Nu får København endelig én central busterminal ved Dybbølsbro Station
I de seneste år har der været en kraftig vækst i antallet af fjernbuspassagerer i Danmark. Det lægger pres på trafikken omkring fjernbussernes holdepladser i København og skaber kaos og farlige situationer for passagerer, cyklister og folk, der færdes omkring bussernes holdepladser.
Særligt har det givet trængsel og trafikkaos både for busser, biler, passagerer og cyklister på Ingerslevsgade ved DGI Byen på Vesterbro. Men nu har transportministeren samlet et folketingsflertal om en ny aftale om den kollektive trafik, der blandt andet afsætter 20 millioner kroner til en ny fjernbusterminal i København.
”Jeg er utrolig glad for, at vi nu endelig kan få én central busterminal i København. Behovet for en terminal har været der længe – for det er mildest talt kaotisk at være passager ved busholdepladserne ved DGI Byen, hvor trafikken og cykelstien gør det vanskeligt at komme sikkert til og fra busserne”, siger overborgmester Frank Jensen (S).
Den nye busterminal ved Dybbølsbro Station skal samle og betjene de ca. 1,4 millioner fjernbuspassagerer, der i dag stiger af og på fjernbusser ved Ingerslevsgade ved DGI Byen, ved Valby Station og i Bernstorffsgade. Dermed kan der igen skabes ordnede trafikale forhold for folk, der bor og færdes i området omkring Hovedbanegården.
Busterminalen kommer til at koste 80 millioner kroner. Københavns Kommune har allerede afsat 40 millioner kroner, og nu er Folketinget altså blevet enige om at bevilge 20 millioner kroner. De sidste 20 millioner kroner kan findes ved at øge bussernes betaling for at benytte terminalen.
Terminalen skal anlægges af Vejdirektoratet. Selve anlægsarbejdet ventes at kunne begynde i midten af 2021 og vare ca. halvandet år, så terminalen vil kunne åbne i slutningen af 2022.
Fakta
- Busterminalen placeres ved Dybbølsbro Station mellem baneterrænet og Carsten Niebuhrs Gade langs Ikeagrunden og CABINN. Her vil den ligge stationsnært i forhold til S-tog og den kommende metro til Sydhavnen. (Se vedlagte kort)
- Terminalen skal på et hverdagsdøgn kunne servicere ca. 195 busser, som kører til og fra København (hvilket svarer til det estimerede behov i 2030).
- Der anlægges 15 busholdepladser, hvoraf 12 er til 15-meter busser og tre er til 18-meter busser. Hertil etableres taxaholdepladser, Kys & Kør-zone, hvor det er tilladt at standse bilen i kort tid for at sætte passagerer af. Derudover etableres op til 200 cykelparkeringspladser, elevator til Dybbølsbro, samt handicapparkeringspladser.
- Ved terminalbygningen bliver der ventefaciliteter, toilet og mulighed for en kiosk.
- Som en del af budgettet er der indregnet en støjskærm mellem terminalen og nabobygningerne på Carsten Niebuhrs Gade, så støjgrænserne ikke bliver overskredet med den forventede stigning i busdriften frem mod år 2030.
Kontakter
Overborgmester Frank Jensen (S) via pressekonsulent
Sandra Kronmann,
tlf. 24 91 44 98,
mail m22h@kk.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen

Københavns Rådhus
1599 København V
33 66 33 66https://www.kk.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
For første gang: Københavns Kommune kortlægger biodiversiteten i byen23.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mangfoldigheden af natur og dyreliv er for første gang blevet kortlagt i København. En ny rapport viser, hvor der er potentiale for at bevare, forbedre og udvide den eksisterende biodiversitet i Københavns Kommune.
Et år efter lukningen af Pusher Street: Sådan er trygheden i dag5.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På søndag er det et år siden, Pusher Street blev ryddet én gang for alle. Nu viser nye tal, hvordan trygheden ser ud et år efter rydningen.
Snydt af chefen: 203 ansatte fik for lidt i løn3.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
203 ansatte hos leverandører til Københavns Kommune kan se frem til en historisk høj efterbetaling. De er nemlig i 2024 blevet snydt for løn. Det viser Københavns Kommunes årlige rapport om social dumping. Rapporten konkluderer, at der blev snydt med løn i tre ud af fire kontroller, som kommunen udførte.
Københavns Kommune og regeringen indgår historisk aftale om byudvikling og infrastruktur28.3.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med aftalen vil parterne anlægge en ny M5-metrolinje og etablere første etape af en Østlig Ringvej, der skal dirigere trafikken uden om det centrale København. Aftalen løser kapacitetsudfordringerne for det eksisterende metronet og muliggør, at store områder i Københavns Østhavn kan byudvikles.
Budgetpartier ruster København til fremtiden25.3.2025 15:00:00 CET | Pressemeddelelse
Partierne bag budgetaftalen i Københavns Kommune har landet en aftale om Overførselssagen 2024-2025, der tager ansvar for kernevelfærden og ruster København til fremtiden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum