Lidl Danmark

Lidl lancerer plantebaseret produktserie

Del
Antallet af danskere, som lever overvejende vegetarisk eller vegansk, er ifølge Dansk Vegetarisk Forening mere end fordoblet siden 2010. I Lidl følger man denne trend tæt og tilbyder cirka 50 plantebaserede produkter i løbet af året. Siden januar 2018 har Lidl samarbejdet med Dansk Vegetarisk Forening om at fremme udvalget af plantebaserede alternativer i dagligvarekædens butikker og lancerer i uge 27 sin egen veganske produktserie ”Vemondo” med fire nye produkter.
Lidls nye plantebaserede produktserie, Vemondo, der vil være at finde i kædens butikker fra uge 27, er udviklet i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening
Lidls nye plantebaserede produktserie, Vemondo, der vil være at finde i kædens butikker fra uge 27, er udviklet i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening

Spiser du vegansk, vegetarisk eller har du én eller flere kødfrie dage om ugen? Så tilhører du en stadig større gruppe af danskere, som har taget den grønne livsstil til sig. Antallet af danskere, som lever helt eller delvist vegetarisk, er steget fra 3,8 % i 2010 til 8,2 % i 2017. Dette svarer til ca. 465.000 danskere, hvoraf 100.000 lever helt vegetarisk*.

Tendensen er tydelig, og efterspørgslen efter vegetariske og veganske produkter er stigende. Det ved man hos Lidl, som siden januar 2018 har arbejdet tæt sammen med Dansk Vegetarisk Forening om at udvikle og tilbyde spændende veganske og vegetariske produkter til kædens kunder:

”Efterspørgslen efter veganske og vegetariske produkter er blevet markant stærkere de seneste år, og således også blandt vores kunder. Den interesse støtter vi selvfølgelig. Vi har som mål, at vi med vores nye produktserie, Vemondo, vil tilbyde kunderne de bedste plantebaserede produkter på markedet til den bedste pris,” forklarer indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström, og tilføjer:

”Vi er derfor meget glade for samarbejdet, som hjælper os med at vælge og udvikle nye, spændende produkter til vores sortiment.”

Hos Dansk Vegetarisk Forening bifalder man Lidls tiltag:

”Vegetariske og veganske produkter skal være tilgængelige for alle. Derfor er vi virkelig glade for, at Lidl i samarbejde med os har valgt at sætte fokus på dette. Verden har brug for, at vi spiser mere grønt, og det er derfor dejligt at se, hvordan Lidl er med til at tage ansvar ved netop at sætte flere plantebaserede produkter på hylderne,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, som er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.

Frysepizza og fordomme
Samarbejdet mellem Lidl og Dansk Vegetarisk Forening har resulteret i flere kampagner, hvor Lidl har testet udvalgte produkter i kædens butikker.

”Vores kunder har taget godt imod kampagnerne og de nye produkter. Fx har vi fået rigtig god respons på vores køderstatningsprodukter, og tidligere på året blev vores veganske udgave af frysepizzaer revet ned af hylderne. Kampagnerne har været så populære, at vores salg af vegetariske og veganske produkter er steget markant,” fortæller Mikko Forsström.

En vigtig del af samarbejdet med Dansk Vegetarisk Forening er desuden at bryde fordommene om plantebaseret mad og inspirere til kødfrie dage gennem sunde og lækre opskrifter udviklet i samarbejde med kendte, danske bloggere.

”Frugt og grønt er i forvejen et af de vigtigste fokusområder i Lidl, og vi vil meget gerne være med til at øge kendskabet til de grønne måltider blandt danskerne. Jeg er meget begejstret for at have eksperterne fra Dansk Vegetarisk Forening med på holdet, og vi ser store muligheder i de produkter, vi har testet sammen indtil videre. Vi glæder os til at se, hvilken respons vi får på vores nye produkter fra Vemondo,” slutter Mikko Forsström.

Næste kampagne rulles ud i uge 27, hvor Lidl lancerer deres eget brand af veganske produkter under navnet ”Vemondo”. Vegansk hakket gyrosfillet, vegansk kebab, vegansk fars og veganske stykker er de første fire produkter fra den nye produktserie, som Lidl præsenterer for sine kunder.

Faktaboks:
• 1,8 % af danskerne, hvilket svarer til cirka 100.000 personer, lever helt vegetarisk – de spiser aldrig hverken rødt kød, fjerkræ, fisk, kødpålæg eller biprodukter fra slagtning af dyr.
• 8,2 % af danskerne, svarende til cirka 465.000 personer, spiser overvejende vegetarisk. I 2010 var tallet 3,8 %.
• 28 % af danskerne har mindst én kødløs dag om ugen. I 2010 var tallet på 17 %.*

*Kilde: https://vegetarisk.dk/statistik-om-danmark/

Lidl har forud for lancering af deres eget brand, Vemondo, allerede en række plantebaserede produkter i salg og tester løbende mange forskellige vegetariske og veganske produkter i kædens butikker som en del af kampagner. I alt tilbyder Lidl ca. 50 plantebaserede produkter i løbet af året.

læs mere på:
lidl.dk/vegetarisk
opskrifter.lidl.dk/koedfri-dag
vegetarisk.dk

Om Dansk Vegetarisk Forening
Vi er en non-profit, frivilligt-drevet forening for veganere, vegetarer og alle andre, der støtter plantebaseret levevis. Vi arbejder for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed.

Billeder

Lidls nye plantebaserede produktserie, Vemondo, der vil være at finde i kædens butikker fra uge 27, er udviklet i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening
Lidls nye plantebaserede produktserie, Vemondo, der vil være at finde i kædens butikker fra uge 27, er udviklet i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening
Download

Information om Lidl Danmark

Lidl Danmark
Lidl Danmark
Carl Blochs Gade 89
8000 Aarhus C

7635 0000http://www.lidl.dk

Om Lidl:

  • 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 112 dagligvarebutikker og flere end 2.550 medarbejdere i Danmark.
  • Med flere end 10.500 butikker i 30 europæiske lande og USA - og over 260.000 medarbejdere er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse

Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.

Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.

Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye