Anja Madsen ny direktør for føtex

føtex’ nye direktør tiltræder med dyb indsigt i international detailhandel og indgående forståelse af moderne forbrugeradfærd efter en længere årrække i nogle af Europas førende detailhandelsvirksomheder. Administrerende direktør i Salling Group Per Bank ser frem til at byde Anja Madsen inden for i Salling Group, hvor hun vil lede den fortsatte udvikling af koncernens supermarkedsaktiviteter.
- Anja kommer med en særdeles stærk baggrund fra nogle af de allerdygtigste indenfor retail. Med en værktøjskasse, der er hidtil uset i dansk detailhandel, og med sin kundeindsigt og sit utrættelige fokus på kunder er hun den helt rette til at bygge videre på føtex’ gode udvikling. Derudover kommer hun i kraft af sit gåpåmod og sine personlige værdier til at yde et markant bidrag til vores øverste ledelsesteam, til føtex og til hele Salling Group, siger Per Bank.
Hos Sainsbury’s, Storbritanniens næststørste retailer, leder Anja Madsen i dag supermarkeder og convenience-butikker i London og var før dette blandt andet ansvarlig for Sainsbury’s online-aktiviteter og strategi-udvikling. Selv siger 44-årige Anja Madsen om sin tiltræden som ny føtex-direktør:
- føtex har et særdeles attraktivt brand som kvalitetssupermarked, der samtidig er fuldt konkurrencedygtigt med discountbutikkerne. Jeg ser utrolig meget frem til at blive en del af en stærk organisation, der stadig har betydeligt potentiale indenfor online og convenience, og hvor vi virkelig kan gøre en forskel for vores kunder i hverdagen, siger Anja Madsen.
I spil på det danske marked
Tidligere i sin karriere arbejdede Anja Madsen ligeledes med base i Storbritannien indenfor supply chain, drift og organisationsudvikling igennem fem år i Tesco, der med 400.000 medarbejdere og en omsætning på mere end 500 mia. kr. er blandt Europas allerstørste retailere, og forud herfor beskæftigede hun sig blandt andet med marketing i Johnson & Johnson i Europa og Mellemøsten. I alt har Anja Madsen tilbragt de seneste 26 år uden for Danmark, og det lå ikke i kortene, at hun skulle vende hjem netop nu.
- At stille sig i spidsen for føtex er en mulighed, som er meget svær at takke nej til. Jeg er utroligt taknemmelig for at have lært så mange dele af retail at kende, som jeg har haft mulighed for i Sainsbury’s og Tesco. Nu ser jeg frem til at bringe det i spil på det danske marked og gøre alt, hvad jeg kan for at bidrage til at indfri føtex’ og Salling Groups vision, siger Anja Madsen.
Udover erfaring fra retail og FMCG er Anja Madsen bestyrelsesmedlem i de danske virksomheder Lemvigh-Müller, Danmarks største stål- og teknikgrossist, samt teknologikonglomeratet Demant, som er førende inden for høreapparater, høretekniske hjælpemidler og lydanlæg.
Anja Madsen afløser som ny direktør for føtex Thor Jørgensen, der hidtil har været ansvarlig for både føtex og e-commerce & digital i Salling Group, men som fremover vil koncentrere sig 100 % om Salling Groups udvidede aktiviteter inden for online og digital.
Efter planen tiltræder Anja Madsen til september.
- - - - - -
CV Anja Madsen
Ansættelser:
2020 – : føtex, Salling Group (DK)
• Executive Vice President (Kædedirektør, føtex)
2012 – 2020: Sainsbury’s (UK)
• Head of Stores
• Head of Retail Labour Transformation
• Head of Online Operations
• Head of Strategy
2007 – 2012: Tesco (UK)
• Programme Manager, Supply Chain
• Step Change Manager
• Operations Development Manager
• Firm Building and People Development
2004 – 2007: LifeScan - Johnson & Johnson (UK/Spanien)
• Marketing Manager EMEA
1998 – 2002: Monitor Company (UK)
• Strategy Consultant
Udvalgte øvrige hverv:
2020 – : Demant, bestyrelsesmedlem
2018 – : Lemvigh-Müller, bestyrelsesmedlem
2016 – 2018: Pod (britisk to-go kæde), bestyrelsesmedlem
Uddannelse:
2003 – 2004: INSEAD, MBA
1995 – 1998: London School of Economics, BSc Økonomi
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Hver anden dansker sover dårligt: Salling Group vil gøre nattesøvnen bedre13.8.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et helt nyt søvnunivers i Bilka - Salling NatteRo vil Danmarks største dagligvarekoncern gøre det nemmere at prioritere en god nattesøvn – og som en af de første i Norden lancerer dagligvarekæden nu også søvnprodukter med fiber, som er mærket og anbefalet af Asthma & Allergy Nordic.
Salling Seeds investerer 100 mio. kr. i østjysk innovationsfond12.8.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group investerer sammen med Aarhus Universitets Forskningsfond og to store østjyske aktører i en innovationsfond, der skal finde og dyrke innovative start-ups. Investeringen er samtidig den første i regi af Salling Seeds.
Salling Seeds åbner for investeringer i startups og innovatører11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group åbner nu officielt for ansøgninger til koncernens nye investeringspulje, Salling Seeds. Med en samlet investeringsramme på 500 millioner kroner ønsker Salling Group at styrke koncernens adgang til ny viden, teknologier og bæredygtige løsninger.
Innovation Day 2025 med historisk stor præmie: Salling Group søger nye og innovative nonfood-produkter31.7.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group, Danmarks største detailvirksomhed, inviterer endnu en gang kloge og kreative hoveder til Nonfood Innovation Day på hovedkontoret i Aarslev, Aarhus, hvor et helt nyt og kundevendt format introduceres.
Salling Group hugger toppen af ananasen21.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kunder i Bilka, føtex og Netto behøver ikke længere irritere sig over flossede indkøbs- og affaldsposer, idet toppen af ananasen hugges af.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum