Lidl fremmer bæredygtighed i sojaproduktionen

"I Lidl er vi stolte over at være blandt nogle af dem, der i nær fremtid kan tilbyde kunderne et komplet udvalg af egne mærke-produkter, der både direkte og indirekte er omfattet af certificeret soja.Gennem vores samarbejde med det uafhængige certificeringsprogram RTRS bidrager vi til at forbedre landmændenes livs-, miljø- og arbejdsbetingelser og øge deres konkurrenceevne. Desuden kan vi med RTRS-certificeringen sætte miljøstandarder, der også lokalt kan kontrolleres effektivt. Det gør os til frontkæmpere inden for handlen med soja“, siger Mikko Forsström, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Helt konkret planlægger Lidl som et led i sit „Lidl soja-initiativ“ over de kommende tre år at investere et betragteligt beløb i at købe RTRS-certifikater gennem direct trade. På den måde støttes udvalgte landbrug i Maranhão og Piauí i Brasilien i deres omstilling til certificeret, mere bæredygtig soja. Samtidig fortsættes allerede eksisterende nationale tiltag som GMO-frit mælk, fjernelse af sojalecitin fra alle produkter inden udgangen af 2018 samt større mulighed for kunderne til at vælge mejeriprodukter fra køer fodret med GMO-frit foder inden udgangen af 2020. Den forbrugerrettede og produktspecifikke kommunikation omkring soja-initiativet er endnu ikke fastlagt.
Om Round Table on Responsible Soy
"Round Table on Responsible Soy“ (RTRS) blev grundlagt i 2006 af WWF og andre partnere og er en international multi stakeholder-platform til fremme for mere bæredygtig soja. De af RTRS nedfældede production and chain of custody-standarder fastlægger økologiske og sociale kriterier for dyrkning og sporbarhed af mere bæredygtig soja.
RTRS certificerer både genteknisk fri og genteknisk modificeret soja. Standarden kræver teknikker og know-how til opretholdelse af jordkvaliteten og til beskyttelse af arternes mangfoldighed, og forbyder brug af pesticider. Desuden kræver RTRS sikring af ansvarlige arbejdsbetingelser.
Billeder

Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 110 dagligvarebutikker og flere end 2.500 medarbejdere i Danmark.
- Med flere end 10.000 butikker i 27 europæiske lande og USA - og over 225.000 medarbejdere er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum