Lidl er første discountkæde med eget MSC-certificeret tunmærke

Lidls kunder kan nu vælge at putte en ny tun på dåse i indkøbskurven. Tunen af mærket NiXe stammer fra et certificeret, bæredygtigt fiskeri i Stillehavet og bærer derfor det blå certificeringsmærke for fisk fra organisationen Marine Stewardship Council (MSC).
NiXe er Lidls eget mærke, et såkaldt ”private-label brand”, og det gør det nye produkt unikt indenfor discountbranchen i Danmark, da det er det første af sin slags.
Sammen med det nye tunprodukt lancerer Lidl desuden MSC- og ASC-certificeret lakse og -torskefars. De to nye produkter bliver en del af Lidls varesortiment på ca. 30 fiske og -skaldyrsprodukter under eget brand, som alle bærer det blå bæredygtighedsmærke fra MSC. Tilføjelsen af de nye produkter bygger videre på Lidls CSR-strategi, som understøtter kædens engagement i FN’s 17, 2030 Verdensmål for bæredygtighed. Herunder verdensmål nr. 14: Livet i havet og verdensmål nr. 17: Partnerskab for handling.
”Som dagligvarekæde ønsker vi at tage et medansvar for det samfund, vi er en del af, og vi ved, at der er et stigende ønske om flere bæredygtige løsninger og produkter blandt forbrugerne. Vi vil gå forrest, og med vores CSR-strategi for øje arbejder vi løbende med interne såvel som eksterne initiativer og projekter for at skabe en mere bæredygtig udvikling i branchen,” udtaler CEO for Lidl, Dirk Fust. Han tilføjer:
”Gennem lanceringen af vores eget MSC-certificerede tunprodukt styrker vi samarbejdet med en af de vigtigste miljøorganisationer indenfor fiskeri og tager endnu et skridt fremad mod en mere bæredygtig fremtid for verdenshavene med FN’s verdensmål som pejlemærke.”
Hos MSC er man begejstret for samarbejdet med Lidl:
"Hos MSC sætter vi stor pris på vores samarbejde med Lidl om at beskytte verdens vilde fiskebestande og at støtte bæredygtigt fiskeri. Gennem deres indkøbspolitik for fisk og skaldyr og miljøtiltag er de aktivt med til at holde havene fulde af liv. Vi tror på, at opbakning fra virksomheder som Lidl er en vigtig drivkraft for at sikre bæredygtigt fiskeri gennem hele værdikæden og skabe incitament for at opretholde sunde fiskebestande lokalt og globalt,"siger kommunikations- og marketingchef for MSC Danmark, Majken Møller.
Et aktivt valg
Bæredygtighed og miljø er for alvor blevet en del af de danske forbrugeres bevidsthed, hvilket man også mærker hos Lidl og MSC:
”På trods af, at pris vægter lidt højere end bæredygtighed, ser vi en øget bevidsthed omkring bæredygtig fisk og skaldyr og en stigning i antallet af forbrugere, som mener, at vi bør skifte til mere bæredygtige fiskearter. Lidt flere svarer også, at de nu køber miljømærket fisk og skaldyr i forhold til for to år siden,” fortæller Majken Møller på baggrund af en nyligt gennemført forbrugerundersøgelse fra MSC.
Det kan CCO for Lidl, Mikko Forsström, nikke genkendende til:
”Pris og kvalitet har længe været de vigtigste parametre, når forbrugerne foretog deres indkøb. Miljøhensyn og bæredygtighed har dog gennem en længere periode udviklet sig til at være mindst ligeså vigtigt for mange. Denne efterspørgsel har vi lyttet til, og med vores nyeste, certificerede fiskeprodukter tilføjer vi endnu en valgmulighed for den gruppe af vores kunder, hvor bæredygtighed er en udslagsgivende faktor.”
Han tilføjer:
”I Lidl har vi taget et klart valg for bæredygtigheden ved at vælge, at 100 % af vores vildtfangne –frosne og friske – ferske fisk og- skaldyrsprodukter af eget mærke i sortimentet skal stamme fra bæredygtige kilder og være MSC-certificerede. Fremtiden dikterer flere ansvarligt producerede varer, og i Lidl ønsker vi at være med til at definere udviklingen. Vi arbejder løbende på at optimere sortimentet, så vores kunder har et bredt udvalg af certificerede produkter at vælge imellem, og i den sammenhæng er et tæt samarbejde med organisationer som MSC meget vigtigt.”
Lidls nye MSC-certificerede tunbrand, NiXe, er allerede til salg i Lidls 115 butikker landet over, mens Lidls MSC- og ASC-certificerede lakse og -torskefars er tilgængelig i butikkerne fra uge 36.
Læs mere på:
Du kan læse hele Lidls CSR-strategi via Lidls hjemmeside: lidl.dk/ansvarlighed. Her finder du også en oversigt over de certificeringer og ansvarlige mærker, der er at finde i Lidls sortiment.
FN’s 17 Verdensmål for en bæredygtig fremtid: verdensmaalene.dk
Faktaboks*:
- -30 % af verdens fiskebestande er overfiskede
- -12 % af verdens fangst af fisk og skaldyr er i dag fra MSC certificeret fiskeri
- -Verdenshavene rummer et fantastisk dyreliv og udgør levebrødet for over 3 mia.mennesker
- -2 ud af 3 af de danske forbrugere mener, vi kun bør spise fisk fanget af bæredygtigt fiskeri
- -8 ud af 10 af de danske forbrugere mener, at vi skal beskytte havet, så der også er fisk til fremtidige generationer
- -25 % af de danske forbrugere frygter klimaforandringernes påvirkning af havet
*Kilde www.verdensmaalene.dk/maal/14 og www.blåfisk.dk (MSC Consumer Insights 2018 forbrugerundersøgelse)
Om MSC
Marine Stewardship Council (MSC) er en international Non-Profit organisation etableret for 20 år siden og er i dag verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtigt, vildtfanget fisk og skaldyr. MSC driver et globalt program, hvor vi samarbejder med vores partnere om at fremme bæredygtige fiskeriprincipper for fisk og skaldyr over hele verden. MSC-mærket er kendetegnet af en blå fisk.
For at blive solgt med MSC’s blå fisk skal fisk og skaldyr komme fra et fiskeri, der er certificeret af en tredjeparts certificeringsorganisation efter MSC´s fiskerimiljøstandard for bæredygtigt fiskeri.
Nøgleord
Billeder

Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 115 dagligvarebutikker og flere end 2.550 medarbejdere i Danmark.
- Med flere end 10.500 butikker i 30 europæiske lande og USA - og over 260.000 medarbejdere er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum