Nordisk undersøgelse: Fremgang i abonnenter overskygges af et markant gratis musikforbrug

56 procent af danskerne har i dag et betalingsabonnement hos en musikstreamingtjeneste, hvilket er en stigning på 22 procent siden 2018. Det er den største fremgang i perioden blandt de nordiske lande, og det betyder også, at Danmark nu er det land i Norden med flest betalende brugere. Det fremgår af The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020, som er udført af YouGov på vegne af Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN).
Gratis musikforbrug dominerer
På trods af den store fremgang i antallet af musikstreamingabonnenter, er det stadig 34 procent af danskerne, der udelukkende lytter til musik via en gratis tjeneste. Her er YouTube den klart mest populære tjeneste efterfulgt af Spotify Free. Kigger man på danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid, foregår hele 63 procent på gratis tjenester, hvor betalingen til musikskaberne i bedste fald er ti gange lavere.
”Koda og mange andre i musikbranchen har gennem flere år arbejdet hårdt for at flere skal betale for musikstreaming, og derfor er det naturligvis positivt at se disse tal. Og i endnu højere grad, fordi den største fremgang ses hos de unge under 17 år, som er fremtidens musikbrugere. Ser vi omvendt på, hvor meget de gratis tjenester optager af det samlede musikforbrug, kaster det dog en lidt kedelig skygge over en ellers glædelig nyhed. Vores medlemmer tjener langt mindre på de gratis reklamefinansierede tjenester, og samtidig fortæller det os, at så længe gratis alternativer med adgang til alverdens musik eksisterer, kommer vi formentligt aldrig ud af den uheldige fastfrysning af abonnementspriserne, som har været tilfældet det seneste årti,” udtaler Kaare Struve, mediedirektør i Koda.
Konsekvenserne af gratis musikstreaming
Konsekvenserne ved den måde som forretningsmodellen for musikstreaming er skruet sammen på ses tydeligt, når man sammenligner med markedet for tv -og videostreaming. Et marked, hvor forretningsmodellen på mange områder minder om musikstreaming, men med den afgørende forskel, at her kan man ikke tilgå noget premium-indhold gratis.
Derfor er antallet af betalende brugere også markant højere. Hele 70 procent af danskerne betaler således for mindst en tv- eller videostreamingtjeneste, og mere en halvdelen af dem har to eller flere abonnementer.
”Markedspenetrationen på videostreamingmarkedet viser os, hvad musikbranchen går glip af økonomisk. Musikbranchen bør på den baggrund stille sig selv det spørgsmål, om vi kan blive med at acceptere det store gratisudbud og den nuværende årelange fastfrysning af priserne? For Koda er det i hvert fald grobund for en stigende bekymring, og i endnu højere grad med den verserende corona-krise in mente. Krisen understreger, at musikskaberne er dybt afhængige af et sundt musikstreamingmarked,” udtaler Kaare Struve.
Se mange flere tal og tendenser fra Danmark og hele Norden i den fulde rapport
Nøgletal
- 56 procent af danskerne betaler for et musikstreamingabonnement.
(2018: 45 procent) - 34 procent af danskerne lytter udelukkende til musik via en gratis tjeneste.
(2018: 40 procent) - 72 procent af de 12-17 årige betaler for et musikstreamingabonnement.
(2018: 50 procent) - 63 procent af danskernes samlede digitale musikforbrug opgjort i tid foregår på gratis tjenester
- 69 procent af danskerne har brugt YouTube til at lytte til musik gratis.
(2018: 66 procent) - 42 procent af de danske Spotify-brugere har brugt deres gratis- eller prøveversion.
- 2,8 timer bruger danskerne i gennemsnit på at streame musik dagligt.
- 70 procent af danskerne betaler for et tv/filmstreamingabonnement.
(2018: 61 procent) - 41 procent af danskerne har mindst to tv/filmstreamingabonnementer.
- Netflix er den største tv/filmstreamingtjeneste i Danmark (49 procent) efterfulgt af TV 2 Play (28 procent) og Viaplay (27 procent).
Kontakter
Mads ScheuerPresseansvarlig
Tlf:31 22 48 06msc@koda.dkEva HeinKommunikationsdirektør
Tlf:61 89 32 33eh@koda.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Koda
Om undersøgelsen
Polaris Digital Music Survey er blevet foretaget af YouGov på vegne Polaris HUB, som er en joint venture mellem de nordiske rettighedsorganisationer Koda (DK), TONO (NO) og Teosto (FIN). Polaris HUB forhandler og indgår alle aftaler om brug af musik på de digitale musiktjenester på vegne af de tre selskaber.
Følg pressemeddelelser fra Koda
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Koda
Koda Strengthens International Engagement Through CISAC Board Appointment29.5.2025 12:41:39 CEST | Pressemeddelelse
Koda and CEO Gorm Arildsen join the board of CISAC – the world’s largest network of authors’ rights organisations – marking a strong Nordic voice in the global music industry.
Koda valgt ind i global musikorganisation – direktør Gorm Arildsen får international nøglepost29.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Koda og direktør Gorm Arildsen træder ind i bestyrelsen for CISAC, verdens største netværk af ophavsretsselskaber, og styrker dermed Kodas og Danmarks rolle i den globale musikbranche.
Ny stor undersøgelse: Musikindustrien bidrager med 16,3 mia. kr. til dansk økonomi28.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang dokumenterer en samfundsøkonomisk analyse det samlede bidrag fra musikindustrien i Danmark. Undersøgelsen viser, at den danske musikindustri bidrager med 16,3 milliarder kroner årligt til dansk BNP. Ifølge musikbranchen selv sætter rapporten en tyk streg under behovet for at værne om en branche, der bidrager til at skabe vækst, innovation og arbejdspladser i hele landet.
Loui Törnqvist genvalgt som forperson for Kodas bestyrelse: "Vi kan ikke lette trykket fra speederen"13.5.2025 12:09:38 CEST | Pressemeddelelse
Loui Törnqvist er genvalgt som forperson for Kodas nye bestyrelse. Tobias Stenkjær er ligeledes blevet genvalgt som første næstforperson, mens Bjørn Christiansen er valgt som ny anden næstforperson.
Koda opruster på politik og kommunikation8.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Musikrettighedsorganisationen Koda har sat et nyt hold i spidsen for politik, jura, bæredygtighed og kommunikation. Som ny juridisk og politisk direktør tiltræder Nicky Valbjørn Trebbien, og som ny kommunikationschef tiltræder Kasper Sand Kjær.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum