
Coronakrisen har fået os til at købe mere dansk

YouGov har for nyligt publiceret den årlige Food & Health-rapport, som beskriver de nordiske forbrugeres holdning til mad, livsstil og sundhed samt udviklingen gennem mere end ti år. YouGov har i tillæg undersøgt, hvordan coronakrisen har påvirket forbrugernes holdning til mad, livsstil og sundhed.
Coronakrisen har især ændret ved danskernes holdning til fødevarers oprindelse.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For hver tredje dansker (32%) er det blevet vigtigere at købe danskproducerede fødevarer. For næste en fjerdedel (23%) er det også blevet vigtigere at støtte fødevareproducenter i nærområdet.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Forbrugernes ændrede holdninger afspejler sig også i danskernes forbrug. Igen er det hovedsageligt danske varer, forbrugerne køber mere af (26%) efter coronapandemien. Hver femte køber desuden flere nærproducerede fødevarer (18%), ligesom en femtedel køber flere sunde alternativer (18%).
En tiendedel af forbrugerne svarer, at de har købt flere lavprisvarer under coronakrisen. Dette er en lavere andel sammenlignet med de øvrige nordiske lande. I Norge og Finland har mere end en femtedel købt flere lavprisvarer (henholdsvis 22% og 23%), mens andelen er 15% i Sverige.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
De sidste mange års klimadebat har medført et øget fokus på klimavenlige fødevarer. Food & Health-undersøgelsen viser, at før coronakrisen ændrede flere forbrugere deres vaner i en mere klimabevidst retning, fx ved at vælge sæsonbaseret frugt og grønt (31%), bæredygtigt/miljømærket kød eller fisk (hhv. 21% og 15%) og lokalproducerede fødevarer (20%).
Før coronakrisen havde over en tredjedel (36%) af danskerne også øget deres forbrug af økologiske fødevarer, men under coronakrisen er danskernes fokus på økologi blevet overhalet af et øget fokus på danskproducerede varer. Det er endnu ikke til at se, om forbrugerne fortsat vil betragte fødevarerne oprindelsesland som vigtigere end økologi på den anden side af coronakrisen.
Om Food & Health 2020
- Nordiske forbrugeres syn på fødevarer, klima og sundhed
YouGov har i mere end 10 år fulgt nordiske forbrugeres holdning til mad, klima og sundhed. Målet med Food&Health er at opnå en bedre forståelse for forbrugernes viden og holdninger og at spore ændringer over tid.
Food&Health 2020 er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 16-64 fra YouGov-Panelet i Sverige, Danmark, Norge, Finland. Ca. 500 interviews i Danmark, Norge og Finland, mens der er foretaget ca. 1000 interviews i Sverige. Rapporten er tilgængelig i en nordisk version (Sverige, Danmark, Norge, Finland) på engelsk og i en version for Sverige på svensk.
Undersøgelsen blev gennemført mellem 27. februar - 8. marts 2020, dvs. før WHO den 11. marts klassificerede coronavirussen og COVID-19 som en pandemi.
YouGov har også foretaget en separat undersøgelse efter coronakrisens indtog. Undersøgelsen er baseret på interview med 1026 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 24. april til 11. maj 2020.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 8 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.