Coop vil øge salg af danske varer med 5 milliarder kr.
Under Coronakrisen har Coop sammen med sine medlemmer og kunder skabt en plan for, hvordan virksomheden kan yde sit bidrag til projekt ”Genstart Danmark.”
Med annoncer i dagblade og på sociale medier er danskerne blevet inviteret til at komme med deres bud. Det har resulteret i flere tusinde tilbagemeldinger.
Et af de områder, kunderne kommer til at møde først, er en øget indsats for danske varer.
”Vi har lært meget af Coronakrisen. De erfaringer vil vi nu gøre til konkrete handlinger, som vi ved, at danskerne efterspørger i højere grad nu end før krisen,” siger adm. direktør Peter Høgsted, Coop.
På spørgsmålet om, hvad de vil gøre mere efter Corona, svarer danskerne bl.a.:
- 41 procent vil handle mere lokalt, end de gjorde før Corona
- 66 procent vil støtte danske virksomheder mere
- 77 procent støtter en stærkere grøn omstilling
Undersøgelsen omfatter 1817 adspurgte og er gennemført i perioden 8.-15. april 2020
På baggrund af resultaterne i analysen og svar fra danskerne, der har responderet på Coops annoncer i april, har Coop beslutte at iværksætte en række handlinger.
Den første er at udbyde produktion af Coops egne varer – der sælges som bl.a. ”Änglamark”, ”Coop” og ”X-tra” til danske producenter.
”Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til 5 milliarder kr. over de kommende tre år. Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.
Den første aftale er allerede lavet. Produktion af Änglamark havregryn bliver nu flyttet fra Letland til Danmark, hvor Valsemøllerne fremover skal producere de økologiske gryn for Coop.
Andre elementer i planen om at støtte danske virksomheder er:
- Mærkning af varer fra Danmark, så det bliver nemmere for kunderne at finde de danske varer i butikkerne
- Markedsføring øges med kampagner i alle fem kæder – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma for danske og lokale produkter
- Coop Crowdfunding åbner permanent salgskanal for de mindste producenter og bistår med finansiering
- Irma hjælper små fødevare-iværksættere med markedsføring og direkte salg af deres varer
”Dette er en invitation til danske fødevareproducenter. En invitation til at fokusere mere på hjemmemarkedet, og til at satse mere på udvikling af nye produkter, der også prismæssigt er konkurrencedygtige. For vi lykkes kun med dette, hvis produkterne er konkurrencedygtige på både pris og kvalitet, og danskerne bakker op,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop
Indsatsen for at øge salget af danske varer begynder allerede nu med øget markedsføring i butikker og i alle Coops medier, Coop Appen, sociale medier og tilbudsaviser.
Indsatsen for danske varer er første led i en samlet Genstartsplan, som blandt andet også omfatter mere forretning i fællesskab, mere grøn omstilling, mere digitale og hensynsfulde indkøb.
Yderligere information: Koncerndirektør Jens Visholm, 5221 4000
Hele genstartsplanen er vedhæftet
Vedhæftede filer
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop udskriver valg til ny ungeminister7.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter tre år med en stærk stemme for unge i Coop er tiden moden til, at Coops ungeminister, Tobias Simonsen, træder af. Derfor udskriver Coop nu valg til posten som ungeminister, der skal fortsætte indsatsen for at gøre det sjovt, meningsfuldt og udviklende for de over 25.000 ansatte i alderen 13-25 år at arbejde i Coop.
Kvickly Ry lancerer TRYG kassen30.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måske den første af sin slags i Danmark: En kasse med ro og tid til snak åbner i Kvickly Ry
Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum