Lidl planter 100 træer for hver ny butik

I løbet af 2019 vil dagligvarekæden Lidl plante 100 træer for hver nyåbnet butik. Som et led i Lidls overordnede CSR-strategi har man nemlig valgt at indgå et toårigt samarbejde med den almennyttige landsorganisation Plant et Træ, fortæller CSR-ansvarlig i Lidl, Lærke Skaksen:
”I Lidl har vi et ansvar, hvad angår bæredygtighed. Dette efterlever vi både gennem interne og eksterne tiltag. Derfor er vi rigtigt glade for, at kunne samarbejde med Plant et Træ om at plante en masse nye, flotte træer”.
Hos Plant et Træ, der bl.a. igennem børns læring i institutionerne, arbejder for at øge kendskabet til træerne og skabe bredere forståelse for træernes vilkår og vækst, er man glade for samarbejdet med Lidl:
”At plante et træ er en smuk gave til fremtiden og en hjælp til et bedre miljø og klima. Træer lever af CO2 og producerer ilt, det er noget, som enhver kan forholde sig til. Derfor er plantning af træer en vigtig måde, hvorpå CO2-niveauet kan reduceres”, fortæller Jens Døssing, der er Informationschef i Plant et Træ.
Bünyamin Simsek, rådmand i Teknik og Miljø i Aarhus, er godt tilfreds med det nye initiativ:
”Vi ønsker at arbejde bredt med at gøre hele vores kommune grønnere til gavn for beboerne, luftkvaliteten og sundheden, og alt, der bærer i den retning, hilser jeg velkomment. Det er dejligt at opleve, når virksomheder på denne måde også tager et ansvar for vores fælles miljø”, siger rådmanden.
Et samarbejde, der falder i god jord
Det nye samarbejde er et positivt tiltag, mener Mads T. Nielsen, Udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl, da Lidl fra første spadestik og gennem hele processen ved opførelse af nye butikker tænker bæredygtighed ind i billedet:
”Samarbejdet med Plant et Træ giver os en mulighed for at give lidt tilbage til naturen, som rækker ud over vores butikker, og som kan komme os alle til gode. Samarbejdet vil helt konkret medføre, at vi årligt er med til at plante mere end 1.000 nye træer i takt med, at vi opfører nye, bæredygtige butikker” udtaler han, og uddyber:
”Vi har store vækstambitioner i Lidl, og med en ambition om 10-15 nye butikker de næste år, kan vi være med til at sætte nye standarder for bæredygtigt byggeri indenfor dagligvarebranchen og samtidig bidrage til Plant et Træs gode arbejde for den danske natur.Samtidig har vi et øget fokus på Aarhus, i og med vi flytter vores hovedkontor til byen i 2021. Derfor vil vi gerne være med til at støtte op Aarhus Kommunes målsætning om at plante 10.000 træer inden 2025 og give vores bidrag til at skabe et godt miljø for blandt andet os og vores forskellige samarbejdspartnere i kommunen og omegn”.
Det nye samarbejde med Plant et Træ går også fint i tråd med Lidls CSR-strategi, fortæller Lærke Skaksen, der er CSR-ansvarlig i Lidl:
”Plant et Træ er med deres faglige viden, de mange plantninger i børneinstitutioner i Danmark, store engagement til træerne og naturen den oplagte samarbejdspartner, og vi glæder os meget til samarbejdet med dem”, fortæller Lærke Skaksen og uddyber:
”Det er ganske simpelt – jo flere butikker vi opfører, jo flere træer planter vi i den danske natur”.
Hos Plant et Træ er man glade for støtten og for det nyopstartede samarbejde, som, man tror, kan gøre en forskel:
”Det er skønt, at Lidl som den første dagligvarekæde ønsker at indgå et længerevarende samarbejde med os. Med Lidl som samarbejdspartner kan vi først og fremmest plante flere træer sammen med børn i den danske natur, hvilket er noget, som alle får gavn af. Dernæst kan vi også være med til at sprede budskabet om træernes vilkår og vækst til endnu flere”, fortæller Jens Døssing.
I 2019 vil de nye træer i første omgang blive plantet vest for Aarhus, hvor Plant et Træ er ved at opføre et nyt naturmiljø i samarbejde med Aarhus Kommune.
Hvis du har lyst til at vide mere om Plant et Træ og deres gode arbejde, kan du læse mere på deres hjemmeside: Plant-et-trae.dk.
Læs mere om Lidls forskellige CSR-tiltag på: lidl.dk/ansvarlighed
Om Plant et Træ
Plant et Træ er en almennyttig organisation, der i 30 år har haft H.K.H. Kronprinsen som protektor. Organisationen har siden 1988 plantet over 1.500.000 træer i Danmark: enkelttræer, frugtplantager ved børneinstitutioner, undervisningsskove, alléer, mindetræer i Danmarkslunden med videre.
Kontaktinformation:
Informationschef, Jens Døssing
86142222
jens.doessing@plant-et-trae.dk
Nøgleord
Billeder

Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 117 dagligvarebutikker og flere end 2.700 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 30 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.500 butikker og mere end 150 distributionscentre i 29 lande verden over.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
Bornholmsk sennep fra Lidl vinder prestigefyldt europæisk pris24.3.2025 12:40:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark kan igen i år fejre international hæder, efter at kædens klassiske sennep fra Bornholms Oliemølle, som er en del af den populære En Bid af Danmark-serie, har vundet European Private Label Awards 2025 i kategorien ‘Sauces and Condiments’.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum