Alle har ret til en god rygeost - og Lidls kunder

Jørgen Hoff fra Kirkeby på Fyn anede intet om, hvad der ventede ham, da han i 1986 blev arbejdsdreng på Kirkeby Mejeri. Han kunne lide at være der og konstaterede kort tid efter, at han som voksen enten skulle være borgmester eller mejerimand. Det blev mælken, der vandt.
En del af årsagen skal findes mellem Faaborg og Svendborg tilbage i 2007. Der lå et gammelt mejeri, som Jørgen havde bemærket, når han kørte forbi på knallert. Jørgen besluttede at købe Gundestrup mejeri. Han ville lave det om til et bryggeri. Sådan gik det ikke helt, selvom mejeriet også laver øl. I dag producerer hans virksomhed 10.000 rygeoste om ugen. Desuden en række klassiske danske, gule ostevarianter, som du måske kender: Svendboen, Fynboen, Mariboen, for bare at nævne nogle af dem.
Lidl i fint selskab
Jørgen Hoffs mejeri har lavet oste til de fleste Michelin-restauranter.
”Vi har leveret til både Geranium og Kong Hans Kælder, for ikke at tale om Hotel d’Angleterre og endda Kongehuset,” siger Jørgen. Da Mærsk Mc-Kinney Møller døde i 2012, mistede Jørgen også en kunde, der ofte fik hentet sine oste direkte hos Jørgen.
Men hvor mange andre producenter af gourmetvarer har en lille produktion, så ser Jørgen Hoff anderledes på det. Han leverer også til Lidl, og det er han glad for og stolt af. Siden 2008 har Lidl faktisk været en af hans største kunder.
”Der er mange, der har fordomme om Lidl, men jeg synes, det er en fornøjelse at handle med dem. Nu i går lavede jeg tzatziki til konen, og så sagde jeg: Nu kører jeg i Lidl og køber flute. Så fik vi tzatziki og rygeost. Nøj, hvor smager det godt. Virkelig lækkert,” siger Jørgen, der også synes, Lidl har en smuk frugt- og grøntafdeling.
”Da Lidl ringede, var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle sige ja. Alle har ret til en god rygeost.”
Cirka 48 procent af alle mejerivarer i Lidl er danske, og Jørgen Hoffs oste er bare et af mange eksempler på, at Lidl satser på danske kvalitetsprodukter. Det fortæller Lidl Danmarks indkøbsdirektør Mikko Forsström.
”Vi samarbejder med utrolig mange seriøse, danske producenter som Jørgen, der er med til at gøre Lidl til en dagligvarekæde med masser af danske kvalitetsprodukter. Samtidig med at vi udvider vores danske varesortiment, supplerer vi med spændende produkter og specialiteter fra mange steder i verden ,” siger han.
I Lidl er cirka 90 procent af det ferske kød dansk, 75 procent af brødet er dansk, og 40 procent af frugt og grønt kommer fra danske producenter. Derudover er cirka 11 procent af alle varer i øvrigt økologiske.
Gammelt håndværk
Når Jørgens rygeost er så eftertragtet, er der ifølge Jørgen selv primært én grund.
”Det er det ægte, gamle håndværk. Hver eneste af vores oste laves efter en traditionel opskrift, der tager tre dage.”
Mælken bliver pasteuriseret. Derpå tilsættes mælkesyrekultur og osteløbe. Så drænes den i 24 timer i forme, så den er fast og skærbar. Derpå ryges den for at konservere og give smag. Røgen laves på 70 procent havre og 30 procent hvede. Det giver den bedste smag.
”Jeg laver jo kun noget, som jeg selv vil spise,” siger Jørgen Hoff.
Han anbefaler at spise osten på smørristet rugbrød. 3-4 skiver ost, lidt salt, purløg, tomater, peber og måske lidt mayonnaise.
”Så bliver det sørme sommer.”
Jørgen er en passioneret mand, og ord som håndværk og kvalitet går hånd i hånd med arbejdsglæde.
”Jeg elsker at lave rygeost, og jeg er stolt af vores produkter. Man skal være glad for at gå på arbejde, men det er endnu vigtigere, at man er glad, når man går hjem.”
Billeder
Information om Lidl Danmark
Fakta om Lidl
- 110 butikker
- 2.450 medarbejdere
- 1.747 produkter
- 11 procent økologiske varer
- 21 procent varer har Ansvarlige Mærker (fx Økologi, MSC, ASC, Svanemærket, Fairtrade, Fairtrade kakaoprogram, UTZ, Rainforest Alliance, Astma-Allergi Danmark, Laktosefri, Glutenfri, Nøglehulsmærket)
- I 2016 vandt Lidl i Thisted Landbrug & Fødevarers ’Mejeriprisen’ indenfor discount
- Alle Lidls butikker får leveret friske mejeriprodukter alle ugens syv dage
- I Lidls butikker finder man specielle egnsprodukter inden for mejeri – både danske og europæiske specialiteter
- Lidl har fokus på at reducere madspild. Derfor bliver prisen på varer med kort holdbarhed nedsat med 30 procent i alle butikker.
Læs mere om Jørgen og se film fra Gundestrup Mejeri her: www.lidl.dk/lidloverrasker
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum