:26:59 CEST | Pressemeddelelse
Danvak og Teknologisk Institut indgår strategisk samarbejde for at styrke faglig udvikling og teknologisk innovation.
Kunstig intelligens har stort potentiale i fødevareproduktionen12.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Stor AI konference på Teknologisk Institut afdækker muligheder og giver gode råd om effektiv udnyttelse og optimering for fødevareindustrien.
Nyt projekt skal gøre det lettere at genanvende sportstøj6.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En let skalérbar metode til at fjerne elastan fra blandt andet sportstøj skal gøre det lettere at genanvende materialerne, når de er kasseret af forbrugerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum