Lidl-kunder slår rekord i kampen mod madspild

Kunder i Lidl har for alvor taget madspildsdagsordenen til sig. Efter en testperiode er ordningen blevet landsdækkende, og der er nu hentet flere end 50.000 såkaldte lykkeposer med overskudsmad i Lidl. Det er, ifølge Too Good To Go – der har udviklet en app, hvor man kan købe overskudsmad fra bagerier, supermarkeder og restauranter – ny rekord, at man har haft så meget succes i selve opstartsfasen. Samtidig sætter Lidl nu, som en af de første dagligvarekæder, en konkret målsætning på sine madspildsambitioner. Ambitionen er i overensstemmelse med FN’s verdensmål nr. 12.
”I Lidl har vi i mange år bekæmpet madspild, og vi øger nu vores ambition, så vi i 2030 skal have nedbragt vores madspild med 50 %. At smide så lidt mad ud som muligt giver både mening for miljøet og vores forretning. Detailhandlen står for mere end en femtedel af vores madspild i Danmark, og derfor har vi et kæmpe ansvar,” siger Lærke Skaksen, Head of CSR i Lidl.
I Lidl har man iværksat en lang række initiativer på området. De omfatter bl.a. udvælgelsen af de enkelte varer, mængden der købes ind, kvaliteten af varerne og naturligvis friskheden af dem.
Too Good To Go: ”Salget af lykkeposer i Lidl er eksploderet de seneste måneder”
Det nok mest synlige og mærkbare resultat for Lidls kunder må være samarbejdet med Too Good To Go. Samarbejdet startede i foråret sidste år og kørte som en test i 21 butikker indtil november. I testperioden blev der solgt mere end 15.000 lykkeposer med overskudsmad, sidenhen har det samlede antal lykkeposer nu rundet 50.000.
I november 2019 blev samarbejdet udvidet til samtlige Lidl-butikker, som i dag tæller 124. Samarbejdet er det største af sin slags indenfor discount.
"Vi har virkelig kunnet mærke, at samtlige 124 Lidl-butikker nu tager del i kampen mod madspild. Salget er eksploderet de sidste måneder! Faktisk så meget, at det en ny rekord. Lidls medarbejdere har ydet en helt fantastisk indsats drevet af et beundringsværdigt engagement. Godt gået af Lidl og tillykke til planeten med, at der findes så mange ildsjæle, der er opsatte på at komme madspildet til livs," siger Heidi Boye, landechef for Too Good To Go i Danmark.
Lykkeposer næsten udsolgt hver dag siden december
De i alt 50.000 lykkeposer med overskudsmad svarer til 200 tons mad, der er blevet reddet. Siden starten af december er lykkeposerne næsten udsolgt hver dag.
”I Lidl mener vi, at mad skal spises, ikke smides ud. Derfor er vi stolte af, at det er lykkedes vores 124 butikker at redde over 50.000 lykkeposer med overskudsmad,” siger Marcus Gustafsson, Chief Operating Officer i Lidl.
Han tilføjer: "Vi fortsætter med at udvikle på vores mange madspildsinitiativer, og derfor er det nu muligt at købe lykkeposer med et mix af kød og køl i alle vores butikker. Vores lykkeposer med frugt og grønt har stort set været udsolgt hver dag, og vi tror på en god modtagelse af den nye type lykkepose også, som er til gavn for alle”.
De gode resultater øger motivationen hos Lidl, der i 2020 forventer at redde mere end 250.000 lykkeposer, svarende til ca. 1.000 tons mad.
Fakta: Lidls 2030-målsætning for madspild: Reducere den totale mængde i kg med 50 % pr. m2 butiksreal ift. 2017-tal. Læs mere i CSR-rapporten side 77. Lidl CSR-Rapport
For yderligere information, kontakt:
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl: morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 124 dagligvarebutikker og flere end 2.700 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
- Lidl støtter op om regeringens Klimapartnerskab for handel. Klimapartnerskabet kommer med anbefalinger til, hvordan handelsvirksomheder i Danmark kan bidrage til regeringens 70 % målsætning frem mod 2030. Mindre madspild er et af Klimapartnerskabets fokusområder.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum