Lidl: nu med 100 % Fairtrade-mærkede bananer

Danskerne elsker at sætte tænderne i en banan. Faktisk er de så glade for bananen, at det er den mest populære vare fra frugt- og grøntafdelingen i Lidl igennem de sidste mange år. Dagligvarekæden har nu besluttet, at 100 % af kædens konventionelle bananer i fast sortiment i fremtiden skal være certificeret af Fairtrade og stamme fra økologiske produktioner.*
”Fairtrade har indflydelse på alle led i værdikæden i oprindelseslandene. Det betyder, at vi med overgangen fra konventionelle bananer til Fairtrade-certificerede bananer kan garantere vores kunder, at hver gang de køber en banan i Lidl, er der stillet krav til, at produktionen er foregået efter de rette økologiske, bæredygtige og sociale standarder, og at producenten på bananplantagen har fået en fair pris for sit arbejde”, fortæller CCO fra Lidl, Mikko Forsström.
Næsten 25 % af kædens produkter i sortiment bærer allerede et eller flere ansvarlige mærker.
Bred opbakning i de nordiske lande
Det er ikke kun i Danmark, at man går over til 100 % Fairtrade-certificerede bananer. Også Lidl Sverige og Lidl Finland skifter til Fairtrade i løbet af 2019, og er dermed med til at give Fairtrade en bred støtte fra de nordiske lande.
”Med tilføjelsen af Fairtrade-certificerede bananer styrker vi vores store sortiment af ansvarlig- og bæredygtighedscertificerede produkter yderligere, og jeg er glad for, at vi endnu engang kan præsentere et produkt, der bidrager til, at fremtidige generationer også får glæde af ansvarligt produceret frugt og grønt”, siger Mikko Forsström og tilføjer:
”Vi vil gøre det tilgængeligt for alle at handle ansvarligt i Lidl, og derfor skal overgangen til Fairtrade-bananer naturligvis ikke koste vores kunder noget”.
Hos Fairtrade Danmark er man begejstrede for Lidls beslutning:
”Med overgangen til Fairtrade-bananer tager Lidl et vigtigt spring fremad i detailbranchen. Bananen er umådelig populær i hele verden, og Lidls kunder er nu gennem hvert køb aktivt med til at sikre nærmiljøet og forbedrede leve- og arbejdsvilkår i produktionslandene”, fastslår produktchef i Fairtrade Danmark, Andreas Hansen.
Med Fairtrade-certificeringen følger forbedrede lønninger, sikring af arbejdsmiljø og overgang til bæredygtigt landbrug i produktionslandene. Hertil drager lokalsamfundene ligeledes fordel af certificeringen gennem finansiering af træningsprogrammer for plantagearbejdere, opførelse af skoler for børn samt udvidelse af infrastrukturen.
*Skiftet til Fairtrade-certificerede bananer gælder alle konventionelle bananer i fast sortiment i Lidl.
Vidste du - om bananer?
Bananer er alment anerkendt som en af de mest solgte frugter i hele verden, og mange danskere er da også velkendt med den populære gule frugt. Men vidste du følgende om bananen?
- At der spises over 100 milliarder bananer hvert år over hele verden?
- At bananen teknisk set er et bær, og at bananplantens rødder kan blive mange hundrede år gamle?
- At den nuværende mest dominerende banansort, den såkaldte Cavendish-banan, først blev populær efter at sorten Gros Michel næsten blev udryddet af sygdom i 1960’erne?
- At den gule banan er en af flere farver bananer, som findes vildt i naturen? Andre farver inkluderer pink bananer og bananer med grønne og hvide striber
- At bananer flyder ovenpå vand? Det samme gælder for blandt andet vandmeloner og æbler
- At bananer er afbilledet i egyptiske hieroglyffer, og at bananen sandsynligvis er den første frugt, som mennesket har dyrket til eget forbrug?
- At der er skrevet flere sange om bananer end om nogen anden frugt?
- At bananasplitten blev opfundet i 1904 af David Evans Strickler, som på daværende tidspunkt var 23 år gammel?
- At en banan består af 75 % vand?
- At man kan bruge bananskræller til en lang række nyttige ting? Fx til at rengøre og polere lædersko, som gødning i haven og som basis for tekstiler og endda papir?
Kilde: Research af Katy Koontz til bogen ”The Banana Police” fra 2012: www.thebananapolice.com/fun-facts
Om Lidl:
- Ca. 1.800 produkter i fast sortiment
- 11 procent økologiske varer*
- 21 procent varer har ansvarlige mærker (fx Økologi, MSC, ASC, Svanemærket, Fairtrade, Fairtrade kakaoprogram, UTZ, Rainforest Alliance, Astma-Allergi Danmark, Laktosefri, Glutenfri, Nøglehulsmærket)*
- I 2017 vandt Lidl i Thisted Landbrug & Fødevarers ”Frugt- og grøntpris” indenfor discount
- I 2015 vandt Lidl på Bondovej i Odense Landbrug & Fødevarers ”Frugt- og grøntpris” indenfor discount
- Alle Lidls butikker får leveret frisk frugt og grønt alle ugens syv dage
- I Lidl finder man et stort udvalg af danske varer, og kæden har et tæt samarbejde med mange danske avlere
- Alle Lidls butikker byder på et stort udvalg af årstidens sæsonaktuelle frugt og grønt
- Lidl gennemfører omfattende kvalitetskontrol fra mark til butik og har 100 % kontrol over forsyningskæden
- I Lidls butikker er der fokus på madspild, hvilket betyder, at udvalgt frugt og grønt bliver nedsat med 30 % før lukketid, ligesom mejeriprodukter bliver nedsat med 30 % to, fire eller seks dage (alt efter produkt), inden de udløber. Derudover sælges frugt og grønt til styk- eller kilopris.
*Lidl Profilbrochure 2018. Kan læses på www.lidl.dk
Om Fairtrade
Fairtrade er en international mærkningsordning, hvis primære formål er at forbedre arbejds- og levevilkårene for nogle af verdens fattigste bønder og arbejdere i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika. Det sker skridt for skridt gennem handel, hvor bønderne sikres en mere fair og stabil pris for deres arbejde. Fairtrade stiller desuden krav til en mere miljøvenlig produktion.
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 117 dagligvarebutikker og flere end 2.700 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 30 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.500 butikker og mere end 150 distributionscentre i 29 lande verden over.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum