Parat til årets travleste måneder: Dette skal du vide som webshop

I årets sidste to måneder får store handelsdage som Black Friday, Singles Day og Cyber Monday danskernes dankort til at gløde. Men hvor tilbudsjagten normalt trækker lange køer i butikkerne, forventer eksperterne i år at se en stor vækst i onlinehandlen, da corona-epidemien sætter sine klare begrænsninger for de fysiske butikker.
– Interessen for at gøre sig synlig overfor forbrugerne online har været markant stigende siden COVID-19. Og med Black Friday rammer vi en periode, som kan slå alle rekorder for e-handel, sigerThomas Bak Jensen, Country Manager Nordics, hos affiliate netværket Daisycon, der skaber online synlighed for deres kunder i nethandlen.
Hos FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel, nikker man genkendende til den forudsigelse:
– Alle tendenser peger på, at den eksplosive udvikling i e-handlen vil fortsætte året ud, fortæller Henrik Theil, der er Chef for Kommunikation og Politik hos FDIH.
Daisycon og FDIH råder forhandlerne til at reagere hurtigt, hvis de vil klare sig godt i kampen om forbrugernes opmærksomhed. Thomas Bak Jensen har følgende råd til de virksomheder, som gerne vil gøre sig bemærket online:
Godt forarbejde
Undgå at kopiere konkurrenterne ved at gøre et godt forarbejde. Hvis I allerede er aktive online, har I adgang til en masse data og viden om, hvad der aktiverer netop jeres kunder og fører til salg. Benyt det aktivt i markedsføringen til at skille jer ud fra konkurrenterne og fange opmærksomheden hos jeres primære målgrupper.
Løbende engagement
Sørg for, at målgruppen løbende bliver mindet om jeres tilbud – og ikke kun på selve Black Friday eller Cyber Monday. Bannerreklamer, nyhedsbreve og rabatkoder er effektive virkemidler til at få kunderne ind på webshoppen – både i perioden op til og på selve handelsdagen.
Vær aktiv på dagen
Et nedslag i de faste priser er næppe nok til at adskille jer fra konkurrenterne, så gør lidt ekstra ud af at fastholde kundernes opmærksomhed på dagen. Brug for eksempel timetilbud, updates på bestsellers eller lav interaktive liveevents fra lageret og kontoret, så kunderne får lyst til at vende tilbage og følge med i, hvad der sker hos jer.
Husk den klare afsender
Sidst men ikke mindst, skal det altid være tydeligt for forbrugeren, hvem afsenderen af jeres materiale er - og det er uanset, om budskabet leveres gennem en traditionel reklamekampagne, en advertorial eller en influencer. Så husk at gøre det klart, at der er tale om en annonce eller betalt indhold.
– Forbrugerombudsmanden kigger hele tiden efter webshops, der har været lige lovligt hurtige i deres markedsføring. Så er man på nogen måde i tvivl om før- og nupriser, brug af influencers og udsagn som ”Billigst”, så bør man konsultere en ekspert, før noget sendes ud. Det kan koste store bøder ikke at have styr på lovgivningen, tilføjer Henrik Theil.
Nøgleord
Kontakter
Thomas Bak Jensen
Country manager nordics, Daisycon Nordics ApS
(+45) 26 13 32 35
t.bak@daisycon.com
Billeder




Information om Daisycon
Daisycon er et internationalt affiliate netværk som har arbejdet med performance baseret digital markedsføring siden år 2000. Daisycon har +130 specialister fordelt på fem kontorer, herunder kontor i Oslo og Aarhus. Daisycon er en del af Linehub. www.daisycon.com
Følg pressemeddelelser fra Daisycon
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Daisycon
Her er 5 fejl danske virksomheder ofte begår ved e-eksport1.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange danske virksomheder har under coronapandemien været gode til at omstille fysisk handel til onlineforretning, men hvis e-handlen skal eksporteres, er det vigtigt at tænke sig godt om. Her er ekspertens fem vigtigste råd.
Mindre SoMe: Flere virksomheder prioriterer affiliate marketing25.2.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Konkurrencen på de traditionelle SoMe-platforme er blevet større og prisen for resultater stadig højere. Det får flere virksomheder til at kombinere marketingaktiviteterne med andre annoncestrategier.
Affiliate marketing hjalp webshop med at tømme lageret30.9.2020 23:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Cykelshoppen.dk skruede op for deres affiliate marketingstrategi, og solgte alle cykler på lageret. I samarbejde med Daisycon hev webshoppen 88 procent nye kunder ind og vækstede med 200 procent.