Topdanmark forventer overskud på 450-650 mio. kr. i 2020

Topdanmark fremsætter i forbindelse med regnskabet for 1. kvartal 2020 en ny prognose for året med et forventet overskud på 450-650 mio. kr.
Det sker efter et kvartal, hvor Topdanmark har hjulpet et usædvanlig stort antal kunder, der har gjort brug af fx deres rejseforsikring, afbestillingsforsikring eller lønsikring.
I alt har ca. 10.000 kunder fået hjælp af Topdanmark i forbindelse med COVID-19-pandemien.
Ny resultatprognose
Adm. direktør Peter Hermann er glad for, at Topdanmark har kunnet hjælpe så mange kunder i forbindelse med COVID-19. Samtidig forventer han, at selskabet kommer ud med et positivt resultat på bundlinjen i 2020.
”I en tid med fortsat stor global usikkerhed om COVID-19-situationens økonomiske konsekvenser er jeg glad for, at Topdanmark kan genoptage resultatprognosen for 2020. Vi venter et resultat for 2020 på 450-650 mio. kr. efter skat, men før afløbsresultat for de sidste tre kvartaler af året. Selvom resultatforventningerne er lavere, end vi meldte ud i januar, er det et udtryk for, at vi har en robust forretningsmodel, hvor vi trods de nuværende udfordringer forventer at kunne levere et overskud for året. Det skyldes en høj grad af risikospredning af vores aktiviteter, en lav likviditetsrisiko og en stærk kapitalbase,” siger administrerende direktør i Topdanmark Peter Hermann.
Prognosen er behæftet med mere usikkerhed end normalt og baseret på, at forud-sætningerne for at skabe investeringsafkast normaliseres i resten af året.
Det afspejler en markedssituation, der har været og i et stykke tid fortsat vil være præget af finansiel usikkerhed, flere skadesanmeldelser og erstatningsudbetalinger som følge af COVID-19-pandemien samt et negativt investeringsresultat, som i 1. kvartal har givet Topdanmark et underskud på 193 mio. kr.
Der er dog stadig efterspørgsel efter forsikringer og pensionsordninger, og derfor har Topdanmark i det seneste kvartal haft en vækst i skadeforretningen på 2,4 pct. samt solid vækst i indbetalingerne i livsforsikringsselskabet på 10,5 pct. På skadeforsikringsområdet sker det bl.a. som følge af en pæn vækst i Landbrug & Erhverv. Inden for Liv er der vækst i både løbende præmier og enkeltindskud.
COVID-19 har givet flere skader
Det globale udbrud af COVID-19 påvirker Topdanmarks resultat af skadeforsikring, resultatet af livsforsikring samt investeringsafkastet. På skadeforsikringsområdet har der på rejseforsikring været en stigning i antallet af skadeanmeldelser på 80 pct. og en stigning i erstatningsudbetalingerne på 35 mio. kr.
”Topdanmark er der for kunderne. Vi har hjulpet 10.000 danskere i forbindelse med COVID-19-krisen, og selvfølgelig fortsætter vi med at hjælpe med andre ting som storm og vandskader. Topdanmark er en omstillingsparat virksomhed med en solid forretningsmodel, og derfor er vi godt forberedt på de her situationer. På under en uge fik vi transformeret Topdanmark til en stort set virtuelt opererende virksomhed. Derfor kunne vi – på trods af de ændrede betingelser - betjene kunderne hurtigt og effektivt og holde svartiderne korte,” siger Peter Hermann.
Topdanmark har haft øget brug af selvbetjeningsløsninger. For eksempel er andelen af digitalt indrapporterede skadeanmeldelser øget fra 64 til 70 pct. i april og på rejseforsikring helt op til 74 pct. Kunderne har også i højere grad benyttet sig af chatbot-funktionen for hurtigere at få svar på deres spørgsmål.
”I forbindelse med COVID-19 har flere haft brug for fx deres rejseforsikring eller lønsikring, og det har givet øgede erstatningsudbetalinger på de områder i 1. kvartal. På den anden side har den lavere sociale aktivitet i samfundet medført færre erstatningsudbetalinger på fx bilforsikring og indboforsikring,” fortsætter Peter Hermann.
Samlet forventer Topdanmark, at de ekstra udgifter i forbindelse med COVID-19 i skadeforretningen vil beløbe sig til 50-100 mio. kr. i 2020. De faldende finansmarkeder medførte også et negativt investeringsresultat i Topdanmark Livsforsikring, som fik et samlet underskud på 49 mio. kr. i 1. kvartal.
Medarbejdere har hjulpet i COVID-19-kampen
Selvom Topdanmark har haft ekstra travlt i den seneste tid, har selskabet valgt at hjælpe myndighederne i forbindelse med COVID-19-krisen ved at give medarbejdere med en sundhedsfaglig uddannelse eller baggrund i forsvaret eller politiet mulighed for at hjælpe i det offentlige COVID-19-beredskab. Og flere har gjort brug af tilbuddet.
Nøgleord
Kontakter
Steffen HeegaardIR- og Kommunikationsdirektør
Kontakt vedrørende finansielle forhold og Investor Relations
Billeder
Links
Information om Topdanmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Tusindvis af danskere ramt af tyggeskader24.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Topdanmarks kunder gør i høj grad brug af muligheden for at få dækket skader på tænderne gennem ulykkesforsikringen, og det er særligt en type tandskade, der fylder i statistikkerne. Det viser tal fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. I efteråret 2023 gjorde forsikringsselskabet det muligt for sine kunder at få dækket tyggeskader under ulykkesforsikringen. Det har ført til, at antallet af skader på Topdanmarks ulykkesforsikring er steget markant fra 2023 til 2024, hvor tyggeskader stod for knap 25 pct. af alle skader på ulykkesforsikringen. ”Vi oplever, at kunderne gør hyppigt brug af denne dækning, og at de er meget tilfredse med den. Det er vi rigtig glade for, men vi vil samtidig opfordre danskerne til at være forsigtige, når de sætter tænderne i en række fødevarer,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadesdirektør i Topdanmark. I Topdanmark er det erfaringen, at fødevarer som stegt flæsk, slik, som er hårdt, og brød med kerner giver danskerne tyggeskader. ”Man bør v
Topdanmark med løftet pegefinger: Tusindvis kommer til skade, når de laver havearbejde16.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ifølge DMI kan påsken byde på varmt vejr, og det kan få mange danskere til at gå i haven for at slå græsset eller klippe hækken. Men gør det med omtanke, lyder opfordringen fra Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. Topdanmark modtager hvert år anmeldelser fra kunder, der er kommet til skade i haven, og de mange ulykker i haven mærker Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus også til – særligt i foråret og sommeren. Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen fra Odense Universitetshospital viser, at akutmodtagelsen ved Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus registrerede 828 tilskadekomne efter havearbejde i 2024. Det svarer til ca. 12.500 årligt på landsplan. ”Vi ser desværre mange ulykker relateret til havearbejde, fordi folk ikke er vant til så hårdt fysisk arbejde, og fordi de ikke er forsigtige eller opmærksomme nok. Man kan komme rigtig galt afsted, og man bør derfor tænke sig om en ekstra gang, før man flytter et ton fliser eller klipper hæk i flere meters
Peter Hermann har valgt at stoppe, når Topdanmarks integration i If er gennemført6.2.2025 07:40:32 CET | Pressemeddelelse
Peter Hermann har valgt at stoppe som adm. direktør i Topdanmark og viceadm. direktør i If, når Topdanmark er integreret i If 1. juli 2025. Integrationen betyder, at Topdanmark bliver en del af Nordens største forsikringsselskab og det næststørste forsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 21 procent. ”Jeg er stolt over den transformation, som Topdanmark er lykkedes med de seneste syv år. Sammen med dygtige medarbejdere har vi trods store forandringer formået at skabe stærke resultater med en solid kerneforretning, ansvarlig vækst og stigende tilfredshed blandt medarbejdere og kunder. Det betyder, at Topdanmark i dag er et fokuseret, moderne og veldrevet forsikringsselskab, der skaber værdi for kunder, aktionærer og samfundet,” siger Peter Hermann. Sampo-koncernens købstilbud på Topdanmark i august 2024 indledte Topdanmarks integration i If, som er ejet af Sampo. ”Det har været vigtigt for mig at bidrage til integrationen, og sammen har vi lagt en klar plan frem mod den juridi
Topdanmark i opråb: Afgørende at tjekke dette før skiferien30.1.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tusindvis af danskere får snart travlt med at pakke kufferten for at komme afsted på ski. Uge 7 og 8 er to meget populære skiuger, som normalt plejer at give travlhed hos Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber. ”Vi kan allerede se nu, at danskerne kommer til skade på ski og snowboard. Vi forventer især at få travlt med at hjælpe vores kunder i de klassiske vinterferieuger, som er højsæson for skiferier,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. Topdanmarks kunder har foreløbigt anmeldt knap 190 skiskader i år. I januar og februar sidste år blev der anmeldt knap 700 skiskader. Ifølge SOS International, som Topdanmark samarbejder med, var det henholdsvis de 50-59-årige og 20-29-årige, der tegnede sig for flest skiskader i forbindelse med sidste års skisæson. Begge aldersgrupper stod for ca. 20 procent af skiskaderne hver. ”Det er især skader i knæ og underben, der giver mange danskere problemer på skiferien, men vi ser også altid en del, som slår skulderen,
Topdanmark sælger ejerandel i Bornholms Brandforsikring29.11.2024 09:03:32 CET | Pressemeddelelse
Topdanmark sælger sin ejerandel af Bornholms Brandforsikring pr. 29. november 2024. Distributionssamarbejdet fortsætter, så Topdanmark fortsat tilbyder produkter til private kunder og mindre virksomheder på Bornholm.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum