Lidl fremmer bæredygtighed i sojaproduktionen

"I Lidl er vi stolte over at være blandt nogle af dem, der i nær fremtid kan tilbyde kunderne et komplet udvalg af egne mærke-produkter, der både direkte og indirekte er omfattet af certificeret soja.Gennem vores samarbejde med det uafhængige certificeringsprogram RTRS bidrager vi til at forbedre landmændenes livs-, miljø- og arbejdsbetingelser og øge deres konkurrenceevne. Desuden kan vi med RTRS-certificeringen sætte miljøstandarder, der også lokalt kan kontrolleres effektivt. Det gør os til frontkæmpere inden for handlen med soja“, siger Mikko Forsström, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Helt konkret planlægger Lidl som et led i sit „Lidl soja-initiativ“ over de kommende tre år at investere et betragteligt beløb i at købe RTRS-certifikater gennem direct trade. På den måde støttes udvalgte landbrug i Maranhão og Piauí i Brasilien i deres omstilling til certificeret, mere bæredygtig soja. Samtidig fortsættes allerede eksisterende nationale tiltag som GMO-frit mælk, fjernelse af sojalecitin fra alle produkter inden udgangen af 2018 samt større mulighed for kunderne til at vælge mejeriprodukter fra køer fodret med GMO-frit foder inden udgangen af 2020. Den forbrugerrettede og produktspecifikke kommunikation omkring soja-initiativet er endnu ikke fastlagt.
Om Round Table on Responsible Soy
"Round Table on Responsible Soy“ (RTRS) blev grundlagt i 2006 af WWF og andre partnere og er en international multi stakeholder-platform til fremme for mere bæredygtig soja. De af RTRS nedfældede production and chain of custody-standarder fastlægger økologiske og sociale kriterier for dyrkning og sporbarhed af mere bæredygtig soja.
RTRS certificerer både genteknisk fri og genteknisk modificeret soja. Standarden kræver teknikker og know-how til opretholdelse af jordkvaliteten og til beskyttelse af arternes mangfoldighed, og forbyder brug af pesticider. Desuden kræver RTRS sikring af ansvarlige arbejdsbetingelser.
Billeder

Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 110 dagligvarebutikker og flere end 2.500 medarbejdere i Danmark.
- Med flere end 10.000 butikker i 27 europæiske lande og USA - og over 225.000 medarbejdere er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl fejrer 20 år i Danmark og åbner pop up-butik på Kærligheden til Smukfest4.7.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl åbner en spritny pop up-butik midt i et af festivalens hjerter, nemlig campingområdet Kærligheden. Aftalen med Smukfest skal være med til at fejre Lidl 20-års jubilæum i Danmark. Med i aftalen er også, at Lidl sender fire frugtstande ind på festivalpladsen, så gæsterne kan få sunde snacks mellem koncerterne.
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum