Indlagte børn får godnatbesøg af Danske Hospitalsklovne

For mange børn er puttetid lig med ro, tryghed og måske en godnatsang. For indlagte børn kan denne tid derimod være ekstra svær, når man skal falde i søvn i fremmede omgivelserne på hospitalet.
Derfor tager Danske Hospitalsklovne i november på godnatbesøg, når mørket falder på. Her hygger hospitalsklovnene om de indlagte børn og familier med tryllestøv, godnatsange og eventyrlige historier.
Normalt kommer hospitalsklovnene i dagtimerne, men en ekstra kampagneindsats gør, at disse godnatbesøg er mulige i november.
5-årige Fie får et trygt besøg ved sengetid
Et godnatbesøg fra sin yndlingsklovn kan betyde meget for et indlagt barn. Det ved 5-årige Fie alt om.
Fie lider af kronisk forstoppelse og er ved godnatbesøget indlagt for at gennemgå skylninger af hendes tarme. Heldigvis er hospitalsklovnen Luna, som hun har kendt, siden hun var spæd ved hendes side:
”De griner sammen, Luna tryller, og så pludselig er det helt okay for Fie, fordi fokus kommer væk fra skylningen. Det er så rart, og det får også mig til at glemme alvoren lidt”, fortæller Fies mor, Sabrina Guldmann og fortsætter: ”Der sker noget rart, og det er dejligt, at Fie får en god oplevelse, inden hun skal sove. I stedet for at gå grædende i seng, som hun normalt ville gøre efter sådan en skylning”.
En kuffert fuld af faglighed
Hospitalsklovnene møder og anerkender barnet der, hvor det er. I angsten, i glæden, i kedsomheden. Klovnene kan være med til at skabe gode oplevelser omkring det at være på hospitalet, også i aftentimerne. Det oplever Stephanie Dedieu, når hun er ude på afdelingerne som hospitalsklovnen Flip:
”Når vi tager på godnatbesøg, er der en anden stemning, hvor det er muligt for os at komme ind i et lidt mere poetisk rum. Sammen med børnene kan vi skabe en drømmeverden, inden de falder i søvn. Selvom der er roligt på sygehuset om aftenen, er det jo uvante rammer for børnene. Så er det dejligt at kunne give børnene en eventyrlig afslutning på dagen”, fortæller Stephanie Dedieu.
Godnatbesøg kun muligt med donationer
Der bliver afholdt godnatbesøg på en del af landets børneafdelinger i uge 45-47.
Hospitalsklovnene tager bl.a. på godnatbesøg på Holbæk Sygehus, Sjællands Universitetshospital Roskilde, Slagelse Sygehus, Aarhus Universitetshospital Skejby, Regionshospital Nordjylland Hjørring, Sygehus Sønderjylland og flere andre steder.
Lidl er samarbejdspartner på Danske Hospitalsklovnes godnatkampagne, og fra uge 45 kan man købe Lupilu-sutter eller en bakke økologiske æg fra Danæg i deres butikker landet over. Lidl donerer en kroner for hvert solgt produkt.
”Vi er simpelthen så glade for, at Lidl igen i år bakker op om hospitalsklovnenes godnatbesøg. I november besøger vi indlagte børn og giver dem en helt særlig aften med klovneri, magi og godnatsange. Med støtte fra Lidl kan vi sikre mange stjernestunder ved sengetid,” siger Kenneth Øhrberg, direktør i Danske Hospitalsklovne.
Lidl har siden foråret 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne, og det er et sponsorat, man er meget stolt af hos dagligvarekæden.
”Jeg er glad for, at vi i Lidl endnu en gang kan støtte Danske Hospitalsklovnes vigtige arbejde med at nå ud til de indlagte børn. At hospitalsklovnene nu igen kan komme ud på hospitalerne og – som noget nyt – læse en hyggelig godnathistorie, håber jeg vil være en god oplevelse for børnene,” fortæller Kommunikationschef hos Lidl, Morten Vestberg.
Læs mere påwww.danskehospitalsklovne.dk/godnat
Kontakt
Kommunikationschef i Lidl: Morten Vestberg, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Kommunikationskonsulent i Danske Hospitalsklovne: Nicoline Buron, nicoline@danskehospitalsklovne.dk eller 28 95 66 26.
Kontakter
Morten VestbergKommunikationschef
Tlf:+45 5215 9259morten.vestberg@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum