
Nyt bestyrelsesmedlem skal rykke Kjelkvist A/S til næste niveau
Behov for objektivitet og faglighed i bestyrelsen
Kjelkvist A/S er en rådgivende entreprenørvirksomhed, der ligger i Tønder. De seneste 12 år har virksomheden haft en bestyrelse med eksterne medlemmer, men for nyligt har ejerkredsen valgt at ansætte et nyt udefrakommende medlem, der skal hjælpe dem med at sætte og følge retningen for virksomhedens udvikling.
”Hidtil har vores bestyrelse bestået af folk, vi selv har prikket på skulderen eller i forvejen har kendt på den ene eller anden måde. De har altid været eksterne, og har løbende været med til at flytte virksomheden. Denne gang var vi nået til et punkt, hvor ønsket om at få nogle udefra stående, objektive kræfter ind i bestyrelsen, som ikke kendte til os i forvejen, voksede,” fortæller Jens Maybom, der er direktør i Kjelkvist A/S, om motivationen for at rekruttere et nyt bestyrelsesmedlem.
Ifølge Jens har der aldrig hersket tvivl om, at Kjelkvist skulle have en ekstern bestyrelse, og i dag er der heller ikke tvivl om, at bestyrelsesmedlemmerne skal kunne bidrage med både faglighed og objektivitet.
”Som vores nye bestyrelsesmedlem har vi valgt en person, som intet kender til vores forretning eller lokalmiljøet hernede i Tønder. Hun kigger udelukkende på tal og udvikling og er ikke præget af følelser for nærmiljøet. Det betyder, at hun gerne må stille de dumme spørgsmål, og få os til at stille spørgsmål ved det vi plejer. Samtidig kommer hun med nogle kompetencer, en faglighed og en ballast, der utvivlsomt kan være til gavn for vores virksomhed,” lyder det fra Jens Maybom.
Flere bør gå i samme retning
Hos bestyrelsesnetværket, Asnet, siger erfaringerne, at mange ejerledere enten ikke kender til mulighederne ved en ekstern bestyrelse eller ikke kommer i gang af frygt for, hvilken rolle bestyrelsesmedlemmerne vil få i virksomheden.
”Vi oplever, at mange ejerledere er bekymrede for, om en bestyrelse vil tage for meget kontrol i virksomheden. Og virksomheden er og bliver ejerlederens stolthed, og det skal ingen tage fra ham/hende. Men i virkeligheden kommer bestyrelsen jo kun for at hjælpe både ejerlederen og virksomheden,” påpeger Henrik Nielsen, direktør i Asnet. Dette er et synspunkt, som også Jens Maybom deler:
”Man må ikke være bange for bestyrelsen. De ansøgere vi har haft i Kjelkvist, har selv erfaring fra det at drive virksomhed – enten som ejerledere eller direktører – så de ved godt, hvad det drejer sig om. Der er ikke nogen, der kommer med skjulte dagsordener; dem der aktivt søger bestyrelsesposter, har en reel vilje og motivation for det stykke arbejde, de går ind til. Det, at nogen aktivt opsøger og synes, din virksomhed er interessant, er et tegn på, at den enkelte mener sig i stand til at gøre en forskel. Vores erfaring er, at vores nye bestyrelsesmedlem kommer ind med en anden tilgang end vores tidligere bestyrelsesmedlemmer – hun har et højt fagligt niveau og en bestyrelsesuddannelse i ryggen. Derfor forventer vi også at få stor gavn af hende, og jeg kan kun anbefale andre at gå i samme retning.” lyder det fra Jens Maybom.
Brug en professionel rekrutteringsservice
I rekrutteringen af deres nye bestyrelsesmedlem, Trine Brinch Sørensen, valgte Kjelkvist A/S at samarbejde med Asnet, der tilbyder et professionelt forløb til bestyrelsesrekruttering.
”Det er første gang vi rekrutterer gennem en professionel service, og den løsning går vi ikke væk fra igen. Det har fungeret rigtig godt for os, og prisen passede til opgaven,” fortæller Jens Maybom.
Hos Asnet starter forløbet med en grundig afdækning af virksomhedens situation og behov, og på den baggrund udarbejdes en kompetenceprofil og et stillingsopslag, som Asnet så deler blandt netværkets mere end 200 erfarne bestyrelseskandidater.
”Vi fik besøg af Jan Holm, der er Rekrutteringschef i Asnet, og som ved siden af driver egen virksomhed. Vi fortalte ham om vores strategi, hvilke udfordringer den indebar og han stillede os en masse rigtig gode, uddybende spørgsmål. Man kan mærke, at han ved, hvordan det er at drive virksomhed. På baggrund af vores snak lavede han et gennemarbejdet stillingsopslag, som vii fik en del gode ansøgninger på. Kandidatfeltet var stærkt, og vi endte med at gå med Trine Brinch Sørensen,” siger Jens Maybom.
Fordelene ved at bruge en professionel rekrutteringsproces er, at man kommer hele vejen rundt om sin virksomheds behov, og man får adgang til en pulje af stærke kandidater, som man ikke finder i sit eget netværk.
”Min oplevelse er, at engagementsniveauet er højere fra et medlem, der aktivt har søgt stillingen i vores bestyrelse, fremfor en bekendt, du har prikket på skulderen,” påpeger Jens.
Kemien skal være til stede
Udover elementer som kompetencer, branchekendskab, erfaring o.l. er der typisk et andet, og meget vigtigt, parameter, der fylder i udvælgelsen af nye bestyrelsesmedlemmer. Er kemien ikke til stede, kommer samarbejdet med stor sandsynlighed ikke til at fungere optimalt.
”I sidste ende valgte vi i høj grad ud fra vores mavefornemmelse. For dem, der havde ramt rigtigt i ansøgningen og kom til samtale, her blev kemien det afgørende. I hele udvælgelsen var Jan en rigtig god sparringspartner – han kom med de der ekstra input, vi ikke selv fik set. Men når alt kom til alt, måtte vi vælge den kandidat, der føltes mest rigtig i maven,” forklarer Jens Maybom.
Sådan kommer du i gang
Kjelkvist brugte Asnet til at få konkretiseret og kortlagt behovet på baggrund af strategier samt deres behov for kompetencer i bestyrelsen. Har du også brug for sparring omkring din virksomhed og bestyrelses fremtid, kan du læse mere om rekrutteringsforløbet og kontakte Asnet her.
Uanset om du gør brug af en rekrutteringsservice eller ej, opfordrer Asnet til, at du bare kommer i gang. Find ud af, hvordan en bestyrelse kan hjælpe dig og din virksomhed og på hvilke præmisser, og kom i gang nu, så du kan rykke din virksomhed til næste niveau.
Kontakter
Michelle HemmingsenMarketingchef
Tlf:29734677marketing@asnet.dkLinks
Information om Asnet
Bestyrelsesnetværket, Asnet, tilbyder en professionel rekrutteringsservice til virksomheder, der ønsker at finde eksterne bestyrelsesmedlemmer med de rette kompetencer. Netop denne service har Asnet bistået den rådgivende entreprenørvirksomhed, Kjelkvist A/S, med.
Følg pressemeddelelser fra Asnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Asnet
Årets SMV har kåret tre velfortjente vindere ved storslået prisuddeling11.5.2023 15:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Tirsdag den 9. maj 2023 blev den anden udgave af Årets SMV afviklet ved et storslået awardshow, hvor SMV-ildsjæle fra hele landet blev hyldet. Tre inspirerende personer løb med titlen som Årets SMV: Catharina Lopdrup fra BF12 vandt i kategorien ’ESG Frontrunner’, Signe Cederstrøm fra Resino Inks vandt i kategorien ’Direktør’ og Mogens Jensen fra Scansteel Foodtech vandt i kategorien ’Bestyrelse’.
Årets SMV er tilbage: Flere ildsjæle i de små og mellemstore virksomheder skal hyldes til enestående prisuddeling10.1.2023 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Årets SMV hylder personerne bag de flotte resultater og det vigtige arbejde i de små og mellemstore virksomheder i Danmark. De er nemlig rygraden i dansk erhvervsliv, og det fortjener de et ekstra og stort skulderklap for. Det særlige ved Årets SMV er, at alle kan indstille kandidater og være med til at bestemme, hvem der vinder.
Asnet udgiver rapport om SMV’ernes arbejde med ESG13.12.2022 15:36:24 CET | Pressemeddelelse
I efteråret har Asnet indsamlet data fra mere end 1300 bestyrelsesmedlemmer og erhvervsledere i danske virksomheder. Formålet var at undersøge, hvor langt SMV’erne er med at implementere ESG-indsatser og hvor vigtige, SMV’erne opfatter disse indsatser i forhold til forskellige aspekter. Rapporten er netop udgivet og kan hentes gratis på Asnets hjemmeside via nedenstående link.
Asnet Board indgår nyt samarbejde med Vækstfonden25.5.2022 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største, ældste og førende bestyrelsesnetværk i SMV-segmentet, Asnet, indgår samarbejdsaftale med Vækstfonden. Aftalen har til formål at udvikle samarbejdet omkring styrkelsen af bestyrelseskompetencer i de små og mellemstore virksomheder i Danmark.
Årets SMV er afviklet for første gang: 3 vindere er kåret, hyldet og hædret1.4.2022 11:00:07 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 31. marts 2022 blev ildsjælene i de danske SMV’er hyldet, da en ny erhvervspris blev uddelt. Henrik Høgh (jpbc), Shaun Russell (SKANDINAVISK) og bestyrelsen i Logitrans kunne som de første nogensinde hæve trofæerne som Årets SMV i kategorierne ”Direktør”, ”ESG Frontrunner” og ”Bestyrelse”.