Fejr Spred Glæde Dag d. 7. september med klovnenæser fra Lidl

Vil du, sammen med mange andre fra hele landet, tage klovnenæsen på og sprede glæde og smil i den gode sags tjeneste?
Danske Hospitalsklovne spreder smil og glæde hos indlagte børn på børneafdelingerne landet over, og i samarbejde med Lidl inviterer de dig, dine venner, kollegaer og familie til at tage den røde klovnenæse på og sprede smil, glæde og latter omkring dig til Spred Glæde Dag d. 7. september.
Netop smil og glæde er vigtige redskaber for klovnene i deres daglige arbejde med børnene. Men latteren tilskrives også en masse positive egenskaber generelt:
”Latter er den bedste medicin – sådan lyder et kendt ordsprog. Du kender det sikkert selv: når du griner, kan det hele komme til at se lidt lysere ud. Det understøttes også af mange års forskning, som viser, at en god latter bl.a. reducerer vrede, angst, depression og stress. Hertil forbedrer latter lungefunktionen og øger energiforbruget,” siger overlæge og professor på Rigshospitalet, Bente Klarlund Pedersen. Hun tilføjer:
”Og man siger jo også, at et smil og latter smitter. Så grin bare løs – det er godt for dig og dem omkring dig.”
Sammen om at sprede glæde
Lidl har siden foråret 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne. Et sponsorat som man er meget stolt af hos dagligvarekæden:
”Det er skønt at kunne glæde et andet menneske ved at få dem til at smile og le, så selvfølgelig støtter vi op om Danske Hospitalsklovne og i særdeleshed Spred Glæde Dagen. Vi håber, at rigtigt mange har lyst til at tage næsen på, sprede lidt lykke og glæde omkring sig og dele det gode budskab,” siger CSR-ansvarlig fra Lidl, Lærke Skaksen.
Efter en meget vellykket Spred Glæde Dag i 2017 ser man hos Danske Hospitalsklovne med spænding frem til endnu en fantastisk dag. Direktør i Danske Hospitalsklovne, Kenneth Øhrberg, udtaler:
”Jeg er sikker på, at vi med Lidl og vores andre samarbejdspartneres hjælp kan få endnu en fantastisk Spred Glæde Dag sammen, hvor børn og voksne over hele landet spreder smil og glæde i deres omgivelser. Jo flere der tager næsen på, jo flere børn kan hospitalsklovnene besøge i fremtiden,” siger han og tilføjer:
”Vi er utrolig glade for den store opbakning til Spred Glæde Dag, som vi har oplevet tidligere, og jeg håber, at endnu flere har lyst til at tage næse på og sprede glæde i år.”
Hvis du kan lide at få andre til at smile – eller bare gerne vil støtte en god sag, som virkelig gør en forskel, kan du fra mandag d. 20. august og frem til fredag d. 7. september købe din egen klovnenæse til 10 kr. i Lidl. Salget af næserne går ubeskåret til Danske Hospitalsklovne.
Som noget nyt tilbyder Lidl i år også en særlig klovneis, som selvfølgelig også har en rød næse. Isen koster 29.95 kr. for en pakke med 6 stk., og er i handlen fra torsdag d. 30. august, og så længe lager haves. Lidl donerer 1 kr. pr. pakke klovneis solgt i butikkerne.
Når du køber næsen støtter du Danske Hospitalsklovnes arbejde for syge børn. I mødet mellem klovn og barn skabes magi, glæde og gode minder, når der er allermest brug for det. Hvert år indlægges 75.000 børn, og i dag besøger hospitalsklovnene kun halvdelen. Målet er at nå ud til alle syge børn, der kan have glæde af en hospitalsklovn.Salget af klovnenæser bidrager til, at endnu flere børn kan se frem til et besøg af en hospitalsklovn.
Om foreningen Danske Hospitalsklovne
Danske Hospitalsklovne er en velgørende forening, der ønsker at nå ud til alle indlagte børn, der kan have glæde af en hospitalsklovn. Foreningens 53 professionelt uddannede hospitalsklovne spreder smil og glæde hos indlagte børn på alle landets 22 børneafdelinger. Derudover besøger hospitalsklovnene særtilbud og institutioner for børn og unge, blandt andet otte børnepsykiatriske dag- og døgnafsnit. Hospitalsklovnene stilles gratis til rådighed for afdelingerne og lønnes af foreningen. Hospitalsklovnenes arbejde er kun muligt med økonomisk støtte fra private, virksomheder og fonde.
Læs mere om Danske Hospitalsklovne på www.danskehospitalsklovne.dk og følg Spred Glæde Dag på Instagram under #spredglæde.
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 114 dagligvarebutikker og flere end 2.550 medarbejdere i Danmark.
- Med flere end 10.500 butikker i 30 europæiske lande og USA - og over 260.000 medarbejdere er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum