Lidl sætter aldersgrænse på 16 år for køb af energidrikke

Lidl indfører fra d. 30. september 2018 aldersgrænse på 16 år på køb af energidrik, som den første dagligvarekæde i Danmark. Lidls beslutning om at stoppe salget af energidrikke til kunder under 16 år følger DTU Fødevareinstituttet og interesseorganisation Hjerteforeningens anbefalinger for børn og unges indtag af koffein.
”Vi har igennem et stykke tid oplevet en stigning i forbruget af energidrikke i vores butikker, og som dagligvarekæde påtager vi os et samfundsansvar. Vi har valgt at lytte til vores kunder og eksperterne på områdets stigende bekymring omkring indtagelse af energidrikke blandt børn og unge. Derfor har vi taget denne beslutning, som er helt i tråd med vores andre initiativer indenfor børne- og ungeområdet, som vi gennem længere tid har deltaget i, i samarbejde med de andre kæder fra detailbranchen,” forklarer adm. direktør for Lidl, Dirk Fust.
Fremover skal Lidls kunder kunne fremvise gyldigt billede-id ved kassen for at købe energidrikke med højt sukkerindhold og mere end 150 mg. koffein pr. liter. Kunderne vil blive informeret om den nye aldersgrænse gennem informationskampagner i butikkerne og ved kassen. Som en del af medarbejdernes løbende træning i service ved kassen, vil butikspersonalet desuden blive undervist i håndteringen af de nye regler.
Salget af energidrikke stiger
DR Kontant har undersøgt de mulige bivirkninger for børn og unge ved at indtage energidrik og oplyser via tal fra Bryggeriforeningen, at salget af energidrikke i Danmark er steget med 41 % fra 2016 til 2017.*
Det er tal, som bekymrer ernæringsfaglig konsulent for Hjerteforeningen, Natasha Selberg:
”Det er en meget bekymrende udvikling, fordi vi ved, at store mængder koffein kan have en skadelig virkning på unge. Det er derfor meget positivt, at Lidl sætter en aldersgrænse på netop energidrikke, som bliver mere og mere udbredte blandt børn og unge under 16 år,” siger hun.
DTU Fødevareinstituttet anbefaler, at børn og unge holder sig under et indtag på max. 2,5 mg. koffein pr. kg. kropsvægt pr. dag, og de anbefaler derfor, at børn og unge helt holder sig fra energidrikke med højt koffeinindhold.**
”Som virksomhed har vi en holdning til de produkter, vi tilbyder, og vi gennemgår løbende vores sortiment, så det lever op til vores og kundernes krav. Hertil vil vi gerne bakke op om anbefalingerne fra DTU Fødevareinstituttet og Hjerteforeningen, og det er derfor en helt naturlig udvikling for os, at vi også ser på, hvem der har adgang til produkter, såsom energidrikke,” fortæller indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström.
Lidl er første dagligvarekæde i Danmark til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke. Initiativet følger de seneste handlinger, som Lidl i Storbritannien har taget på området. Kun energidrikke er omfattet af reglen.
*https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/trods-bivirkninger-og-advarsel-boern-kan-frit-fylde-sig-med-energidrik
**DTU: Energidrikke i Danmark Undersøgelse af indtaget blandt 10-35-årige, 06/2014, s.98
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 112 dagligvarebutikker og flere end 2.550 medarbejdere i Danmark.
- Med flere end 10.500 butikker i 30 europæiske lande og USA - og over 260.000 medarbejdere er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Kunderne har talt: Lidl giver mest værdi for pengene og leverer bedst på frugt og grønt15.9.2025 09:15:57 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er den eneste kæde, der går frem i årets BrancheIndex og vinder igen i kategorien ”Mest værdi for pengene,” samtidig med at kæden får topplacering på frugt og grønt. Ifølge indkøbsdirektør Peer Sandtner betyder anerkendelsen særligt meget for Lidl, da kæden hver dag arbejder for at forene lave priser med ambitionen om at gøre sunde valg mere tilgængelige.
Erfaren butikschef vender hjem: Åbner ny Lidl i Gug15.9.2025 08:26:37 CEST | Pressemeddelelse
Den erfarne butikschef Nikolaj Jensen, der senest har ledet Lidl i Hjørring, står nu klar til at åbne dørene til Lidls nye butik i Gug den 25. september. Han glæder sig til at møde kunderne, skabe en god indkøbsoplevelse og gøre butikken til et naturligt samlingspunkt i lokalområdet. Butikken i Gug bliver en del af Lidls ambition om at udfase tobak og nikotin i alle butikker inden udgangen af 2028.
Mads Pedersen og Lidl-Trek fejrer grøn triumf i Vuelta a España14.9.2025 21:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Pedersen og Lidl-Trek kan fejre en stor triumf i Vuelta a España, hvor danskeren vinder den grønne pointtrøje. Sejren er kulminationen på tre ugers stærk holdindsats og et af årets højdepunkter for den danske stjerne, der også tog en etapesejr undervejs. Holdets gode resultater mærkes også i Lidls butikker, hvor Lidl-Trek-kollektionerne har oplevet stor efterspørgsel.
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
Lidl fortsætter partnerskaber med UEFA Europa League og UEFA Conference League efter en sæson med imponerende fanengagement2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter et mindeværdigt år i europæisk fodbold ser Lidl frem til at fortsætte sit partnerskab som officiel partner for UEFA Europa League og UEFA Conference League i sæsonen 2025/26.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum