
Fødevaresektoren omstiller sig i takt med, at danskerne vælger kødet fra

Danske forbrugere lægger færre kødprodukter i kurven, når de køber ind. Ifølge analysechef i Coop, Lars Aarup, er kødsalget hos Coop faldet 6,5 procent siden 2015. Tal fra Coop Analyse viser desuden, at 2,5 procent af den danske befolkning lever vegetarisk i dag. I 2017 var tallet 1,8 procent, og i 2010 var tallet ikke målbart. Der er altså sket en markant udvikling på området. Lars Aarup forudser, at salget af kød forsætter med at falde i 2020:
– Jeg tror, vi vil opleve et nyt forbrugsmønster i de kommende år, hvor danskerne bliver mere bevidste om ikke at være afhængige af kød for at kunne lave mad. Forbrugeren bliver mere selektiv og i stedet for at vælge kødet helt fra, vælger man det til i bestemte situationer, siger Lars Aarup.
Coop mærker en stigende efterspørgsel på plantebaserede fødevarer. Derfor har man oprettet en ny indkøbsgruppe, som skal holde øje med vegetariske og veganske varer på markedet, fortæller Lars Aarup.
Gennemsigtighed vigtigere end nogensinde før
Lars Aarup forklarer, at det i dag er en fordel for fødevareproducenter, hvis de kan tilbyde fødevarer uden animalske produkter. Det er nemlig en ny form for selling point på linje med glutenfri, laktosefri og fri for tilsætningsstoffer. Dette er man opmærksom på hos den danske fødevareproducent Miss Bagel, som leverer brød, kager og te til butikker, restauranter og cafeer.
– Før i tiden var det ikke nødvendigt at sætte labels på brød, der viser, at varen er uden animalske produkter, men det gør vi i dag. Ellers bliver varen måske valgt fra af vores kunder. De skal have sikkerhed, fordi slutbrugeren er blevet mere kritisk og spørger ind til fødevarernes indhold, siger Lone Kok, direktør i Miss Bagel.
Gennemsigtighed er ifølge Lone Kok et afgørende konkurrenceparameter for alle aktører i fødevaresektoren i dag. Derfor er det vigtigere end nogensinde før for Miss Bagel, at varernes indhold fremgår tydeligt i produktbeskrivelsen.
Flere grønne varer på hylderne i 2020
Miss Bagel lancerede i 2019 vegansk kakaodrik og veganske chai te-produkter under brandet KAV. Lone Kok ser gerne, at Miss Bagel forsætter med at udvide sortimentet af plantebaserede fødevarevarer allerede i år.
– Det er indlysende for os, at vi bliver nød til at være skarpe på den del af forretningen, hvis vi vil være konkurrencedygtige i fremtiden, afslutter Lone Kok.
Nøgleord
Kontakter
Lone Kok
Direktør, Miss Bagel
(+45) 20 84 80 94
lone@missbagel.dk
Billeder



Links
Information om Miss Bagel
Miss Bagel er et moderne håndværksbageri beliggende i Espergærde i Nordsjælland. Miss Bagel er en visionær og kompetent leverandør af bagels, brød og kager og dermed en uundværlig samarbejdspartner i foodserviceindustrien såvel som i detailhandlen.
Følg pressemeddelelser fra Miss Bagel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miss Bagel
Brødproducent får succespris: Vendte truende nedgang til fremgang23.12.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Coronakrisen har været en hård periode for fødevarebranchen. Heldigvis har mange virksomheder klaret sig gennem den mørke tid, som det er tilfældet med Miss Bagel, der netop er kåret som Succesvirksomhed 2020.
Amerikansk madbevægelse blev boostet af corona10.9.2020 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måltidskasser og hjemmelevering af dagligvarer hittede stort under landets nedlukning, og den amerikanske tendens med nemme og sunde halvfabrikerede produkter ser ud til at forsætte