Spar Nord Fonden

Spar Nord Fonden: Konkrete eksempler gør Verdensmålene folkelige

Omfattende rapport til Folketinget bringer Verdensmålene i fokus i Danmark og giver de første data på, hvor vi er og hvor langt, der er til at målene nås i 2030. Konkrete projekter er nøglen, mener Fond.
Det er fem år siden, at FN vedtog 17 Verdensmål, som verdens nationer forpligtede sig til. Men trods fem års kampagner og investeringer er det fortsat kun 11 procent af danskerne, som kender til målene. Foto: PR.

Det er fem år siden, at FN vedtog 17 Verdensmål, som verdens nationer forpligtede sig til. Men trods fem års kampagner og investeringer er det fortsat kun 11 procent af danskerne, som kender til målene. En banebrydende ny 400 siders rapport stiller nu skarpt på den danske status på FN’s 17 Verdensmål, og hvordan de bedst kan løftes.

– Det er desværre ikke så overraskende, at de her lidt højtravende FN-mål er gået hen over hovedet på de fleste danskere. Det er derfor, at vi har medfinansieret rapporten for at rette et fokus på, hvordan vi skal sætte ind; og samtidig synliggøre hvordan vores daglige fondsarbejde med de projekter som vi støtter, kan hjælpe til at engagere danskerne i at nå målene, siger Elisabeth Rosenbeck Viksnins kommunikationschef for Spar Nord Fonden og uddyber:

– Med den her rapport i hånden kan vi være stolte over, at Danmark er det første land i verden, der er så langt med udgangspunktet for en bedre verden – og samtidig understrege, at gennem konkrete og lokalt forankrede projekter kan vi alle få en bedre forståelse for meningen med Verdensmålene og dermed hver især bidrage til målene med helt simple tiltag, som eksempelvis ikke at bruge havet som affaldsspand eller ved at sænke vores CO2-aftryk.

Konkrete projekter synliggør Verdensmålene

Spar Nord Fonden har siden 2015 arbejdet med at støtte projekter over hele landet, som skaber en forandring og rykker ved danskernes opfattelse af, hvordan vi gør Verdensmål til vores fælles mål. Pointen er, at målene ikke kun skal give mening på papiret, men via hverdagens eksempler også give danskerne lyst til at bidrage og eksempelvis reducere menneskets aftryk på naturen og faktisk samtidig skabe god mad.

Spar Nord Fonden støtter med godt 50 millioner kroner årligt en bred vifte af projekter, som eksempelvis rådgivningsplatformen GirlTalk.dk, hvilket tager udgangspunkt i Verdensmål 3 om sundhed og trivsel og hjælper unge kvinder og piger med ondt i livet. Samt projekter som Havfald og Havhøst der dækker Verdensmål 14 om livet i havet og engagerer mere end 25.000 unge og ældre dels i opsamling af plastaffald ved strande og kyster, dels med undervisningsforløb for skoleklasser i havbondens arbejde med afgrøder og høst i havet. Foruden affalds- og genbrugsstationen AVV i Hjørring, som satte handling bag Verdensmål 11 om bæredygtige byer og lokalsamfund, fordi de forlænger affaldets levetid - til gavn for miljø, mennesker og cirkulær økonomi.

Rapport kalder på handling

Rapporten til Folketinget er blevet til med input fra flere end 6.000 deltagende forskere, virksomheder og engagerede danskere, og er finansieret af blandt andre Spar Nord Fonden og udarbejdet i samarbejde med 52 af landets førende forskere.

Ud af rapportens 197 målepunkter har lidt under halvdelen haft en positiv udvikling fra 2015-2020. 31 procent har ikke udviklet sig, mens 22 procent har haft en negativ udvikling. Det er de tal, som Spar Nord Fonden håber at rykke ved, gennem fortsat at støtte projekter med en positiv indflydelse på Danmark og de borgere, som projekterne rører.

– Vi vil rigtig gerne hæfte os ved, at næsten halvdelen af de målbare parametre for Verdensmålene faktisk er blevet løftet i den rigtige retning de seneste fem år. Og selvom det er en sej opgave at komme i mål med resten, så har vi ti år endnu, og dem ser vi frem til at bruge positivt, siger Elisabeth Rosenbeck Viksnins fra Spar Nord Fonden.

Elisabeth Rosenbeck Viksnins
Kommunikationschef, Spar Nord Fonden
elisabeth@sparnordfonden.dk

Billeder

Download
– Det er svært at gennemskue for den almindelige dansker, hvordan man bidrager til et Verdensmål, men eksempelvis Verdensmål 12 om ansvarligt forbrug har vi tydeliggjort ved at lancere undervisningsmateriale til madkundskab i alle danske folkeskoler. Det er meget lettere at agere konkret på sine madlavnings- og forbrugsvaner, end på et uklart regeringsmål, og det vil vi gerne tydeliggøre gennem vores projekter, fortæller Elisabeth Rosenbeck Viksnins. Foto: PR.
Download

Information om Spar Nord Fonden

Spar Nord Fonden
Hadsundvej 20