Lidl sætter aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke

Lidl indfører fra d. 30. september 2018 aldersgrænse på 16 år på køb af energidrik, som den første dagligvarekæde i Danmark. Lidls beslutning om at stoppe salget af energidrikke til kunder under 16 år følger DTU Fødevareinstituttet og interesseorganisation Hjerteforeningens anbefalinger for børn og unges indtag af koffein.
”Vi har igennem et stykke tid oplevet en stigning i forbruget af energidrikke i vores butikker, og som dagligvarekæde påtager vi os et samfundsansvar. Vi har valgt at lytte til vores kunder og eksperterne på områdets stigende bekymring omkring indtagelse af energidrikke blandt børn og unge. Derfor har vi taget denne beslutning, som er helt i tråd med vores andre initiativer indenfor børne- og ungeområdet, som vi gennem længere tid har deltaget i, i samarbejde med de andre kæder fra detailbranchen,” forklarer adm. direktør for Lidl, Dirk Fust.
Fremover skal Lidls kunder kunne fremvise gyldigt billede-id ved kassen for at købe energidrikke med højt sukkerindhold og mere end 150 mg. koffein pr. liter. Kunderne vil blive informeret om den nye aldersgrænse gennem informationskampagner i butikkerne og ved kassen. Som en del af medarbejdernes løbende træning i service ved kassen, vil butikspersonalet desuden blive undervist i håndteringen af de nye regler.
Salget af energidrikke stiger
DR Kontant har undersøgt de mulige bivirkninger for børn og unge ved at indtage energidrik og oplyser via tal fra Bryggeriforeningen, at salget af energidrikke i Danmark er steget med 41 % fra 2016 til 2017.*
Det er tal, som bekymrer ernæringsfaglig konsulent for Hjerteforeningen, Natasha Selberg:
”Det er en meget bekymrende udvikling, fordi vi ved, at store mængder koffein kan have en skadelig virkning på unge. Det er derfor meget positivt, at Lidl sætter en aldersgrænse på netop energidrikke, som bliver mere og mere udbredte blandt børn og unge under 16 år,” siger hun.
DTU Fødevareinstituttet anbefaler, at børn og unge holder sig under et indtag på max. 2,5 mg. koffein pr. kg. kropsvægt pr. dag, og de anbefaler derfor, at børn og unge helt holder sig fra energidrikke med højt koffeinindhold.**
”Som virksomhed har vi en holdning til de produkter, vi tilbyder, og vi gennemgår løbende vores sortiment, så det lever op til vores og kundernes krav. Hertil vil vi gerne bakke op om anbefalingerne fra DTU Fødevareinstituttet og Hjerteforeningen, og det er derfor en helt naturlig udvikling for os, at vi også ser på, hvem der har adgang til produkter, såsom energidrikke,” fortæller indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström.
Lidl er første dagligvarekæde i Danmark til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke. Initiativet følger de seneste handlinger, som Lidl i Storbritannien har taget på området. Kun energidrikke er omfattet af reglen.
*https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/trods-bivirkninger-og-advarsel-boern-kan-frit-fylde-sig-med-energidrik
**DTU: Energidrikke i Danmark Undersøgelse af indtaget blandt 10-35-årige, 06/2014, s.98
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 112 dagligvarebutikker og flere end 2.550 medarbejdere i Danmark.
- Med flere end 10.500 butikker i 30 europæiske lande og USA - og over 260.000 medarbejdere er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
Bornholmsk sennep fra Lidl vinder prestigefyldt europæisk pris24.3.2025 12:40:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark kan igen i år fejre international hæder, efter at kædens klassiske sennep fra Bornholms Oliemølle, som er en del af den populære En Bid af Danmark-serie, har vundet European Private Label Awards 2025 i kategorien ‘Sauces and Condiments’.
Ny indkøbsdirektør i Lidl: “Vi sætter fuld blus på at styrke vores image yderligere i 2025”3.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Peer Sandtner vender tilbage til Danmark som ny indkøbsdirektør i Lidl. Med solid erfaring fra flere europæiske Lidl-markeder, senest som viceindkøbsdirektør i Lidl Sverige, er han klar til at styrke Lidls brand i Danmark – blandt andet med et nyt nationalt private label-mærke, intensivering af danske og internationale sponsorkoncepter samt en stærk sundhedsagenda.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum