Lidl sætter aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke

Lidl indfører fra d. 30. september 2018 aldersgrænse på 16 år på køb af energidrik, som den første dagligvarekæde i Danmark. Lidls beslutning om at stoppe salget af energidrikke til kunder under 16 år følger DTU Fødevareinstituttet og interesseorganisation Hjerteforeningens anbefalinger for børn og unges indtag af koffein.
”Vi har igennem et stykke tid oplevet en stigning i forbruget af energidrikke i vores butikker, og som dagligvarekæde påtager vi os et samfundsansvar. Vi har valgt at lytte til vores kunder og eksperterne på områdets stigende bekymring omkring indtagelse af energidrikke blandt børn og unge. Derfor har vi taget denne beslutning, som er helt i tråd med vores andre initiativer indenfor børne- og ungeområdet, som vi gennem længere tid har deltaget i, i samarbejde med de andre kæder fra detailbranchen,” forklarer adm. direktør for Lidl, Dirk Fust.
Fremover skal Lidls kunder kunne fremvise gyldigt billede-id ved kassen for at købe energidrikke med højt sukkerindhold og mere end 150 mg. koffein pr. liter. Kunderne vil blive informeret om den nye aldersgrænse gennem informationskampagner i butikkerne og ved kassen. Som en del af medarbejdernes løbende træning i service ved kassen, vil butikspersonalet desuden blive undervist i håndteringen af de nye regler.
Salget af energidrikke stiger
DR Kontant har undersøgt de mulige bivirkninger for børn og unge ved at indtage energidrik og oplyser via tal fra Bryggeriforeningen, at salget af energidrikke i Danmark er steget med 41 % fra 2016 til 2017.*
Det er tal, som bekymrer ernæringsfaglig konsulent for Hjerteforeningen, Natasha Selberg:
”Det er en meget bekymrende udvikling, fordi vi ved, at store mængder koffein kan have en skadelig virkning på unge. Det er derfor meget positivt, at Lidl sætter en aldersgrænse på netop energidrikke, som bliver mere og mere udbredte blandt børn og unge under 16 år,” siger hun.
DTU Fødevareinstituttet anbefaler, at børn og unge holder sig under et indtag på max. 2,5 mg. koffein pr. kg. kropsvægt pr. dag, og de anbefaler derfor, at børn og unge helt holder sig fra energidrikke med højt koffeinindhold.**
”Som virksomhed har vi en holdning til de produkter, vi tilbyder, og vi gennemgår løbende vores sortiment, så det lever op til vores og kundernes krav. Hertil vil vi gerne bakke op om anbefalingerne fra DTU Fødevareinstituttet og Hjerteforeningen, og det er derfor en helt naturlig udvikling for os, at vi også ser på, hvem der har adgang til produkter, såsom energidrikke,” fortæller indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström.
Lidl er første dagligvarekæde i Danmark til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke. Initiativet følger de seneste handlinger, som Lidl i Storbritannien har taget på området. Kun energidrikke er omfattet af reglen.
*https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/trods-bivirkninger-og-advarsel-boern-kan-frit-fylde-sig-med-energidrik
**DTU: Energidrikke i Danmark Undersøgelse af indtaget blandt 10-35-årige, 06/2014, s.98
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 112 dagligvarebutikker og flere end 2.550 medarbejdere i Danmark.
- Med flere end 10.500 butikker i 30 europæiske lande og USA - og over 260.000 medarbejdere er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl fejrer 20 år i Danmark og åbner pop up-butik på Kærligheden til Smukfest4.7.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl åbner en spritny pop up-butik midt i et af festivalens hjerter, nemlig campingområdet Kærligheden. Aftalen med Smukfest skal være med til at fejre Lidl 20-års jubilæum i Danmark. Med i aftalen er også, at Lidl sender fire frugtstande ind på festivalpladsen, så gæsterne kan få sunde snacks mellem koncerterne.
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum