Sådan vil danskernes forbrug ændre sig på den anden side af corona-pandemien

Selv om Danmark har fået godt styr på coronavirussen og er begyndt at åbne landet igen, så holder danskerne igen med at bruge penge, og mere end hver fjerde (29%) forventer også fremadrettet at spare mere op.
YouGov har lanceret en COVID-19 market predictor, som tager temperaturen på markedet og kortlægger forbrugernes forventninger til forbrug og deres investerings- og risikovillighed inden for en række brancher og områder.
YouGov har spurgt danskerne, hvordan de forventer, deres forbrug vil se ud fremover i forhold til før corona-pandemien. De områder, som ser ud til at få det største positive løft, er indenrigsrejser og danskproducerede varer.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Hver tredje dansker (35%) forventer at bruge mere på ferie i Danmark fremover. Heraf forventer hver fjerde dansker (26%) at bruge lidt mere, og 8% forventer at bruge meget mere. Det er især den yngre del af befolkningen under 40 år, som forventer at øge deres forbrug af ferier i Danmark (40% mod 32% i den resterende del af befolkningen).
Hver tredje dansker forventer også at øge deres forbrug af danske varer. Heraf forventer 31% at købe flere danske fødevarer fremadrettet, mens 29% forventer at købe mere af andre danske varer fremadrettet.
Der er også en del områder, hvor danskerne forventer at mindske deres forbrug fremadrettet.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Hver tredje dansker forventer at rejse mindre til udlandet fremadrettet. Hver femte (21%) vil rejse lidt mindre til udlandet end før, mens hver tiende (11%) vil rejse meget mindre til udlandet.
Andre områder, hvor mere end hver femte vil reducere deres forbrug, er på udenlandske fødevarer (22%), restaurant og cafébesøg (20%) og offentlig transport (20%).
Vær på forkant med nye forbrugermønstre
Da YouGov COVID-19 market predictor gentages regelmæssigt, kan YouGov analysere forbrugernes generelle optimisme/pessimisme, deres tillid til egen økonomi samt temperaturen på markedet.
Kontakt os og hør mere om mulighederne med vores market predictor
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med 1988 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 12. maj til 18. maj 2020.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder



Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 8 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
Swedes are much more worried about the country’s economy than Danes26.1.2023 10:48:23 CET | Press release
According to our cost-of-living tracker, 61% of Swedes and Danes have felt the rising cost of living and have cut their usual spending. Swedes, however, have a much more pessimistic economic outlook for their country than the Danes.
Så mange genbruger elektronikprodukter17.1.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne har global rekord i at aflevere gammel elektronik til genbrug. YouGov har undersøgt, hvad vi gør ved gammel elektronik, og om vi er interesserede i at købe det.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum