Organic Beauty Supply

Ernæringsekspert: Glemt grøntsag i pulverform er den rene superfood

Frysetørret grønkålspulver har den mest ideelle sammensætning af proteiner, fibre og mineraler, man kan forestille sig, lyder det fra forskningslektor og ernæringsekspert.
Frysetørret grønkålspulver fra KaLOHAS er den mest ideelle sammensætning af en fødevare, man kan forestille sig, udtaler  forskningslektor Per Bendix Jeppesen. Foto: PR.
Frysetørret grønkålspulver fra KaLOHAS er den mest ideelle sammensætning af en fødevare, man kan forestille sig, udtaler forskningslektor Per Bendix Jeppesen. Foto: PR.

Grønkål har været en fast del af danskernes madvaner i mange hundrede år og er blandt de ældste grøntsager dyrket i Danmark. Men grønkål er efterhånden blevet marginaliseret til at være tilbehør serveret stuvet i forskellige egnsretter op til jul. Det er synd og skam, for grønkål har så mange positive egenskaber, at den bør kategoriseres som en såkaldt superfood. Det fortæller ernæringsekspert og Lektor på Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet, Per Bendix Jeppesen, der har undersøgt KaLOHAS dansk produceret frysetørret økologisk grønkålspulver:

– Kort sagt, så har grønkål den mest ideelle sammensætning af en fødevare, man kan forestille sig. Grønkål indeholder blandt andet store mængder fibre, proteiner, kraftige antioxidanter, vitaminer, mineraler og gode aminosyrer, fortæller Per Bendix Jeppesen.

Fik idé fra diabetes studie

Studiet af grønkålspulveret udspringer af forskningsprojektet fra 2014 ”Maximising the taste and health value of plant food products - impact on vegetable consumption, consumer preferances and human health factors”, - også kaldet MAXVEGprojektet, hvor Per Bendix Jeppesen og hans kolleger på Aarhus Universitet undersøgte virkningen af et højt dagligt indtag af grønkål og en række andre stærke og bitre grøntsager på personer med type 2 diabetes. På baggrund af de gode resultater i det første projekt gik producenten, Green Gourmet, og den danske grossist bag grønkålspulveret, Organic Beauty Supply, til forskerholdet med deres nyudviklede produkt:

– Vores første studie af de gamle sorter viste så gode resultater for diabetespatienterne i forhold til kontrol af blodsukker og vægttab, at jeg blev nysgerrig efter at finde ud af, hvilke egenskaber frysetørret grønkål har, sigerPer Bendix Jeppesen om det nye projekt med navnet ”Organic kale products for prevention of obesity and type 2 diabetes”, hvis resultater bliver offentliggjort i Naturli´s planteblog, på Green Gourmets hjemmeside samt i internationale Videnskabelige artikler senere på året.

Danskerne spiser alt for få grøntsager

I det nye studie undersøger forskerholdet effekten af et dagligt indtag af to barer lavet af frysetørret grønkålspulver på patienter med sukkersyge. Og selvom projektet endnu ikke er færdiggjort, forventer forskerne at se en positiv effekt på især blodsukker, blodfedt samt vægt:

– Vi danskere spiser generelt alt for lidt frugt og grønt. Og det kan være svært at nå op på de anbefalede 600 gram frugt og grønt om dagen. Selvom jeg kender til fordelene ved grønkål, kan jeg personligt heller ikke forestille mig at spise så meget af det hver eneste dag. Derfor er frysetørret grønkålspulver et perfekt supplement til at få sine daglige grøntsager, siger Per Bendix Jeppesen og tilføjer:

– I det tidligere MAXVEG projekt var resultaterne så overraskende positive, at vi har besluttet at udgive en kogebog med alle de opskrifter, der blev benyttet i MAXVEG projektet og som udgives i August af Gyldendal. Jeg vil anbefale grønkål og frysetørret grønkålspulver til alle. Ikke kun til diabetikere.

Når grønkål frysetørres, bevares alle de gode egenskaber, så 50 gram har samme indhold som 600 gram almindeligt grønkål. Men fordi det er så komprimeret, er det meget nemmere at få det hele spist.

Interesserede kan læse meget mere om KaLOHAS frysetørret grønkålspulver hos Organic Beauty Supply, som er dansk distributør. Pulveret findes på hylderne i Helsam-butikker landet over, samt online på en lang række webshops. Herunder Okologisk-supermarked.dk, Helsebixen.dk og Kamilleshop.dk.

Anne-Mette Juhl Nygaard-Petersen
CEO, Organic Beauty Supply
info@beauty-supply.dk

Per Bendix Jeppesen
Associate Prof., PhD. Department of Clinical Medicine, Aarhus University
per.bendix.jeppesen@clin.au.dk

Billeder

Download
Nem og lækker grønkålsomelet. Foto: PR.
Download
Prøv en bagt torsk med grønkålsjulienne og grøn hollandaise. Foto: PR.
Download
Grønkålspulveret kan også bruges til grønkålsmos med brændende kærlighed. Foto: PR.

Information om Organic Beauty Supply

Organic Beauty Supply
Københavnsvej 11
4800 Nykøbing Falster